Loading...
nl

Droom over drenkeling

Eruan
Eruan sep 22 '09
Hoihoi!

Laatst droomde ik erover dat we een dagje naar een pretpark gingen met een stel vriendinnen. Toen we uit de achtbaan kwamen viel ik in snelstromend water, waar ik met behulp van een laaghangende tak uitkwam. Toen ik op de oever stond kwam er een jongen langsdrijven uit mijn klas die ik niet geweldig vind. Hij stond op het punt te verdrinken. Ik heb hem toen uit het water gehaald en toen werd ik wakker.
Normaal gesproken herinner ik mijn dromen maar heel erg vaag, maar nu zie ik het allemaal nog zo gebeuren met precieze beelden enz.
Zit hier misschien een betekenis achter?
Delen:
liesanne
liesanne sep 23 '09
hey Ann_ik, ik heb niet veel ervaring met dromen analyseren maar deel even wat jouw droom bij mij oproept.

Je schreef ergens dat je je momenteel in een soort van rollercoaster bevindt.... vandaar misschien deze droom?
Een persoon in een droom kan je (o.a.) zien als een deel van jezelf. Welk deel in jezelf vind je 'niet geweldig' maar vraagt misschien wel jouw aandacht en hulp?
Misschien laat deze droom ook zien hoe krachtig je bent, je red jezelf en die 'jongen'.....

over het water....


Water

Water is een van de krachtigste en bekendste droomsymbolen. Als je water in je droom ziet, symboliseert het je onderbewuste, je gevoel en je emoties. Water is als het ware het smeermiddel van je psyche en vertegenwoordigt levensenergie. Het staat ook voor spiritualiteit, wijsheid, genezing en verfrissing.

Als het water kalm en helder is, wil het zoveel zeggen dat je spirituele zelf goed in balans is. Het duidt op kalmte, innerlijke rust en verjonging. Als je bespetterd wordt met water, staat water symbool voor je behoefte om je expressiever uit te drukken en je behoefte aan vernieuwing. Als je droomt over kokend water, suggereert dit emotionele onrust. Kokend water kan ook betekenen dat onbewuste gevoelens aan de oppervlakte komen en klaar zijn om verwerkt te worden.

Vies of modderig water in je droom betekent dat er (veel) negatieve emoties in je leven zijn. Je zou eigelijk tijd moeten vrijmaken om je gedachten weer vrij te maken en je innerlijke balans weer te hervinden. Vies water wil tevens zeggen dat je oordeel of denken momenteel onhelder is. Als je ondergedompeld bent in vies water betekent dit dat je je tot over je oren in een (ongewenste) situatie bevindt en overweldigt door je emoties.

Als je stromend water hoort in je droom, duidt dit op zelfreflectie en gedachtes over je gevoel en emoties.


http://www.droominfo.nl/droomwoordenboek/droom/uitleg/Water


w a t e r
Het element water komt in allerlei vormen in dromen voor: in de vorm van rivieren, beekjes, meren, zeeën, stilstaande poelen, watervallen, regenbuien, enz.

Hoewel water net als alle droomsymbolen allereerst een persoonlijke betekenis kan hebben, merk je als je veel met dromen werkt dat water erg vaak voor het onbewuste en de emoties staat. Zo kan een klein zwembad of een kleine poel voor je 'persoonlijke onbewuste' staan: je emotionele leven, datgene wat er onbewust een rol speelt bij je, enz. Zeeën en meren staan vaak voor wat Jung het 'Collectieve Onbewuste' noemde: dat deel van het onbewuste wat ons als mensen allemaal met elkaar verbindt en van waaruit gezamenlijke thema's en elementen uit sprookjes, mythen en sagen, maar ook uit dromen, kunnen ontstaan.

Wat voor vorm heeft het water in je droom?
Is het helder, modderig, of bevroren? Wat voor gevoel heb je daarbij? En doet dat je denken aan iets uit je dagelijks leven of aan een eigenschap van jezelf, bijv. je emoties in de tijd dat je de droom had? Is jouw gevoelsleven troebel geworden, of ben je innerlijk bevroren?


http://www.reincarnatietherapie.com/interpreteren.htm
pe51
pe51 sep 24 '09
Hallo Ann_ik,

Als een droom je bijblijft dan is dat vaak omdat het op een of andere manier belangrijk voor je is.

In dromen zitten veel symbolen. Iets wat binnenin je gebeurt wordt door een droom uitgebeeld alsof het buiten je gebeurt. Niet in je geest, maar in de buitenwereld.
Die symbolen moet je begrijpen en 'vertalen' om te begrijpen wat je droom wil zeggen.

---

Een pretpark is een pretpark in je geest. Met een stel vriendinnen gingen jullie het dus gezellig maken.
In een achtbaan ga je heel snel en heel hoog. Dat betekent dan zoiets van dat je in je geest heel snel en heel hoog bezig bent. Lachen, snelle gedachten, je goed voelen enzo.

Dan val je in het water. Water staat voor gevoel in jezelf, het is dieper. In het water vallen staat dan terugvallen in dieper gevoel in jezelf.
Het water stroomde snel, dat staat dan voor dat het gevoel een soort van stroom van gevoelens in jezelf was, waar je in terecht kwam. Het ene gevoel komt dan na het andere, en je moet dan je hoofd als het ware boven water houden. Je kon jezelf eruit redden in je droom.

Je zag die jongen komen langsdrijven vanaf de oever. Dat wil volgens mij zeggen dat hij ook in zo'n stroom van gevoelens in zichzelf terecht was gekomen. Dat hij dus last had van zulke snelle gevoelens in zichzelf. En dat hij zijn hoofd niet boven water kon houden, en als het ware dreigde te verdrinken in die gevoelens. Als iemand verdrinkt in zijn gevoelens, gaat er een stukje binnenin hem dood, als het ware. Hij kon er dus niet tegen.

Je haalde hem toen uit het water in je droom. Dat betekent dus dat je hem uit de problemen hielp met zijn gevoel. Ondanks dat je hem niet zo geweldig vindt.

---

Zo werkt dat ongeveer met symbolen. Je gaat dus plezier maken met vriendinnen en komt in de problemen met je gevoel. Je kunt jezelf hieruit halen en dan zie je die jongen met hetzelfde probleem. Je haalt hem er ook uit. Dat is het verhaal van de droom. Wat je je dan afvraagt is natuurlijk, waarom je zo'n droom krijgt.

Ik vermoed dat je droom je wil laten zien dat je hem toch wilt helpen als ie moeilijk zit in zijn gevoel. Ook al vind je hem niet zo goed.
Of dat de droom je laat zien dat je deze jongen kunt helpen als hij het moeilijk heeft. Wanneer je dat zelf niet goed doorhad of hier niet aan gedacht had, dan.
Of dat de droom je liet merken dat het misschien moeilijk voor je was, hem te helpen. Omdat je hem niet zo mocht. Als dat je gevoel was in de droom, dan.

Wat de droom wil zeggen met het droomverhaal hangt dus erg af van wat je voelde bij die jongen. Dat schrijf je er niet bij.
Wat je erbij voelde toen je hem zo zag. Of je er wel of geen zin in had om hem eruit te halen. En of je er misschien moeite voor moest doen, het te willen. Hoe je je na afloop voelde, enz.

Als hiermee niet voelt wat de droom je hiermee wil zeggen dan kun je opschrijven wat je in de droom voelde bij hem. Misschien kom ik er dan uit.

Peter.

*droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken *
Eruan
Eruan sep 30 '09
Dankjullie wel! laugh
Ik heb erover nagedacht en kan me goed in de verklaringen vinden, vooral het symbool van het water heeft wel met mijn gevoel te maken.
Bedankt!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki