Hallo allemaal,
Mijn naam is Gio (54) en ik heb me zojuist aangemeld op jullie forum.
Wat mij momenteel het meest bezig houdt, is het feit dat in onze samenleving steeds meer kinderen (maar ook volwassenen) worden gelabeld als "afwijkend".
Ik doel daarmee op labels als ADHD, stoornissen in het autistisch spectrum, ODD enzovoort.
Door het werken met deze jongeren (op een internaat), heb ik ontdekt, dat kinderen perfecte spiegels zijn, die me heel veel over mezelf hebben geleerd. Ze hebben me geleerd te luisteren, ze serieus te nemen en verantwoordelijkheid te durven geven, ze te laten zijn wie ze zijn.
Als ik zo met deze jongeren omga, is er van het "probleemgedrag" niets meer te merken.
Vanuit deze ervaringen heb ik een visie ontwikkeld, die er in het (heel) kort op neerkomt dat alle kinderen met ADHD en autistische stoornissen ons eigenlijk alleen maar spiegelen, hoe gestrest en autistisch wij in onze volwassen samenleving met elkaar omgaan. De volwassen wereld projecteert zijn eigen onvermogen op de kinderen. (de uitgebreide visie is voor belangstellenden te vinden onder http://jeugdhulp.hyves.nl/adres/)
Daarnaast ben ik sinds 1 juli als zelfstandig ondernemer gestart op het gebied van gezins- en jongerenbegeleiding met een eigen aanpak en geef ik lezingen met een ervaringsdeskundige, die op het internaat heeft gewoond, waar ik 9 jaar heb gewerkt. De titel van onze lezing is: "Wie heeft er ADHD, onze kinderen of onze samenleving?"
Ik zal dit onderwerp dan ook zeker met jullie willen bespreken en hoor ook graag wat jullie ervan vinden. Daarnaast lijkt het me boeiend om me te laten verrassen door de andere onderwerpen op het forum.
Hartelijke groet,
Gio