Ik vraag me wel eens af of sommige woorden die wij kennen wel kloppen als je er op een andere dan je geleerd is naar kijkt. Neem nu het woord "hoogtevrees". Waarom is het hoogtevrees genoemd als je werkelijk bang bent voor de diepte en niet zozeer voor de hoogte. Althans dat is het bij mij. Ik krijg evenwichts stoornissen en wordt duizelig als ik in de diepte kijk. En dan hoef ik niet eens fysiek op die plek zelf te zijn want als ik op tv een shot in de diepte zie voel ik precies hetzelfde enge gevoel in mijn lijf.
In een flat durf ik best wel naar de 6de etage, dus voor die hoogte ben ik niet bang, maar ik durf echt niet langs de balustrade te lopen omdat je dan de diepte kunt zien.
Ook is het zo dat je niet altijd op hoogte hoeft te zijn om die angst te ervaren want een put of een diep gat in de grond op gelijke hoogte met de rest van de omgeving is ook een bron om die angst te triggeren. Dus waarom hebben ze het hoogtevrees genoemd? Of begrijp ik het woord verkeerd
Het klinkt in iedergeval niet logisch in mijn oren. Ik heb het wel aangenomen zoals ik het geleerd heb maar als je er wat anders naar kijkt is het voor mij toch een verkeerd wordt.