Loading...
nl

Omschrijf jezelf eens als metafoor

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 30 '09
Dit is een oefening uit de communicatieles die heel leuk is om te doen. Beschrijf jezelf in metafore taal hoe je jezelf ziet in je omgeving. Gebruik zowel een zelfstandig naamwoord als ook een bijvoegelijk naamwoord om jezelf en je omgeving te omschrijven. Bijvoorbeeld: "Ik zie mezelf als een wijze uil in een kale boom.".

Als je dit gedaan hebt, is het leuk om er even over te praten door de ander te laten uitleggen wat die denkt dat je ermee bedoelt. Als je dat gedaan hebt maak dan eens een andere metafoor over hoe je jezelf graag zou willen zien. Geef zo duidelijk mogelijk aan wat je in je omgeving en aan jezelf zou willen veranderen. Bijvoorbeeld: "Ik zie mijzelf als een sterke adelaar in een groene boom."

Dit is mijn metafoor:
"Ik zie mezelf als een waterval in een woeste rivier."
Delen:
admin
admin sep 30 '09
Mooie metafoor Nims .. vind dat je jezelf als krachtig genoeg ziet en dat je uiteindelijk kanaliseert wat er allemaal om je heen gebeurd!

Mijn metafoor:

"Ik zie mezelf als een wilgenboom aan een meer"
admin
admin sep 30 '09
Op dit moment, in m'n dagdagelijkse leven hier in m'n straat,
zie ik mezelf als een wandelende voederbak!
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Bart
Mooie metafoor Nims .. vind dat je jezelf als krachtig genoeg ziet en dat je uiteindelijk kanaliseert wat er allemaal om je heen gebeurd!

Mijn metafoor:

"Ik zie mezelf als een wilgenboom aan een meer"

Probeer ook wat bijvoegelijke naamwoorden te gebruiken. Dus wat voor wilgenboom en wat voor meer?
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Bellefleur
Op dit moment, in m'n dagdagelijkse leven hier in m'n straat,
zie ik mezelf als een wandelende voederbak!

En in wat voor omgeving staat deze wandelende voederbak?
Cialara
Cialara sep 30 '09
Ik zie mezelf als een klein verlegen oestertje in de grote wilde Oosterschelde smile
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Eniroj
Ik zie mezelf als een oestertje in de Oosterschelde smile
En welke bijvoegelijke naamwoorden zou je gebruiken? Wat voor oester ben je? En wat voor oosterschelde zit je in?
Cialara
Cialara sep 30 '09
Heb ze net veranderd wink
admin
admin sep 30 '09
"Ik zie mezelf als een stevige, goed doorwortelde en doorleefde wilgenboom aan een rustig kabbelend meer"
Cialara
Cialara sep 30 '09
Ik vind dit wel leuk smileBart, stevig zoals je zegt, sterk smile

Bij NiMS heb ik toch een beetje gevoel van dat er heeeeeel veel gebeurt, er komt zoveel door je heen...

Hi hi en bij Bellefleur, wat moet ik me daar nou bij voorstellen?? Geef je zoveel van jezelf aan anderen dame?
JulienMoorrees
Ik zie mezelf als een klein verlegen oestertje in de grote wilde Oosterschelde smile

Als ik dit zo lees dan valt de keuze voor de oester mij op. Is dat een dier dat ook een parel bij zich draagt? En eigenlijk de parel zelf als een last ziet, maar enorm mooi is? Want dat is wat de parel is.

Je bent klein en verlegen en dat versterk je ook nog door jezelf in de grote en wilde Oosterschelde te plaatsen. Je noemt ook de wilde Oosterschelde, dus het lijkt alsof je je omgeving niet echt in de hand hebt, maar enorm mee moet gaan met de stroming.

Klopt dit een beejte?
admin
admin sep 30 '09
Eniroj, bij jou komt het over als een klein meisje in een grote, boze wereld .. dat valt toch wel mee smile

Belle: Je staat open met hetgeen je te geven hebt, en daar nemen anderen graag van.
JulienMoorrees
"Ik zie mezelf als een stevige, goed doorwortelde en doorleefde wilgenboom aan een rustig kabbelend meer"

Als ik dit lees valt het goed doorwortelde me op. Dat je een goede basis voor jezelf heb neergezet. Je bent echter wel doorleeft en het voelt zwaar aan. Niet voor niets wordt de wilg ook wel een treur-wilg genoemd. Dat is de assiocatie die ik ermee leg.

Dan sta je naast een rustig kabbelend meer, en heb ik het idee dat je er dus eigenlijk naast het leven staat. Het stroomt langs je heen, want je bent er niet mee verbonden, maar gaat langs je heen.

Klopt dit een beetje?
Cialara
Cialara sep 30 '09
Origineel bericht van: NiMS

Als ik dit zo lees dan valt de keuze voor de oester mij op. Is dat een dier dat ook een parel bij zich draagt? En eigenlijk de parel zelf als een last ziet, maar enorm mooi is? Want dat is wat de parel is.

Je bent klein en verlegen en dat versterk je ook nog door jezelf in de grote en wilde Oosterschelde te plaatsen. Je noemt ook de wilde Oosterschelde, dus het lijkt alsof je je omgeving niet echt in de hand hebt, maar enorm mee moet gaan met de stroming.

Klopt dit een beejte?

Ja, zo voel ik het inderdaad af en toe. Ik probeer er wel uit te komen en mijn parel meer te laten zien hoor! Maar ik heb daar soms best wel moeite mee...
Cialara
Cialara sep 30 '09
Eniroj, bij jou komt het over als een klein meisje in een grote, boze wereld .. dat valt toch wel mee smile

Ja dat valt ook wel mee hoor Bart. NiMS zit met zijn uitleg er dichter bij, ik heb vaak het gevoel dat ik met de stroom mee moet, en dat niemand erop zit te wachten dat ik mijn pareltje laat zien. Terwijl ik best wel sterk ben, en dit niet zo hoef te zien... Maar misschien wil ik het wel zo zien, uit zelfbescherming, of als afweer mechanisme confused
admin
admin sep 30 '09
Er zit genoeg moois in je Jorine smile
JulienMoorrees
Ok Jorine,

Als je nu eens het 2e gedeelte van de opdracht doet?

Maak eens een andere metafoor over hoe je jezelf graag zou willen zien. Geef zo duidelijk mogelijk aan wat je in je omgeving en aan jezelf zou willen veranderen.
Cialara
Cialara sep 30 '09
Het enig wat me dan te binnen schiet is dat ik wel zou willen zijn als de rustige Jezus, die over het kalme water naar de mensen wandelt... of is dat dan te hoog gegrepen?
Cialara
Cialara sep 30 '09
Of misschien wel een prachtige gele stralende zonnebloem, die zachtjes heen en weer wiegt op een warm zomerbriesje.

Ik wil toch wel wat beweging wink
JulienMoorrees
Nee dat is zeker niet te hoog gegrepen, want als jij jezelf zo graag wilt zien weet je ook wat je allemaal zou moeten veranderen. En het is nogal een transformatie die je wilt. Van een oester naar Jezus, en van de Oosterschelde tot uit het water. Dit zegt best veel over jezelf, vind je ook niet?
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420