Hallo allemaal,
Door 9 jaar werkervaring op een internaat, waar steeds vaker jongeren met de diagnose ADHD tijdelijk kwamen wonen, heb ik een eigen visie ontwikkeld over hoe we deze jongeren zouden kunnen helpen.
Deze visie heb ik in het kort gegeven bij het "even voorstellen" en komt er in het (heel) kort op neer dat ik zie dat onze hele samenleving ADHD heeft, dit niet wil zien en daardoor projecteert op onze kinderen.
Toen ik in 1999 startte op het internaat als pedagogisch medewerker op een leefgroep, probeerde ik me in het begin staande te houden, door alle regels toe te passen en de baas te willen zijn. Alles probeerde ik te controleren, bang om de jongeren waarmee ik werkte "teveel" ruimte te geven (wat voor symptomen zijn dit eigenlijk?).
Dit leverde me alleen maar weerstand op.
Toen ik beter ging luisteren naar wat de jongeren me te vertellen hadden, ontdekte ik dat kinderen vaak heel erg gelijk hebben, als ze ons inconsequente gedrag bekritiseren.
Wat kinderen vaak willen zeggen is: "Waarom mag ik dit niet en jij wel?"
Antwoord van mij (en misschien ook herkenbaar voor jou?) was dan: "Omdat ik heb geleerd ermee om te gaan en jij nog niet". Nou, ga daar maar eens eerlijk met jezelf over in discussie?
Dat deed ik op een bepaald moment en ik begon de jongeren waarmee ik gesprekken had echt serieus te nemen, naar ze te luisteren als gelijke gesprekspartners. Ook probeerde ik ze verantwoordelijkheid te geven, iets wat ze denk ik veel te vaak uit handen wordt genomen.
Dit resulteerde in een bijzonder goede verstandhouding, waarin van probleemgedrag en symptomen als ongeconcentreerdheid, vluchtig contact en onrust niets meer te bespeuren viel.
Vervolgens ging ik met deze jongeren praten over wat er allemaal goed ging in hun leven en we gingen op zoek naar hun kwaliteiten en dromen. We verlegden het accent van hun problemen, naar wat er allemaal wel goed ging. Het is wonderbaarlijk te ervaren, hoe jongeren dan veranderen en hoe het zelfvertrouwen groeit.
Grappig is ook, dat ik niet meer hoef terug te komen op het probleemgedrag, want dat doen ze op een bepaald moment uit zichzelf. Als dat gebeurt, zijn ze ook in staat om zelf de oplossingen aan te dragen.
Gedurende die 9 jaar werken, heb ik ook met name heel veel jongeren met diagnose ADHD leren drummen en/of djembe spelen. Ze hebben er een enorm goed gevoel voor en ik heb jongens en meisjes vanaf 7 jaar enorm zien groeien, doordat ze ontdekten dat ze iets goed deden en kwaliteit hadden.
Wat ik op dat internaat geleerd heb, van de jongeren zelf, is dat het veel zinvoller is je aandacht te focussen op hun kwaliteiten en op wat er wel goed gaat in hun leven, dan telkens weer terug te komen op wat ze niet goed doen, of nooit zullen leren (en we wrijven dat er totaal onbewust zo vaak in).
Aandacht is energie die alles laat groeien waarop het gericht wordt. Dat is een kosmische wet, die we ons (onbewust) niet altijd realiseren. Het is onze creatieve energiebron, waarmee we ons eigen leven vormgeven.
Zo heb ik ontdekt, dat ik heel veel voor een kind, maar ook elke volwassene kan betekenen, als ik me richt op kwaliteiten, op kansen, op positieve zaken. Van daaruit ontwikkelen mensen een positief zelfbeeld en vertrouwen in eigen kunnen en zijn.
Met die schat aan positieve ervaringen ben ik inmiddels gestart als zelfstandig jeugdzorgwerker met een aantal diensten, als gezins-, ouder- en jongerenbegeleider. Ik werk met een zelfontwikkelde methodiek ontstaan vanuit het werken met jongeren.
Ik ben heel blij, dat deze jongeren mij de ogen hebben geopend over de "volwassen" samenleving die we met z'n allen hebben gecreeerd. Het is hoog tijd om die samenleving te gaan veranderen, te beginnen bij mezelf.
Daaraan wil ik graag een steentje bijdragen, door de enorme kwaliteiten van onze "spiegels" te helpen ontwikkelen. Op weg naar een samenleving waar een kind weer vanuit liefde mag zijn en niet hoeft te worden tot iets wat wij voor ze bedacht hebben.
Graag jullie reacties!
Hartelijke groet,
Gio