Loading...
nl

2 lieve jehova dametjes

Debiorah
Debiorah okt 1 '09
Zo net kreeg ik twee aardige oude dames aan mijn deur. Voorzichtig brachten ze het woord jehova naar voren, mijn reactie afwachtend. Natuurlijk had ik dit al begrepen en ik stelde mij open om naar hun verhaal te luisteren. Een lach sierde de dames toen ze geen deur in hun gezicht kregen. De dames begonnen over de ellende in de wereld en hun zorgen daarover. Geloofde ik ook was de vraag...even keek ik omhoog om te bedenken hoe ik mijn geloof aan hen zou overdragen wink
Ik zei nou ik geloof wel maar ik pas niet echt binnen één bepaalde geloofsstroming, als ik mijzelf zou moeten plaatsen kom ik het dichtste bij het boedhisme. Aha, daar hadden ze wel eens iets over gelezen. Oh, dacht ik, mag u dat? Maar geloofde ik dan wel in een schepper? Nou, ik geloof in het universum. Ja beaamde de dames dat is ook iets prachtigs, hoe het allemaal met elkaar samenhangt en hoe mooi de aarde is. En hoe jammer het is dat de mensheid wel eens vergeet hoe waardevol en mooi de aarde als schepsel is. Er is genoeg voor iedereen maar toch slaagt de mens er niet in om de rijkdom evenredig te verdelen. Ik knikte... Dat bracht de dames bij de bijbel, hup matheus en lukas werden voorgedragen. Want zo wisten zij te melden dat alle ellende en oorlogen een voorbode waren van het aardse paradijs. De mens moet zijn hoofd opheffen en daarop vertrouwen. En weer kon ik niet anders dan instemmen. De dames raakten nu wel enthousiast, want ik luisterde en stemde in. Toen kwam de evolutie ter sprake, een deel van hun magazine werd voorgedragen. Hoe kon leven uit levenloze materie ontstaan? Psalm 36:9 En als mensen van inferieure apen afstammen waarom is er dan geen enkel superieur aapmens meer? psalm 8:5,6. Daar had ik wel een andere gedachte bij want materie is volgens mij niet levensloos en apen niet inferieur! maar ik wilde de dames niet vermoeiden met mijn moeilijke theorieen en wetenschappelijke visies. Ik was in deze situatie veel nieuwsgieriger naar hun gezichtspunt. Want hoe mensen zichzelf in zo'n kadertje proppen dat is voor mij fascinerend.
De dames voerden aan dat zij met betrekking tot dit alles graag hun visie met de mensen wilden delen. Ik voelde dat het voor deze dames echt uit hun hart kwam. Want zij hebben zoveel aan hun geloof dat ze dat ook een ander gunnen. Tot slot kreeg ik maar liefst 2 bladen om door te lezen, ontwaakt en het gelukkige gezin. Zeer interessant studiemateriaal smileGraag kwamen de dames nog eens terug om het een en ander met me te bespreken. Als ik vragen had of meer wilde weten. Ik gaf een gulle lach, met de gedachte dat het wel een hele discussie zou kunnen worden.

Maar ach wat vond ik ze schattig, de een deed het woord en de ander was als supporter mee om net zoals mij instemmend te knikken en vriendelijk te lachen. Ze doen op hun manier hun best en daar is niks mis mee. Bekeren kunnen ze mij toch niet want ik heb al een verbinding met 'god' en daar heb ik geen geloof of gemeente voor nodig, ook hoef ik niet gered want ik vertrouw op mijn bron.

Toch zette het mij ook aan het denken, de volgende keer dat ze komen zullen ze waarschijnlijk mijn vriend ontmoeten want ik ben overdag toch meestal niet thuis. Hij zal ze afkappen en wegsturen, wat ik eigenlijk een beetje sneu voor de dames vind. Want ze bedoelen het goed en hoe vaak komt er nou iemand aan de deur met positief nieuws van een aard paradijs?

En dus werd mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd naar jullie ervaringen met jehova's of dergelijke anderen. Wat doen jullie hiermee, wat heb je meegemaakt? Wat vinden jullie ervan? Zou je het zelf kunnen?
Delen:
Lena
Lena okt 1 '09
heel simpel nee..ik kan er niets mee
vind het opdringerig...kortzichtig..als je niet doet dan....
ooit een collega die helemaal gehersenspoeld was...uit een gevoel van eenzaamheid..en dit is wat ze doen inspelen op kwetsbare mensen..en die binnenhalen als het verdwaalde schaap..
zij wilde de band verbreken nou dat is gewoon niet menselijk meer...
de stalkings...onder moeten duiken..
nee dit is geen geloof maar voor mij een sekte...
trouwens mijn buurvrouw is een jehova getuige.. smile
als ik in de zon zat achter het huis..de bijeenkomsten in de tuin..
omdat ik niet altijd binnen wou zitten teveel gehoord...
niet zo fraai als ze zich veilig wanen onder elkaar..
niet oordelen was het toch?
Debiorah
Debiorah okt 1 '09
Haha heel logisch dat je er dan niks mee kan, ik verder eigenlijk ook niet maar juist dat sekte-achtige en het keurslijf dat is iets wat mij boeit. Jij zegt het al, vaak zijn kwetsbare mensen een makkelijk slachtoffer. Zolang mensen er zelf iets aan hebben zonder een ander daadwerkelijk te schaden heb ik er geen problemen mee. Het was gewoon een dagelijkse situatie die mij aanzette tot denken. smileZo besef ik mij dat ik soms ook mijn geloof verkondig al ga ik niks opdringen, ik ben wel iemand die open en eerlijk verteld over mijn zienswijze en de voor vele mensen ontastbare dingen. Ik geef mensen graag informatie op spiritueel vlak, in zekere zin lijkt dit ook wel wat op het zieltjeswinnen van jehova's maar dan wel op die basis dat ik niet ongevraagd met allerlei zaken op de proppen kom. En daarin maakt het mij niet uit wat je geloofd.
Beschermengel
Beschermengel okt 1 '09


Voor mij zijn het ook lieve mensen maar kan er verder ook niets mee, ( teveel moet of mag niet)....ik heb eens 1 keer een blaadje aangenomen en ook gezegd dat ik al geloof, maar heb mijn eigen geloof.

Ze drongen zich gelukkig niet op en ik kreeg vriendelijk een blaadje in mijn hand gedrukt en gingen toen weg.

Ik ging weer verder mijn mijn bezigheden en even later zag ik iemand voor mijn raam staan (niet vlak voor mijn raam maar ongeveer 4m er vanaf.
De vrouw die mij net een boekje overhandigde stond met gesloten ogen en gevouwen handen te bidden! ...ik kreeg wel een heel mooi gevoel toen ik het zag en vondt het heel erg lief. Heb ze daarna niet meer gezien ..dit is ongeveer 1 jaar geleden.
admin
admin okt 1 '09
ieder zijn eigen ding, ik heb er zelf niks mee en van mij hoeven ze ook niet aan de deur te komen gewoon weg omdat ik hier geen interesse in heb. ooit een klas genoot gehad die jehova getuigen was ik had echt te doen met die jongen hij mocht echt bijna niks, wij gingen lekker wat doen met school en hij moest thuis blijven. maar nogmaals ieder zijn ding wink
Maryssa
Maryssa okt 1 '09
Jehova's getuigen heb ik ook wel eens aan mn deur gehad. Wat ze bij mij deden is vragen of ik geinteresseerd was in biologie. Ze hadden daar een boeiend tijdschrift over. Of ze dat aan mij mochten geven en daar een paar dagen later over komen praten? Ik heb bedankt en het ze met een glimlach teruggegeven. Ik kan er niets mee. Het keurslijf inderdaad wat je beschrijft Debiorah dat sekte achtige gevoel en het heel veel dingen niet mogen. Geloof zou in mijn ogen vrijheid en vreugde moeten geven en dat kan niet als je beperkt wordt, het accent legt op dingen die niet mogen; zoals bij de Jehova's het geval is maar dat is zoals ik het zie.

Ik moet ineens denken aan een kaart van Loesje..

Jehova's, of ik geloof
Nee ik ben de dochter van de duivel
wacht ik roep hem even
susie14
susie14 okt 1 '09
Ik geloof dat iedereen ze wel es aan de deur heeft gehad.
Van mij mag iedereen geloven in wat hij wil, maar een goed gevoel krijg ik niet bij de jahovagetuigen.
Natuurlijk zijn het geen verkeerde mensen, maar de manier waarop ze anderen proberen te overtuigen, dat staat me niet zo aan.
Ik persoonlijk ben officeel gedoopt rooms-katholiek, maar ik doe er helemaal neits mee. Onze kinderen hebben wij ook niet gedoopt.
Wat mij betreft heeft ieder geloof hetzelfde doel, aleen de regels die eraan verbonden zijn, zijn bij ieder geloof anders.
Ik geloof heel veel....maar heb daar geen speciefieke religie voor nodig.

Bij mijn dochter in de klas zit een meisje die jahova getuige is en ik kna niet echt zeggen dat dit meisje het gelukkigste meisje van de klas is.
Ik vind het eigenlijk best zielig...maar dat is mijn persoonlijke mening
admin
admin okt 1 '09
Mijn ervaring.
Jaaaren geleden vond ik ook dat ik deze mensen een kans moest geven. Ze kwamen vriendelijk en respectvol over.
Tot ze binnen zijn...ik ben ik weet niet hoelang bezig geweest deze mensen duidelijk te maken dat ik geen interesse had.
Het moment dat ik aangaf wel met hun in discussie te willen had tot gevolg dat ik maanden ben lastig gevallen, het was puur stalken, heel vervelend.

Tegenwoordig roep ik gelijk dat ik heks ben en dat werkt prima... tongue
Debiorah
Debiorah okt 1 '09
Quote:
Jehova's, of ik geloof
Nee ik ben de dochter van de duivel
wacht ik roep hem even
laughlaughlaugh

Ik heb ook eens een klasgenootje gehad die jehova was, zij leefde ook in een keurslijf, ze was ook een buitenbeentje, net zoals onze hele groep vriendinnen. Wel was zij zo vrij om in plaats van de verjaardag te vieren een gezellige avond voor de schoolvriendinnen te organiseren. En behalve het bidden was er geen enkele link naar het jehovaschap. Dat vond ik toen al heel bijzonder.

Ik heb inderdaad ook hele andere ervaringen met jehova's gehad maar deze oude dames waren gewoon aandoenlijk, en ik was in een goede bui winkEerder waren de jehova's meestal nogal opdringerig idd. Zelfs de mezoeza (joods beschermingding) dat aan ons huis hing en melden dat mijn moeder joods was, werkte toen niet.
Nu ik jullie verhalen allemaal lees begin ik me trouwens wel wat zorgen te maken over de dames. Ze zouden me toch niet gaan stalken... smirkAnders probeer ik gewoon jouw tactiek Karin, ben ik een boedhistische heks grin
admin
admin okt 1 '09
Ik heb nog wel ergens een nepwrat liggen...met haren..LOL laugh
gast
gast okt 1 '09
Het is altijd makkelijk om iemand anders weg te veroordelen. Deze mensen zijn ook, net als wij, op weg. Hoe vinden jullie het als anderen de manier waarop jullie het doen veroordelen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben alles behalve een Jehova getuige, maar vind het wel byzonder dat mensen die een spirituele weg zeggen te volgen zoveel vooroordelen hebben over anderen. Niet echt spiritueel of wel soms.
Debiorah
Debiorah okt 1 '09
Quote:
Ik heb nog wel ergens een nepwrat liggen...met haren..LOL
Haha zal me leuk staan! tongue

Hoezo vooroordelen gast? De meeste van de oordelen die beschreven zijn gaan toch gepaard met meningen en ervaringen? Ik veroordeel er niemand op dat hij/zij jehova is, of ik er zelf iets mee wil is een tweede toch?
admin
admin okt 1 '09
Jehovagetuigen ... ik heb een collega gehad die Jehova getuige was en het was een lieve collega. Ik heb niks met hun geloof en wil ook liever niet dat ze bij mij aan de deur bellen steeds. Ik laat hun in hun waarde, hopelijk doen hen dat ook ooit bij ons en laten ons met rust ipv steeds aan de deur te bellen, want daar ben ik dan weer niet van gediend.

Liefs,
M
admin
admin okt 2 '09
Origineel bericht van: gast
Het is altijd makkelijk om iemand anders weg te veroordelen. Deze mensen zijn ook, net als wij, op weg. Hoe vinden jullie het als anderen de manier waarop jullie het doen veroordelen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben alles behalve een Jehova getuige, maar vind het wel byzonder dat mensen die een spirituele weg zeggen te volgen zoveel vooroordelen hebben over anderen. Niet echt spiritueel of wel soms.


Het boeit me niet als anderen me veroordelen.
Ook niet als jij dat doet Gast.
Heidelroos
Heidelroos okt 2 '09
Het metafoor 'de voet tussen de deur' is mij nog nooit overkomen..

Zij hebben altijd met respect voor mijn deur gestaan, net zoals de Nierstichting en Jantje beton..

Ik heb geen oordeel daarover..
Vind het zelfs prettige mensen..
Mijn zussie is jaren bevriend geweest met een Jehova getuige... diens dochter zit nu bij mijn dochter in de klas..
Okee, ze heeft haar beperkingen met uitgaan, feestjes, vriendjes verslijten, maar die meid is bezig om een fotomodelcarierre te starten...

Dus de moderne geest ontbreekt niet..

Ik kan me in veel zaken vinden.. van wat zij verkondigen..
En euhm.. mijn eigen oma was Jehove getuige...

Ze was 'anders gelovig' en mijn opa was Katholiek..
Alle kinderen moesten Katholiek worden, want anders zouden ook zij worden opgesloten in Kamp Vught..

Jaaaa.. die katholieken zijn volgens mij van het ergste soort..
Kijk maar naar de Spaanse Inquisitie.. brrrrr katholieken met hun goede geld af te troggelen van de armen en mensen zestien kinderen in een gezin dwingen wink

Hebben jullie al seks gehad voor het zeventiende kind?
Anders belandt u in HEL!!!
BRANDEN zult gij!!

brrrr... en dat elke week bij de pastoor..
En wat dachten jullie van de trieste inccestgevallen bij die zwarte kousen?
Men zal het bloed niet vervuilen..

Gelukkig hoeven we niet veel waarde meer te hechten aan geloof en heeft eenieder een individueel proces te doorlopen..
De ene is zoekende in het Christendom, de ander in Jehova..
Spirituele zoektochten zijn in mijn ogen dito.. dat willen we ook allemaal zelf..
Ik vind het pas erg als mensen in een geloof geduwd worden (als kind is dit normaal en ga je mee in het geloof van je ouder)

Maar als volwassene kun je het weer loslaten..
Ik heb namelijk niet het idee dat Jehovas getuigen erg sectanisch zijn..
Je moet wel uitkijken dat áls je eruit stapt, je niet Kim Holland achterna gaat.. hihihih

Maarja..
smile
Emuca
Emuca okt 2 '09
Ik heb ze een paar jaar geleden ook eens aan de deur gehad... Maar toen heb ik rustig gezegd dat ik wel wist waar ik in geloofde. Eigenlijk een standaard afpoeierzinnetje dat ik helaas wel vaker heb moeten gebruiken.
Ik vind het mooi als mensen zich zo goed kunnen vinden in hun geloof, maar ik vind het niet fijn als mensen me dingen opdwingen... dus houdt ik ze liever een armlengte van me vandaan. Ik vind het veel mooier als je zelf, op eigen kracht, achter jou eigen waarheid komt.

Oh en Kim Holland... die is nu eenmaal Kim Holland...crazy
Lena
Lena okt 2 '09
Origineel bericht van: gast
Het is altijd makkelijk om iemand anders weg te veroordelen. Deze mensen zijn ook, net als wij, op weg. Hoe vinden jullie het als anderen de manier waarop jullie het doen veroordelen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben alles behalve een Jehova getuige, maar vind het wel byzonder dat mensen die een spirituele weg zeggen te volgen zoveel vooroordelen hebben over anderen. Niet echt spiritueel of wel soms.


wat is jou ervaring gast..
veroordelen vind ik niet..
volgens mij schrijven we hier wat ervaringen neer..
trouwens oordelen zij niet heel uitgesproken?
admin
admin okt 2 '09
Niemand hier oordeelt of veroordeelt, lees maar terug.
Het enige wat we hebben beschreven zijn eigen ervaringen.
Er is er hier maar 1 die heeft geoordeelt, en ik ben er best een beetje pissig over.
admin
admin okt 2 '09
Onlangs was ik even met de kleine hondjes buiten,
zag ik een vreemde wagen stoppen, twee dames uitstappen met een handtas, ik dacht oh daar zijn de getuige van Jehova weer!!

hahaha.. was het m'n schoonmoeder met haar nicht!
WAS het maar de getuige van Jehova, dacht ik nog snel laughlaugh
admin
admin okt 3 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Onlangs was ik even met de kleine hondjes buiten,
zag ik een vreemde wagen stoppen, twee dames uitstappen met een handtas, ik dacht oh daar zijn de getuige van Jehova weer!!

hahaha.. was het m'n schoonmoeder met haar nicht!
WAS het maar de getuige van Jehova, dacht ik nog snel laughlaugh


laughlaughlaugh
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki