Loading...
nl

Afweermechanisme: Primaire afweer

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '09
Deze afweer is de primaire afweer omdat onze geest deze het eerst gebruikt wanneer wij ons beschermen tegen de levensbedreigende pijn van onze jeugd.

Jonge kinderen zijn per definitie hulpeloos en afhankelijk van anderen (de verzorgers) voor de vervulling van hun behoeften (eten, kleding, onderdak, liefde, zorg, veiligheid). Wanneer die behoeften niet door anderen vervult worden, beschermt het kind zichzelf tegen deze levensbedreigende waarheid door te denken dat het die behoefte vanuit zichzelf moet kunnen vervullen. Maar het kind is hier natuurlijk nog te jong voor en het gevolg is dat het negatieve gedachten over zichzelf krijgt: Er is iets mis met mij, want ik kan niet voor mijn eigen behoeften zorgen.

Het kind ontwikkeld de Primaire Afweer vanaf het moment dat het een zelf-bewustzijn heeft ontwikkeld, ongeveer rond 1,5 a 2 jaar. De primaire afweer kan bestaan uit gedachten als: ik zal dit nooit kunnen, ik ben slecht, ik deug gewoon niet, ik word nooit goed genoeg, ik ben schuldig, ik verknoei altijd alles, niemand geeft om me, ik ben waardeloos, ik zal altijd alleen blijven, ik moet me schamen.

De primaire afweer wordt gekenmerkt door alle opvattingen, gedachten en ideeën die op een streng negatief oordeel over de eigen persoon neerkomen. Bij sommigen van ons staan hierbij vooral schuldbesef en gevoelens van onvolkomendheid centraal die uiteindelijk leiden tot afwijzing (meestal in de vorm van Valse Hoop).

Bij anderen licht de nadruk op een slecht mens zijn, wat vroeg of laat door anderen ontdekt zal worden, waarop ook afwijzing volgt (meestal in de vorm van Valse Macht).

De primaire afweer is een effectief afweermiddel, want als we denken dat er iets mis met ons is, hoeven we niet de verschrikkingen en de pijn van de oude, levensbedreigende realiteit te voelen waarin onze elementaire behoeften niet vervuld werden. Als we het gevoel hebben dat er aan ons iets niet deugt, dan komen we er niet achter dat er met ons als kind helemaal niets mis was. Er was iets mis met onze omgeving: de omgeving (meestal de ouders) was immers niet in staat het kind te geven wat het nodig had.

De primaire afweer is dus een effectief middel om de mensen om ons heen niet te hoeven zien zoals zij werkelijk zijn, en het geeft het kind het gevoel invloed te kunnen uitoefenen. Als het kind meent dat haar behoeften niet vervuld worden worden omdat er iets mis is met haar, houdt dit in dat ze iets zou kunnen doen aan de akelige situatie waarin ze zich bevindt. Ze heeft haar ellende aan zichzelf te danken, dus kan ze er misschien iets aan doen.

Natuurlijk werkt dit niet, maar zo hadden we als kind in ieder geval die levensreddende illusie om er mee te leven, mogelijk gemaakt door de primaire afweer.

De primaire afweer omvat ook gevoelens als "ik kan het niet, het is me te veel" wanneer we ons voor een taak gesteld zien die op zich niet moeilijk hoeft te zijn. Dit herkennen velen van ons. Toch is het een vorm van afweer, omdat de realiteit die ontkent wordt de realiteit is dat we niet voor onze eigen behoeften hadden hoeven zorgen. Het was helemaal niet onze taak "dat te doen", het was de taak van onze ouders.

Bron: Uit het boek "De herontdekking van het ware zelf-Ingeborg Bosch". Pagina 56
Delen:
Serenity
Serenity aug 27 '12
Het vervolg op dit onderwerp staat op dit topic: nlforum.merudi.nl :Loslaten_keuze_mogelijkheden.
admin
admin aug 27 '12
Mocht je willen weten wat je persoonlijke afweermechanisme is, kan je hier een zelftest doen (ca. 55 korte vragen): http://www.pastrealityintegration.com/nl/persoonlijk-afweerprofiel

Gr., Mars
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 27 '12
Uw Schatting Uw Score
1. Valse Hoop
1 5.6

2. Valse Macht
1 5.4

3. Ontkenning van behoeften
3 7.4

4. Primaire Afweer
5 2.2

5. Angst
2 1.8


wat betekent het dan?
admin
admin aug 27 '12
Hi Moonflowertje,

Hoe hoger je scoort, hoe vaker je de behoefte zult voelen je toevlucht te nemen tot een of andere vorm van afweer. In jouw geval is dat dus "ontkenning van behoeften".

Ontkenning van behoeften:
Een moeilijk te herkennen mechanisme. Het lijkt alsof er helemaal niets aan de hand is, maar het probleem is juist het gebrek aan gevoelens of emotionele reacties. Je brein registreert of herkent gevoelens niet echt meer. Dit kan leiden tot uitstelgedrag, onverantwoordelijkheid en vlakke relaties met anderen.

Groet, Mars
admin
admin aug 28 '12
Een verhelderende test, maar inderdaad, je hebt wel uitleg nodig. Het is zeker zinvol te kijken waar je (heftige) reactie vandaan komt. Helemaal fijn natuurlijk je er echt bewust van te worden en er iets aan te kunnen doen. Deze test kan daarbij helpen, leuk!
admin
admin aug 28 '12
Kon je er iets mee Moonflowertje?

Ik heb de test ook gedaan en ik scoorde op valse macht en valse hoop:

Valse macht:
Dit systeem leidt tot gedachten, gevoelens en gedragingen die zeggen: er is niets mis met mij, maar des te meer met de ander. Je voelt je slachtoffer of wordt boos. Het zorgt voor veel conflicten met andere mensen, een hoge bloeddruk of migraine.

Valse hoop:
Het valse hoop-systeem zorgt voor het gevoel dat je steeds van alles moet, en wel meteen, terwijl dit in feite niet zo is. Je denkt bijvoorbeeld: ik moet nu mijn mail beantwoorden. Dit zorgt voor stress, perfectionisme of slapeloosheid. Je bent gericht op dingen buiten jezelf, vooral op erkenning en goedkeuring van anderen, en niet op je eigen behoeften.

Onbegrepenheid, boosheid, zelfmedelijden, perfectionisme, stress, goedkeuring, niet kijken naar mijn eigen behoeften... ik herken het allemaal wel.

Maar ik ben nu ook bereid - na een intens innerlijk gevecht - om die gedachten los te laten en baas te worden over mijn eigen denken.
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 28 '12
Ontkenning van behoeften is het soort gedrag dat gericht is op het vermijden van conflicten. Mensen die deze vorm van afweer hanteren, komen meestal over als aardig en gemakkelijk in de omgang, ontspannen, niet door (veel) problemen geplaagd, beheerst en zeer gelijkmoedig. Ze lijken vaak zorgeloos. Uiterlijk kunnen ze in emotionele en psychische zin goed aangepast lijken. Het enige "verdachte" is het gebrek aan intimiteit in hun leven. Ze hebben vaak weinig goede vrienden en hebben moeite met emotionele intimiteit, ook als het om hun partner en kinderen gaat.

Deze vorm van afweer heet Ontkenning van Behoefte. Achter deze ontkenning gaat de volgende drang schuil: het ontkennen dat je een behoefte of een probleem hebt (en je dus kwetsbaar voelen). Ontkenning van behoeften stelt ons in staat om te denken dat we geen probleem in ons leven hebben, dat het slechts de mensen om ons heen zijn die een probleem hebben en moeten veranderen.

Iemand die vaak de afweer van de ontkenning van behoeften hanteert, zal vaak kritiek krijgen op haar onvermogen zichzelf te laten zien, intiem te zijn, te zeggen wat er in haar omgaat. In de ogen van de bekritiseerde persoon toont deze kritiek echter aan dat het de ander is die een probleem heeft. Ze heeft niet de indruk dat er met haar of de situatie iets mis is. Dit stelt haar in staat geen pijn te voelen.

Bron: Uit het boek "De herontdekking van het ware zelf-Ingeborg Bosch". Pagina 52

dit komt me wel bekend voor smile
bij mij is het zo; ik heb een gruwelijke hekel aan gezeur...
ik doe er alles aan om dit te voorkomen...
ook al doe ik mezelf daardoor te kort

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki