Loading...
nl

hoogtevrees?

gast
gast sep 23 '09
Ik vraag me wel eens af of sommige woorden die wij kennen wel kloppen als je er op een andere dan je geleerd is naar kijkt. Neem nu het woord "hoogtevrees". Waarom is het hoogtevrees genoemd als je werkelijk bang bent voor de diepte en niet zozeer voor de hoogte. Althans dat is het bij mij. Ik krijg evenwichts stoornissen en wordt duizelig als ik in de diepte kijk. En dan hoef ik niet eens fysiek op die plek zelf te zijn want als ik op tv een shot in de diepte zie voel ik precies hetzelfde enge gevoel in mijn lijf.
In een flat durf ik best wel naar de 6de etage, dus voor die hoogte ben ik niet bang, maar ik durf echt niet langs de balustrade te lopen omdat je dan de diepte kunt zien.
Ook is het zo dat je niet altijd op hoogte hoeft te zijn om die angst te ervaren want een put of een diep gat in de grond op gelijke hoogte met de rest van de omgeving is ook een bron om die angst te triggeren. Dus waarom hebben ze het hoogtevrees genoemd? Of begrijp ik het woord verkeerd blush
Het klinkt in iedergeval niet logisch in mijn oren. Ik heb het wel aangenomen zoals ik het geleerd heb maar als je er wat anders naar kijkt is het voor mij toch een verkeerd wordt.
Delen:
Emuca
Emuca sep 23 '09
Ik denk omdat voor sommige mensen de angst het omhoog gaan is... en dat het dus samengebracht is...
gast
gast sep 23 '09
Maar als je die mensen dan vraagt waar ze bang voor zijn is het vaak omdat ze dan naar beneden kunnen kijken wat ze eng vinden.
Islandlady
Islandlady sep 23 '09
Nou dan noemen we het vanaf nu toch gewoon dieptevrees? Heb je dat ook niet als je gaat duiken Syl?
admin
admin sep 23 '09
Omdat er een hoogteverschil is tussen de plek waar je staat en waar je in zou kunnen vallen. Ja, ik heb ook hoogtevrees sinds een aantal jaren, word dan ook duizelig en draaierig.
admin
admin sep 23 '09
Omdat er inderdaad hoogteverschil is. Daarom heet het hoogtevrees. En anders gaan we het dieptevrees noemen, maar ik denk dat het ingebakken hoogtevrees er niet uitgaat hoor! Het staat zelfs in de dikke van dale wink

Liefs,
Mar
Divine
Divine sep 23 '09
Het gekke vind ik dat ik als kind helemaal niet bang was op grote hoogte. De hoge duikplank was een lachertje, lekker over de balustrade hangen op de 12e verdieping, op het randje van een berg een foto'tje maken geen probleem!
En nu ben ik doodsbang!!
Misselijk, draaierig, soms alleen al op het balkon dat hooguit 2,5 meter hoog is confused
Beschermengel
Beschermengel sep 23 '09

Ja heel herkenbaar Divine .....en toen ik een jaar of 14 was ging ik met de familie mee naar de Dom toren in Duitsland, dat was een open stalen trap naar boven (toen nog niks aan de hand)...later naar beneden en ooooohhhhh wat was ik bang! ze hebben me echt moeten omsteunen om naar beneden te brengen.
Nou sindsdien heb ik dus hoogtevrees. en het gekke is dat ik daarvoor dus geen last had, het kwam ineens! ( heb er nog steeds last van hoor ) alleen niet in mijn dromen. smile
Islandlady
Islandlady sep 24 '09
@ Divine.. Heb altijd heel veel gezwommen. Jaren lang Synchroom zwemmen maar als ik van de hoge duikplank moest brrr. Het gekke is dat ik geen hoogte of dieptevrees heb! De duikplank brrr. misschien komt het omdat ik iemand ooit verkeerd heb zien terecht komen. Water is harder dan beton dan helaas.
Gelukkig heb ik er geen last van maar kan me er dus wel iets bij voorstellen en hoe we het ook noemen het is verdomde lastig.
gast
gast sep 24 '09
Ja met duiken heb ik het ook. Twee kanten op dan zelfs. Als het te stijl naar bebeden gaat en ik de bodem niet kan zien krijg ik zo'n raar gevoel in mijn maag. Ook moet ik niet naar boven kijken of aan die 20 meter water boven me denken want dan voel ik ook iets van paniek in me op komen. Gelukkig valt het in het water wel mee want daar val je niet zo snel naar beneden smile
Islandlady
Islandlady sep 24 '09
Nee dat gaat niet lukken het naar beneden vallen in het water. Dapper dat je het dan toch doet hoor. Ik wacht even met duiken eerlijk gezegd. Geloof dat ik al eens eerder verteld had dat de eerste keer met de boys was en dat ik alleen maar naar hun aan het zoeken en kijken was. Niet bevorderlijk. Misschien ook iets teveel duikongelukken gezien arggg.... en ik wil eigenlijk zo graag smile
gast
gast sep 24 '09
Het is iets met veel risico ja. Maar daar moet je als je het gaat doen niet te lang bij stilstaan anders doe je het echt niet. Goeie duikschool zoeken en dan bijvoorbeeld meer dan alleen je open-water doen bijv. ook de advanced, rescue enzo doen zodat je precies weet wat kan en wat je kunt doen in nood situaties.
Islandlady
Islandlady sep 24 '09
Ja je hebt helemaal gelijk en dat zou ook inderdaad het plan zijn. Maar weer even uitstellen tot na het hoogseizoen denk ik smileen dan samen met mijn lief. Vind ik ook wel een plan..

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki