Loading...
nl

Nims - Tarot Osho Zen - Balans 9

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 17 '09
Origineel bericht van: Artemis
Ja goede vraag smile

Misschien is het toch meer waarheid dan je zelf onder ogen wilt zien?
Islandlady
Islandlady sep 17 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Islandlady
HE Nims! Mooi! Ik wil ook wel een legging van je!
Dank vast

En dit is die van jou:

Zo ziet jouw balans er dus uit:

Lieve Nims
Dank je wel. Ik ga er morgen op reageren. Ben zooooo moe nu! Kan niet eens meer kijken bijna smile

Liefs
admin
admin sep 17 '09
He Nims,

het was mijn onderbewuste !!

Ben blijkbaar iets teveel met bewustzijnsverhogende technieken bezig geweest waardoor er een kloof was onstaan tussen mijn bewust en mijn onbewuste. Ook had ik al in geen maanden kaarten gelegd. Misschien daarom wel !!

Nu ben ik er weer helemaal doorheen. Er is veel genezende energie vanacht door me heen gegaan. En ik heb het gevoel alsof mijn "cheiron zielenwond" eindelijk is genezen,

dankje Nims!!

Ik ga mijn kaarten toch maar weer uit mijn verhuizendozen toveren, of anders.. wat vaker hier op Merudi een kaartlegging aanvragen.

(ps: ik heb nu het gevoel wel een ziel te hebben, dus ik ga nee stemmen.)
Islandlady
Islandlady sep 17 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Islandlady
HE Nims! Mooi! Ik wil ook wel een legging van je!
Dank vast

En dit is die van jou:

1 ) Gewaarwording: Je begint dingen gewaar te worden wat betreft je persoonlijke groei en spiritualiteit. Dat wat onduidelijk was, begin je ineens inzichten te krijgen.

Dat klopt wel. Soms kan ik dingen nog moeilijk loslaten maar het gaat stukken beter

2 ) Rijpheid: Je vrije tijd begin je wat beter in te delen zodat je niet overal meer in de knoei mee komt. De dingen die tijd nodig hebben geef je ook gewoon de tijd en pak je pas op op de momenten dat het nodig is.

Zo!! Dat ben ik ten voeten uit. Te veel vrije tijd grr maar er komt verbetering in

3 ) Leiding: Je gezondheid heeft de leiding over jou. Jij luistert volledig naar je klachten en handelt er ook naar. Zou het niet andersom moeten zijn dat je gezondheid zich volgt naar wat jij voelt?

uhh snap ik geloof ik niet helemaal

4 ) De bron: Voor vrienden ben jij het inzichtspunt. Via jouw kunnen ze in contact met de bron komen.

Dat is mooi om te weten. smile

5 ) IJs-solatie: Je carrière is volledig vastgelopen als ijs. Alleen tranen kunnen het weer op gang brengen. Je bent niet meer met je gevoel in je carrière en dus dien je dit te doorbreken. Stilstaand water is ijs, en het staat stil.

Heel bijzonder dit. Heb niet echt een carriere maar zit wel vast op dit moment. Heel toevallig gisteren met 2 mensen gesproken voor wie ik wat kan betekenen kwa werk. Vervolgens, vanmorgen gesproken met iemand die zegt: Waarom niet voor jezelf gaan doen wat je al die tijd voor anderen doet. Dat heeft me wel aan het nadenken gezet!

6 ) Naar binnen gaan: Je aandacht zou wat meer op je thuis situatie mogen liggen. Ga daar eens naar binnen en ervaar wat er speelt en opgelost moet worden.

Welke thuissituatie. die van mij is ok op dit moment. Mis mijn lief maar dat gaat nu eenmaal even niet. Voel hier dan ook niet veel bij eigenlijk smile

7 ) Onschuld: Ga binnen je familie / gezin terug naar de onschuld. Ervaar alles als een kind, alsof het de eerste keer is. Nu zijn er teveel aangeleerde patronen die als je ze eens opnieuw zou bekijken volledig anders zouden zijn.

hmm... voor mijn gevoel heb ik dat al doorbroken door afstand te nemen.

8 ) De buitenstaander: Jij hebt totaal geen controle over je financiën en bent eigenlijk aangewezen op anderen. Misschien neem je er ook wel geen controle over en heb je jezelf buitengesloten.

Beng! Die komt binnen. Het is zo dat ik afhankelijk ben van mijn ex-man op dit moment en diegene voor wie ik werk. Dus moet daar verandering in komen. zie bij punt 5.

9 ) Schuld: Jouw balans wordt voornamelijk gevoed door schuldgevoelens. Dat maakt en vormt je en brengt je volledig uit balans. Misschien tijd om daar iets aan te veranderen?

Heb niet zozeer een heel groot schuldgevoel meer maar kan altijd beter smile

----------
Zo dit was jouw balans legging. Wat vind je ervan en kun je je erin vinden?

Zo ziet jouw balans er dus uit:

Bijzonder Nims. Ik vind het heel knap dat je dit kunt zo met een set nieuwe heel mooie kaarten.
Dank je wel. Zet me nog meer tot nadenken!.

B
admin
admin sep 17 '09
Origineel bericht van: Artemis
He Nims,

het was mijn onderbewuste !!

Ben blijkbaar iets teveel met bewustzijnsverhogende technieken bezig geweest waardoor er een kloof was onstaan tussen mijn bewust en mijn onbewuste. Ook had ik al in geen maanden kaarten gelegd. Misschien daarom wel !!

Nu ben ik er weer helemaal doorheen. Er is veel genezende energie vanacht door me heen gegaan. En ik heb het gevoel alsof mijn "cheiron zielenwond" eindelijk is genezen,

dankje Nims!!

Ik ga mijn kaarten toch maar weer uit mijn verhuizendozen toveren, of anders.. wat vaker hier op Merudi een kaartlegging aanvragen.

Sorry, wijziging van bericht..
Cialara
Cialara sep 17 '09
Ik wil nog even opmerken NiMS, dat ik deze kaarten erg prettig vind qua uitleg. Ze zijn duidelijk en niet zo ingewikkeld als die van Raider Waite. Misschien wat minder gelaagd daardoor, maar voor de legger makkelijk te duiden en voor de "ontvangen" goed te begrijpen.

Ik vind het ook erg leuk om al de verschillende leggingen te volgen, zo leer ik zelf ook bij hoe je met tarot kaarten kunt werken. Het wordt me langzaam aan duidelijk hoe ik het zelf ook zou kunnen gebruiken.'

Dus bedankt voor dit nieuwe onderdeel bij Merudi. Een aanvulling op mijn leerproces wink
Heidelroos
Heidelroos sep 18 '09
Waar haal je de tijd vandaan ahaha..
Wil je voor mij eens een ouderwets Oshootje leggen asjeblieft..
Ik heb de mijne uitgeleend.. !! wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 18 '09
Origineel bericht van: Eniroj
Ik wil nog even opmerken NiMS, dat ik deze kaarten erg prettig vind qua uitleg. Ze zijn duidelijk en niet zo ingewikkeld als die van Raider Waite. Misschien wat minder gelaagd daardoor, maar voor de legger makkelijk te duiden en voor de "ontvangen" goed te begrijpen.

Ik vind het ook erg leuk om al de verschillende leggingen te volgen, zo leer ik zelf ook bij hoe je met tarot kaarten kunt werken. Het wordt me langzaam aan duidelijk hoe ik het zelf ook zou kunnen gebruiken.'

Dus bedankt voor dit nieuwe onderdeel bij Merudi. Een aanvulling op mijn leerproces wink

Dank je wel Jorine, dat is ook precies de reden dat ik deze legging heb toegevoegd. Toen ik deze kaarten voor het eerst zag, vond ik ze ook zo enorm duidelijk dat ik wist dat dit voor de makkelijke online vragen een stuk meer inzicht geeft dan Rider. Ze zijn duidelijker, maar wel wat geslotener. Toch ben ik er heel blij mee met wat ze vertellen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 19 '09
Origineel bericht van: Heidelroos
Waar haal je de tijd vandaan ahaha..
Wil je voor mij eens een ouderwets Oshootje leggen asjeblieft..
Ik heb de mijne uitgeleend.. !! wink

Maar natuurlijk wil ik dat. Hier is de jouwe.

1 ) Intensiveren: Op dit moment vind er in je persoonlijke groei / spiritualiteit een focus plaats. Je bent op bepaalde zaken aan het concentreren waardoor je dat beter kunt begrijpen.

2 ) Feestvieren: Je vrije tijd is vooral de tijd waarin je viert. Ziet er erg leuk uit.

3 ) Harmonie: Je gezondheid is harmonieus en goed in balans.

4 ) Zorgen: Je maakt je zorgen over je vrienden.

5 ) Voltooiing. Je carrière is afgerond of bijna afgerond. Het nadert in ieder geval zijn eind, en een nieuw begin staat voor de deur.

6 ) Totaliteit: Thuis is er heel veel te doen waar je je volledig aandacht bij moet hebben. Je kan je niet goed veroorloven ook maar een seconde de situatie uit het oog te verliezen.

7 ) Donderslag: In je familie / gezin wordt je op de proef gesteld. Het lijkt wel alsof de boel op instorten staat. Toch is het noodzakelijk en jezelf open te stellen voor nieuwe ervaringen.

8 ) Ontvankelijkheid: Wat betreft het geld ontvang je alles wat er binnenkomt. Het geld stroomt en zoals het binnenkomt, zo gaat het er ook uit. Toch is er geen druk of moeite of zorgen over dit proces.

9 ) Geduld: Over het geheel heb je vooral geduld. Je weet nou eenmaal dat sommige dingen tijd kosten.

---

Ben benieuwd wat je ervan vindt. En zo ziet het eruit:
Heidelroos
Heidelroos sep 20 '09
1 ) Je persoonlijke groei, spiritualiteit.
Ridder van vuur - Intensiteit
De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.
Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden.
Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.
Je moet geen volgeling zijn, geen naäper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.

2 ) Je vrije tijd.
Feestvieren
Deze drie vrouwen die dansen in regen en wind herinneren ons eraan dat een feest nooit afhankelijk hoeft te zijn van de uiterlijke omstandigheden. We hoeven niet op een speciale dag of officiële gelegenheid te wachten, en ook niet op een zonnige, wolkeloze dag. Een echt feestgevoel komt voort uit de vreugde die eerst diep van binnen wordt gevoeld en overstroomt in een stroom van zang en dans en gelach, en ja, zelfs tranen van dankbaarheid.
Als je deze kaart gekozen hebt, is dat een aanwijzing dat je je steeds meer openstelt voor de vele kansen die het leven biedt om feest te vieren en anderen hiermee aan te steken. Je hoeft niet de moeite te nemen een feestje in je agenda te plannen. Doe je haar los, trek je schoenen uit en ga meteen in de plassen spetteren. Ieder moment is het feest om je heen aan de gang.
Het leven is een moment om te vieren, om van te genieten. Maak er iets leuks van, een feest, dan zul je de tempel binnengaan. De tempel is niet voor mensen met lange gezichten, voor hen is hij nooit geweest. Kijk eens naar het leven. Zie je ergens chagrijn? Heb je ooit een gedeprimeerde boom gezien? Heb je ooit een vogel in kommer en kwel gezien? Nee, het leven is niet zo, absoluut niet. Alleen met de mens is het ergens fout gegaan en het is ergens fout gegaan omdat hij zichzelf zo ontzettend slim vindt.
Je slimheid is je ziekte. Wees niet te wijs. Weet altijd wanneer je moet stoppen, verval niet in uitersten. Een beetje dwaasheid en een beetje wijsheid zijn goed, en de juiste combinatie maakt je tot een boeddha...

3 ) Je gezondheid.
Harmonie
Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen. Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte. De figuur op deze kaart weerspiegelt het zoete en delicate van deze ervaring. De dolfijnen die uit het hart springen en een boog trekken naar het derde oog, staan voor de speelsheid en intelligentie die bovenkomen als we contact kunnen maken met ons hart en van daaruit de wereld tegemoettreden.
Geef jezelf nu de kans zachter en ontvankelijker te worden, want er wacht je vlak om de hoek een onuitsprekelijke vreugde. Niemand anders kan je haar aanwijzen en als je haar vindt zul je geen woorden kunnen vinden om anderen erover te vertellen. Maar ze is er wel, diep in je hart, rijp en klaar om ontdekt te worden.
Luister naar je hart, doe wat je hart je ingeeft, wat het ook kost: Een toestand van volmaakte eenvoud die je alles kost en niet minder...
Eenvoudig-zijn is moeilijk, want eenvoudig-zijn kost je alles wat je hebt. je moet alles inleveren om eenvoudig te kunnen zijn. Daarom kiest iedereen ervoor complex te zijn en is iedereen vergeten hoe je eenvoudig kunt zijn.
Maar alleen een eenvoudig hart klopt samen met God, hand in hand. Alleen een eenvoudig hart zingt in diepe harmonie met God. Om dat punt te bereiken moet je je hart vinden, het kloppen van je eigen hart, je eigen hartslag.

4 ) Je vrienden.
Verdriet
Dit is een tekening van Ananda, neef en discipel van Gautama de Boeddha. Hij was onafgebroken aan Boeddha's zijde en zorgde tweeënveertig jaar lang voor alles wat hij nodig had. Toen Boeddha stierf was Ananda volgens de legende nog steeds aan zijn zijde; hij huilde. De andere discipelen spraken hem bestraffend toe vanwege zijn misvatting: Boeddha was volkomen vervuld gestorven; hij zou blij moeten zijn. Maar Ananda zei: 'Jullie begrijpen het verkeerd. Ik huil niet om hem maar om mezelf, want al die jaren ben ik onafgebroken aan zijn zijde geweest, maar nog heb ik de verlichting niet bereikt. 'Ananda bleef de hele nacht wakker, ging diep in meditatie en voelde zijn pijn en verdriet. Tegen de ochtend, zo luidt de legende, was hij verlicht.
Periodes van groot verdriet zijn in potentie periodes van grote transformatie. Maar om de transformatie mogelijk te maken moeten we diep gaan, tot op de wortels van onze pijn, en haar ervaren zoals ze is, zonder beschuldiging of zelfmedelijden.
Deze pijn moet je niet treurig stemmen, bedenk dat wel. Daar gaan de meeste mensen in de fout... Deze pijn is er alleen maar om je alerter te maken - want mensen worden pas alert als de pijl diep in hun hart dringt en hen verwondt. Anders worden ze niet alert. Als het leven gemakkelijk, comfortabel en geriefelijk is, laat het ze verder koud. Wie neemt de moeite om alert te worden? Als er een vriend van je sterft, is er een mogelijkheid. Als je vriendin je in de steek laat - in die donkere nachten voel je je eenzaam. Je hebt zoveel van die vrouw gehouden en je hebt alles op het spel gezet, en dan is ze op een dag ineens vertrokken. Als je huilt in je eenzaamheid, dat zijn de gelegenheden dat je, als je er gebruik van maakt, bewust kunt worden. De pijl doet pijn: je kunt er gebruik van maken.
De pijn dient niet om je ongelukkig te maken, de pijn dient om je bewuster te maken! En als je bewust bent, verdwijnt je ellende.

5 ) Je carrière.
Voltooiing
Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.
Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe.
Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.
Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.

6 ) Je huis / huiselijke omstandigheden
Totaliteit
Deze drie vrouwen hangen hoog in de lucht, speels en vrij maar tegelijkertijd alert en afhankelijk van elkaar. Bij een trapezenummer kan niemand het zich veroorloven ook maar een fractie van een seconde een tikje 'afwezig' te zijn. Het is de kwaliteit van deze totale aandacht voor het huidige moment die hier wordt uitgebeeld.
Misschien vinden we dat we te veel dingen tegelijk te doen hebben, maar lopen we vast doordat we proberen van alles wat te doen in plaats van één ding tegelijk aan te pakken en af te werken. Of misschien vinden we ons werk 'saai' omdat we vergeten zijn dat het er niet om gaat wat je doet maar hoe je het doet. Een van de mooiste geschenken die je jezelf kunt geven is dat je het vermogen ontwikkelt totaal te reageren op alles wat zich voordoet. Als je stap voor stap door het leven gaat en elke stap je volledige aandacht en energie geeft, kan dit alles wat je doet een wonderbaarlijke nieuwe vitaliteit en creativiteit geven.
leder ogenblik krijg je de kans totaal te zijn. Wat je ook doet, ga er zo volledig in op dat je hoofd niet meer denkt, er alleen maar is, alleen maar aanwezig is. En dan word je steeds totaler. En als je de smaak van totaliteit te pakken krijgt, ben je steeds beter in staat totaal te zijn.
En probeer te zien wanneer je niet totaal bent. Dat zijn de momenten die je stukje bij beetje moet loslaten. Als je niet totaal bent, elke keer dat je in je hoofd zit - bezig met denken, tobben, berekenen, met uitgekookt en slim zijn ben je niet totaal. Laat je heel langzaam uit die momenten glijden. Het is niets dan een oude gewoonte. Gewoontes verdwijnen maar langzaam. Maar ze verdwijnen zeker - als je volhoudt, sterven ze af.

7 ) Je familie / gezin
De donderslag
De kaart laat een toren zien die in brand staat, verwoest wordt, uit elkaar spat. Een man en een vrouw springen ervan af, niet omdat ze dat willen, maar omdat ze geen keus hebben. Op de achtergrond zit een transparante, mediterende figuur die het bewustzijn als getuige vertegenwoordigt.
Misschien voel je je op dit moment tamelijk onzeker, alsof de grond beeft onder je voeten. Je zekerheid wordt op de proef gesteld, en dan heeft men van nature de neiging zich aan al het mogelijke vast te klampen. Maar deze innerlijke aardbeving is zowel noodzakelijk als enorm belangrijk - als je haar kunt toelaten, zul je sterker uit de puinhopen te voorschijn komen en meer open staan voor nieuwe ervaringen. Na de brand heeft de aarde nieuwe voeding; de onweersbui zuivert de lucht. Probeer de verwoesting van een afstand gade te slaan, bijna alsof ze iemand anders overkomt. Zeg ja tegen het proces, doe een stap in de goede richting.
Wat door meditatie heel langzaam gebeurt, kan door een luide, onverwachte schreeuw van de meester, in een situatie dat de discipel een vraag stelt en de meester opspringt en begint te schreeuwen, of hem een klap geeft of hem de deur uit gooit of over hem heen springt... Dergelijke methoden waren tot dan toe onbekend. Ze zijn louter te danken aan de uiterst creatieve inslag van Ma Tse, en veel mensen zijn dankzij hem verlicht geworden.
Soms is het om je dood te lachen: hij gooide iemand uit het raam van de tweede verdieping, en die man was alleen maar komen vragen waarover hij moest mediteren, En Ma Tse gooide hem niet alleen het raam uit, maar sprong hem achterna, liet zich bovenop hem vallen, ging op zijn borst zitten en zei: 'Begrepen?'!
En die arme stakker zei: 'ja' want als je nee zegt, gaat hij je misschien slaan of zo. Het is genoeg - zijn lichaam is gebroken en Ma Tse zegt, op zijn borst zittend: 'Begrepen?'
En hij begreep het echt, want het kwam zo plotseling, zo onverwachts - hij had het nooit kunnen bedenken.

8 ) Je financiën.
Vrouw van water - Ontvankelijkheid
Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.
De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden.
Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.
Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.
Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.
Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.
Luisteren is de kunst van het passief worden.

9 ) Je algehele balans.
Geduld
Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van.
Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig. De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien. Tevreden, zonder een spoor van angst, zit ze eenvoudig te wachten. Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is. Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten. Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks. Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang. Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten.
We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt. En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben. Het hele bestaan wacht op het juiste moment. Zelfs de bomen weten het - wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen. In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien. Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen. Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...
Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste - je ware wezen. En op een dag springt het op en vat het vlam. Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuw mens. En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom.

Bron:
http://www.xs4all.nl/~p3809/osho_/osho_zen_tarot.htm

Dank je wel NiMS laugh
Lief van je..
Het is wel zoals ik veel dingen ervaar op dit moment..
lotus
lotus sep 28 '09
nims zou je voor mij ook zoon oshootje willen leggen.

groetjes jeltje
admin
admin sep 29 '09
@nims als je zin en tijd hebt zou je dan ook eens voor mij kunnen leggen?

liefs kikkertje
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 21 '09
Ik heb deze legging voor mezelf gelegd. Helaas heb ik bij mijn ouders geen fototoestel, dus kan het plaatje niet maken.

1. Persoonlijke groei / spiritualiteit:
Genezing. Dit is een tijd dat diep weggestopte wonden uit het verleden naar de oppervlakte komen, die er klaar voor zijn om genezen te worden.

De persoon in deze kaart is naakt en kwetsbaar, en staat open voor de liefdevolle aanraking van het bestaan. Het aura rondom zijn lichaam is vol van licht, en de kwaliteit van ontspanning, zorg en liefde die hem omringt lost het worstelen en lijden op. Lotussen van licht verschijnen op zijn fysieke lichaam en rondom de subtiele energie-lichamen, die volgens genezers ons allen omringen. In elk van deze subtiele lagen verschijnt een helende kristal of een patroon.

Als we onder de helende invloed zijn van de koning van water, verbergen we ons niet langer voor onszelf en anderen. Door deze instelling van openheid en akseptatie kunnen we genezen worden en anderen helpen ook gezond en heel te zijn.

2. Vrije tijd:
Verandering. Het leven is een gedachteloze herhaling - het blijft als een wiel op dezelfde manier doordraaien tot op het moment dat je opmerkzaam wordt. Daarom wordt het door de boeddhisten het rad van leven en dood genoemd - het rad van de tijd. Het beweegt zich als een wiel: op de geboorte volgt de dood, op de dood volgt de geboorte; op liefde volgt haat, op haat volgt liefde; op succes volgt falen en op falen volgt succes. Let maar eens op!Als je het een paar dagen kunt gadeslaan zul je zien dat er zich een patroon aftekent, een patroon in de vorm van een wiel. De ene dag, op een mooie ochtend, voel je je zo lekker en zo gelukkig; de volgende dag ben je zo mat en duf dat je aan zelfmoord gaat denken. En gisteren was je nog zo vol leven, zo intens gelukkig dat je God ervoor dankte, dat je je innig dankbaar voelde, en vandaag kun je niets dan klagen en vind je je leven geen zin hebben... En zo gaat het door, maar je ziet het patroon niet. Als je het patroon eenmaal ziet, kun je eruit stappen.

3. Gezondheid:
Inzicht. Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou. Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... Je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou. Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon. In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase. Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.

4. Vrienden:
Projecties. In een bioscoop kijk je naar het scherm, je kijkt nooit achterom - achterin staat de projector. De film speelt zich echter niet op het scherm af; hij is maar een projectie van licht en schaduw. De film bestaat alleen achterin, maar daar kijk je nooit naar. En daar staat de projector. Je denken zit achter de hele zaak, en je denken is de projector. Maar je kijkt altijd naar de ander, want de ander is het scherm. Als je verliefd bent lijkt de ander heel mooi, weergaloos. Als je dezelfde persoon haat lijkt hij de lelijkste mens op aarde, en je komt er nooit achter hoe een en dezelfde persoon de lelijkste en de mooiste kan zijn... De enige manier om tot de waarheid te komen is dus dat je leert rechtstreeks te kijken, zonder de hulp van het denken. Deze tussenkomst van het denken is het probleem, want het denken kan alleen dromen tot stand brengen... Door je opwinding gaat de droom eruitzien als de werkelijkheid. Als je te opgewonden bent, ben je in een roes, dan ben je niet bij zinnen. Dan is alles wat je ziet alleen maar jouw projectie. En er zijn evenveel werelden als er hoofden zijn, want ieder hoofd leeft in zijn eigen wereld.

5. Carriere:
Wij zijn de wereld. Als duizenden en nog eens duizenden mensen overal op aarde feestvieren, zingen, dansen, in extase zijn, dronken zijn van het goddelijke, is een mondiale zelfmoord niet meer mogelijk. Hoe kan er met zoveel feestvreugde en met zoveel gelach, met zoveel geestelijke en fysieke gezondheid, met zo'n natuurlijkheid en spontaniteit een oorlog ontstaan?... Het leven is je gegeven om creatief te zijn, en om te genieten en feest te vieren. Als je huilt en treurt, als je ongelukkig bent, sta je alleen. Als je feestviert doet het hele bestaan met je mee. Alleen als we feestvieren ontmoeten we het allerhoogste, het eeuwige. Alleen als we feestvieren overstijgen we de cyclus van geboorte en dood.

6. Je huiselijke omstandigheden:
De vrek. Zo gauw je gierig wordt, sluit je je af voor een van de eerste beginselen van het leven: expansie, delen. Zodra je je aan dingen gaat vastklampen, mis je het doel - je loopt het mis. Want dingen zijn niet het doel, maar jij, je meest innerlijke wezen, bent het doel - geen mooi huis maar een mooi zelf; geen hoop geld maar een rijk zelf; geen stapel dingen maar een open wezen, waar miljoenen dingen toegang hebben.

7. Familie / Gezin
Conditionering. Pas als je je persoonlijkheid laat varen ben je in staat je individualiteit te vinden. Je individualiteit krijg je van het bestaan; je persoonlijkheid is opgelegd door de maatschappij. De persoonlijkheid is een maatschappelijk nut. De maatschappij kan geen individualiteit toestaan, want de individualiteit is niet zo volgzaam als schapen. De individualiteit heeft de eigenschappen van een leeuw; een leeuw gaat zijn weg alleen. Schapen bevinden zich altijd in de massa, in de hoop dat de massa ze een knus gevoel geeft. In de massa voelt men zich beter beschermd, veiliger. Als er iemand aanvalt, bestaat er in een menigte altijd een goede kans jezelf te redden. Maar alleen? - alleen leeuwen gaan hun weg alleen. En ieder van jullie wordt als leeuw geboren, maar de maatschappij conditioneert iedereen, ze programmeert je denken als een schaap. Ze geeft je een persoonlijkheid, een gezellige, aardige, heel nuttige, heel gehoorzame persoonlijkheid. De maatschappij wil slaven en geen mensen die vrijheid boven alles stellen. De maatschappij wil slaven, want de hele gevestigde orde eist gehoorzaamheid.

8. Financien
De dwaas. Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks al zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben. Je bedriegt hem en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds. Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert. Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten. Wees een dwaas in de taoïstische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken. Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los. Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby. In het begin is dat heel lastig. De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze. Het zijn arme stumpers. Ook al word je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden, wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven. En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie, zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie. Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.

9. Algehele balans
Rijpheid. Alleen als je meditatie je een licht heeft gebracht dat elke nacht verlicht, zal zelfs de dood voor jou geen dood zijn maar een deur naar het goddelijke. Met het licht in je hart wordt de dood als zodanig getransformeerd tot een deur en je gaat deel uitmaken van de universele geest, je wordt één met de oceaan. En als je deze oceanische ervaring niet leert kennen, heb je vergeefs geleefd. Nu is altijd het moment en het fruit is altijd rijp. Je hoeft alleen maar moed te vergaren om je innerlijke woud te betreden. Het fruit is altijd rijp en dit moment is altijd het juiste. Er bestaat niet zoiets als het verkeerde moment.
JulienMoorrees
Origineel bericht van: lotus
nims zou je voor mij ook zoon oshootje willen leggen.

groetjes jeltje

Intensiteit: De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.

Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden.

Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.

Je moet geen volgeling zijn, geen naäper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.

2. Vrije tijd:
10 - Harmonie

Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen. Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte. De figuur op deze kaart weerspiegelt het zoete en delicate van deze ervaring. De dolfijnen die uit het hart springen en een boog trekken naar het derde oog, staan voor de speelsheid en intelligentie die bovenkomen als we contact kunnen maken met ons hart en van daaruit de wereld tegemoettreden.

Geef jezelf nu de kans zachter en ontvankelijker te worden, want er wacht je vlak om de hoek een onuitsprekelijke vreugde. Niemand anders kan je haar aanwijzen en als je haar vindt zul je geen woorden kunnen vinden om anderen erover te vertellen. Maar ze is er wel, diep in je hart, rijp en klaar om ontdekt te worden.

Luister naar je hart, doe wat je hart je ingeeft, wat het ook kost: Een toestand van volmaakte eenvoud die je alles kost en niet minder...

Eenvoudig-zijn is moeilijk, want eenvoudig-zijn kost je alles wat je hebt. je moet alles inleveren om eenvoudig te kunnen zijn. Daarom kiest iedereen ervoor complex te zijn en is iedereen vergeten hoe je eenvoudig kunt zijn.

Maar alleen een eenvoudig hart klopt samen met God, hand in hand. Alleen een eenvoudig hart zingt in diepe harmonie met God. Om dat punt te bereiken moet je je hart vinden, het kloppen van je eigen hart, je eigen hartslag.

3. Gezondheid:
Delen

De Vuurvrouw is zo rijk, zo op en top koningin, dat ze het zich kan veroorloven te geven. Het komt niet eens bij haar op de inventaris op te maken of iets weg te leggen voor later. Ze deelt haar schatten onbeperkt uit en nodigt iedereen uit te delen in de overvloed, de vruchtbaarheid en het licht waardoor ze wordt omringd.

Als je deze kaart trekt, geeft dat aan dat je in een situatie verkeert waarin je de kans hebt je liefde, je vreugde en je humor te delen. En door deze te delen zul je merken dat je een nog voller gevoel krijgt. Je hoeft nergens heen, je hoeft je niet extra in te spannen. Je merkt dat je van sensualiteit kunt genieten zonder bezitsdrang of gehechtheid, dat je je creativiteit kunt bevredigen, om het even of je nu het leven schenkt aan een kind of aan een nieuw project.

Alles om je heen lijkt nu 'op zijn plaats te vallen'. Geniet ervan, raak erin geworteld en laat de overvloed in en om je heen overstromen.

Als je opstijgt naar het vierde centrum - dat is het hart - wordt je hele leven een delen van liefde. Het derde centrum heeft een overvloed aan liefde voortgebracht. Als je in je meditatie het derde centrum bereikt, ben je zo gaan overstromen van liefde, van compassie, dat je deze wilt delen. Dat gebeurt bij het vierde centrum, het hart.

Daarom denkt men zelfs in de gewone wereld dat liefde uit het hart komt. Ze hebben het alleen maar van horen zeggen, ze hebben ervan gehoord; ze weten het niet omdat ze zelf nooit in hun hart zijn aangekomen. Maar de meditator bereikt uiteindelijk zijn hart. Toen hij het centrum van zijn wezen bereikte - het derde centrum ontstond er plotseling zo'n krachtige explosie van liefde en compassie en vreugde en gelukzaligheid en gezegendheid in hem dat zijn hart wordt geraakt en opengaat. Het hart is het middelste van je zeven centra - drie centra eronder, drie centra erboven. Je bent precies in het midden beland.

4. Vrienden:
Stress

Hoeveel mensen ken je die op het moment dat ze volledig overbelast waren met te veel projecten, met te veel ijzers in het vuur, plotseling griep kregen of door een val op krukken verder moesten? Dat is precies het soort 'slechte timing' dat het aapje met de pin in zijn hand voor de 'oneman-show' op het plaatje in petto heeft! Met het soort stress dat op deze kaart wordt uitgebeeld krijgen we af en toe allemaal te maken, maar vooral de perfectionisten zijn er gevoelig voor. We veroorzaken het zelf door het idee dat er zonder ons niets van de grond komt - en zeker niet op de manier zoals wij het willen! Nou, nou, waarom vind jij jezelf zo bijzonder? Denk je dat de zon 's morgens niet opkomt als jij niet persoonlijk de wekker zet? Maak eens een wandeling, koop een bos bloemen en kook spaghetti voor jezelf - doe eens iets 'onbelangrijks'. Zorg gewoon dat je buiten bereik van dat aapje bent!

Alle doelen die je jezelf stelt zijn neurotisch. De essentiële mens leert, voelt: 'Ik sta niet los van het geheel en ik hoef niet in mijn eentje een lotsbestemming te vinden. De dingen gebeuren, de wereld is in beweging - noem het God... hij doet alles. Die dingen gebeuren uit zichzelf. Ik hoef niet te zwoegen of me in te spannen, ik hoef nergens voor te vechten. Ik kan me ontspannen en er gewoon zijn.'

De essentiële mens is geen doener. De toevallige mens is een doener. De toevallige mens verkeert daarom natuurlijk in angst, spanning, stress, zorgen, hij zit voortdurend op een vulkaan die elk moment kan uitbarsten. Want hij leeft in een wereld vol onzekerheden die hij aanziet voor zekerheden. Dat veroorzaakt spanning in zijn wezen: inwendig weet hij best dat niets zeker is.

5. Carriere:
Ontvankelijkheid

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.

De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden.

Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.

Volwassenheid

Deze figuur staat alleen, stil en toch alert. Zijn innerlijke wezen is gevuld met bloemen - die overal waar hij heengaat een geur van de lente en nieuw leven verspreiden. De innerlijke bloei en compleetheid die hij voelt geeft hem een oneindige bewegingsvrijheid. Hij kan elke richting kiezen - binnen of buiten maakt geen verschil, want aan zijn vreugde en volwassenheid kan niet van buitenaf worden getornd. Hij heeft een periode van gecenterdheid en expansie bereikt - de witte gloed om de figuur heen is zijn bescherming en zijn licht. Dankzij alle ervaringen in zijn leven heeft hij deze tijd van volmaaktheid bereikt.

Als je deze kaart trekt, besef dan goed dat dit moment een geschenk meebrengt - voor goed en hard werken. Je basis is nu stevig en het succes en geluk staan aan je kant, want ze zijn het resultaat van hetgeen je innerlijk al ervaren hebt.

Het verschil tussen grassen en bloemen is hetzelfde als tussen jou als je niet weet dat je een boeddha bent en het moment dat je weet dat je een boeddha bent. Eigenlijk bestaat er geen andere mogelijkheid. Boeddha is volkomen tot bloei gekomen, helemaal open. Zijn lotussen, zijn bloembladen, hebben een voltooiing bereikt...

Als de lente in jezelf in volle bloei staat is dat beslist veel mooier dan de herfstdauw die zich op de lotusbladeren vormt. Dat is al geweldig mooi om te zien: als de herfstdauw zich op de lotusbladeren vormt en in de ochtendzon schittert als echte parels. Maar natuurlijk is het van tijdelijke aard. Als de zon stijgt, beginnen de dauwdruppels te verdampen...

Deze tijdelijke schoonheid is beslist niet te vergelijken met een eeuwige lente in je wezen. Je kijkt terug zover je kunt en ze is er altijd geweest. Je kijkt vooruit zover je kunt en je staat versteld: ze is je wezen zelf. Waar je ook bent, daar is ook de lente, en de bloemen blijven onafgebroken op je neerdalen. Dat is de spirituele lente .

7. Familie / Gezin:
Gewoon-zijn

Deze figuur die door de natuur loopt laat ons zien dat schoonheid te vinden is in de simpele, gewone dingen van het leven. We vinden deze mooie wereld waarin we leven zo gauw vanzelfsprekend. Het huis schoonmaken, in de tuin werken, een maaltijd koken - de gewoonste klusjes krijgen iets heiligs als je er totaal in opgaat, als je ze met liefde doet om de bezigheid zelf zonder te denken aan dankbaarheid of beloning.

Je staat nu voor een periode dat deze ontspannen, natuurlijke en doodgewone aanpak van de situaties die op je weg komen, veel betere resultaten oplevert dan een inspanning van jouw kant om te schitteren, om slim te zijn of op een andere manier uit te blinken. Vergeet het maar als je de krant wilt halen door iets superslims uit te vinden of als je je vrienden en collega's wilt verblinden met je unieke kwaliteiten. Het bijzondere dat jij nu te bieden hebt komt het best tot zijn recht als je de zaken ontspannen en simpel aanpakt, met één stap tegelijk.

Soms gebeurt het dat je een uniek moment van eenwording beleeft. Kijk naar de zee, hoe ontzettend wild ze is - en plotseling vergeet je dat je gespleten bent, dat je schizofreen bent; je ontspant je. Of als je in de Himalaya loopt en de maagdelijke sneeuw op de toppen ziet, dan ben je plotseling omringd door koelte en hoef je je niet anders voor te doen omdat er geen anderen in de buurt zijn tegen wie je je onecht kunt gedragen. Alles in je valt samen. Of alles valt in je samen terwijl je naar mooie muziek luistert.

Wanneer je, in wat voor situatie ook, één wordt, ben je omringd door vrede, geluk, gelukzaligheid; ze wellen in je op. Je voelt je vervuld.

Je hoeft niet op die momenten te wachten - die momenten kunnen je gewone leven worden. Die buitengewone momenten kunnen gewone momenten worden - dat is juist het streven van zen. Je kunt een buitengewoon leven leiden in een doodgewoon leven: bomen kappen, hout hakken, water halen uit de bron. Je kunt geweldig ontspannen zijn in jezelf. Terwijl je de vloer dweilt, terwijl je eten kookt, terwijl je de was doet, kun je volmaakt ontspannen zijn - want het gaat er maar om of je je bezigheid totaal doet, of je ervan geniet, of je er plezier in hebt.

8. Financien:
Van moment tot moment

Deze figuur loopt met lichte stap en blijmoedig over de stenen, maar tegelijkertijd is hij volmaakt in evenwicht en alert. Achter het kolkende, veranderlijke water zien we de omtrekken van gebouwen; op de achtergrond staat kennelijk een stad. De man bevindt zich op het marktplein maar tegelijkertijd erbuiten. Hij houdt zijn evenwicht en kan het van bovenaf bekijken.

Deze kaart daagt ons uit ons niet langer bezig te houden met gebeurtenissen in een andere tijd en ruimte, maar alert te blijven op wat er in het hier en nu gebeurt. Het leven is een grote oceaan waarin je kunt spelen, mits je al je oordelen, je voorkeuren en je gehechtheid aan de details van je langetermijnplannen laat varen. Wees open voor wat op je weg komt op het moment dat het komt. En maak je geen zorgen als je struikelt of valt; sta gewoon weer op, sla het stof van je kleren, lach er hartelijk om en ga verder.

Het verleden bestaat niet meer en de toekomst is nog niet gekomen: ze bewegen zich allebei onnodig in een richting die niet bestaat. Het ene heeft ooit bestaan maar bestaat niet meer en het andere is nog niet eens begonnen te bestaan. Het enige juiste dat een mens kan doen is van moment tot moment leven, zijn pijl op het ogenblik richten, altijd hier en nu zijn; waar hij ook is, zijn hele bewustzijn, zijn hele wezen, is betrokken bij de realiteit van hier en de realiteit van nu. Dat is de enige juiste richting. Alleen zo iemand kan de gouden poort binnen gaan. Het heden is de gouden poort. Hier-nu is de gouden poort.

...En je kunt alleen in het heden zijn als je niet ambitieus bent - geen prestaties, geen verlangen naar macht, geld, aanzien of zelfs verlichting, want alle ambitie voert je de toekomst in. Alleen een niet-ambitieus mens kan in het heden blijven. Iemand die in het heden wil leven moet niet denken, maar gewoon kijken en de poort binnengaan. De ervaring komt toch wel, maar ervaring kan niet van tevoren worden beraamd.

9. Algehele balans:
Innerlijke stem.
Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken. De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent. Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie. Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan. Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt. Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig. Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg. Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden. Je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is, een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze taal van het hart. Ze is als een orakel dat alleen de waarheid spreekt. Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren, wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden. Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd. De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens. Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw. Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen. Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken. Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.
JulienMoorrees
Origineel bericht van: kikkertje
@nims als je zin en tijd hebt zou je dan ook eens voor mij kunnen leggen?

liefs kikkertje

Ontvankelijkheid

2. Vrije tijd:
Naar binnen gaan

De vrouw op deze afbeelding heeft een lichte glimlach op haar gezicht. In feite kijkt ze gewoon naar de capriolen van het denken - zonder te oordelen, zonder te proberen ze stop te zetten, zonder zich ermee te vereenzelvigen. Ze kijkt gewoon alsof ze naar het verkeer op de weg kijkt of naar de rimpelingen op een vijver. En de capriolen van het denken zijn ook best amusant, want het springt op en neer en wringt zich in allerlei bochten in een poging je aandacht te vangen en je tot het spelletje te verleiden.

Als je het afstand nemen van het denken onder de knie krijgt, is dat een grote zegen. Daar draait het bij meditatie eigenlijk om - niet om het reciteren van een mantra of het herhalen van een affirmatie, maar gewoon toezien, alsof het denken van iemand anders is. Je bent er nu klaar voor deze afstand te nemen en de voorstelling te bekijken zonder dat je in het drama verwikkeld raakt. Gun jezelf de simpele vrijheid van het naar binnen gaan wanneer je maar kunt, dan krijg je de slag te pakken en gaat je meditatie steeds dieper.

Naar binnen gaan is helemaal geen gaan. Naar binnen gaan betekent eenvoudig dat je het ene verlangen na het andere hebt nagehold, en je hebt gehold en gehold en steeds weer hield je er alleen een frustratie aan over. Dat elk verlangen ellende veroorzaakt, dat verlangen geen vervulling brengt. Dat je nooit ergens komt, dat bevrediging onmogelijk is. Als je deze waarheid inziet, dat het najagen van verlangens je niets oplevert, dan stop je ermee. Niet dat je moeite doet om te stoppen. Als je moeite doet om te stoppen, is dat weer najagen, op een subtiele manier. Je verlangt nog steeds - nu verlang je er misschien naar vrij te zijn van verlangens.

Als je je inspant om naar binnen te gaan, ga je nog steeds naar buiten. Elke inspanning kan je alleen naar buiten brengen, naar de buitenkant.

Alle reizen zijn reizen naar buiten, een reis naar binnen bestaat niet. Hoe kun je naar binnen reizen? Je bent er al, het heeft geen zin op weg te gaan. Als het gaan stopt, stopt het reizen; als er geen verlangen meer is dat je denken benevelt, ben je in jezelf. Dat heet naar binnen gaan. Maar het is helemaal geen gaan, het is simpelweg niet naar buiten gaan.

3. Gezondheid:
Luiheid

Deze meneer vindt duidelijk dat hij het gemaakt heeft. Hij zit in zijn grote luie stoel met zijn zonnebril op, in de schaduw van zijn parasol, met zijn roze pantoffels aan en zijn piña colada in de hand. Hij heeft er de energie niet voor op te staan en iets te gaan doen, want hij denkt dat hij het al heeft gedaan. Hij heeft nog niet omgekeken naar de spiegel aan zijn rechterkant die om hem heen aan diggelen valt, een onmiskenbaar teken dat de positie die hij eindelijk bereikt denkt te hebben vlak voor zijn ogen dreigt in te storten en te verdwijnen.

De boodschap die deze kaart geeft is dat dit vakantieoord met het zwembad niet je uiteindelijke bestemming is. De reis is nog niet voorbij, zoals de witte vogel die de oneindige ruimte in vliegt je wil laten zien. Je zelfgenoegzaamheid komt misschien voort uit een gevoel dat je werkelijk iets hebt gepresteerd, maar nu is het tijd om verder te trekken. Hoe zacht je pantoffels ook zijn, hoe lekker de piña colada ook smaakt, er wachten je nog oneindige verten om te verkennen.

Als je lui bent, geeft dat een negatief gevoel: je hebt gewoon geen energie, je voelt je mat; je voelt je slaperig, je voelt je doods. Als je in een staat van niet-doen bent, ben je vol energie - dat is een heel positief gevoel. Je zit vol energie, je stroomt ervan over. Je straalt, je bruist, je vibreert. Je bent niet slaperig, je bent volkomen alert. Je bent niet dood - je bent springlevend...

De kans bestaat dat het denken je voor de gek houdt: het kan redeneren dat luiheid hetzelfde is als niet-doen. Het kan zeggen: 'Ik ben een zenmeester geworden', of: 'Ik geloof in de tao' maar een ander houd je niet voor de gek. je houdt alleen jezelf voor de gek. Wees dus op je hoede.

4. Vrienden:
Delen

De Vuurvrouw is zo rijk, zo op en top koningin, dat ze het zich kan veroorloven te geven. Het komt niet eens bij haar op de inventaris op te maken of iets weg te leggen voor later. Ze deelt haar schatten onbeperkt uit en nodigt iedereen uit te delen in de overvloed, de vruchtbaarheid en het licht waardoor ze wordt omringd.

Als je deze kaart trekt, geeft dat aan dat je in een situatie verkeert waarin je de kans hebt je liefde, je vreugde en je humor te delen. En door deze te delen zul je merken dat je een nog voller gevoel krijgt. Je hoeft nergens heen, je hoeft je niet extra in te spannen. Je merkt dat je van sensualiteit kunt genieten zonder bezitsdrang of gehechtheid, dat je je creativiteit kunt bevredigen, om het even of je nu het leven schenkt aan een kind of aan een nieuw project.

Alles om je heen lijkt nu 'op zijn plaats te vallen'. Geniet ervan, raak erin geworteld en laat de overvloed in en om je heen overstromen.

Als je opstijgt naar het vierde centrum - dat is het hart - wordt je hele leven een delen van liefde. Het derde centrum heeft een overvloed aan liefde voortgebracht. Als je in je meditatie het derde centrum bereikt, ben je zo gaan overstromen van liefde, van compassie, dat je deze wilt delen. Dat gebeurt bij het vierde centrum, het hart.

Daarom denkt men zelfs in de gewone wereld dat liefde uit het hart komt. Ze hebben het alleen maar van horen zeggen, ze hebben ervan gehoord; ze weten het niet omdat ze zelf nooit in hun hart zijn aangekomen. Maar de meditator bereikt uiteindelijk zijn hart. Toen hij het centrum van zijn wezen bereikte - het derde centrum ontstond er plotseling zo'n krachtige explosie van liefde en compassie en vreugde en gelukzaligheid en gezegendheid in hem dat zijn hart wordt geraakt en opengaat. Het hart is het middelste van je zeven centra - drie centra eronder, drie centra erboven. Je bent precies in het midden beland.

5. Carriere:
De donderslag

D e kaart laat een toren zien die in brand staat, verwoest wordt, uit elkaar spat. Een man en een vrouw springen ervan af, niet omdat ze dat willen, maar omdat ze geen keus hebben. Op de achtergrond zit een transparante, mediterende figuur die het bewustzijn als getuige vertegenwoordigt.

Misschien voel je je op dit moment tamelijk onzeker, alsof de grond beeft onder je voeten. Je zekerheid wordt op de proef gesteld, en dan heeft men van nature de neiging zich aan al het mogelijke vast te klampen. Maar deze innerlijke aardbeving is zowel noodzakelijk als enorm belangrijk - als je haar kunt toelaten, zul je sterker uit de puinhopen te voorschijn komen en meer open staan voor nieuwe ervaringen. Na de brand heeft de aarde nieuwe voeding; de onweersbui zuivert de lucht. Probeer de verwoesting van een afstand gade te slaan, bijna alsof ze iemand anders overkomt. Zeg ja tegen het proces, doe een stap in de goede richting.

Wat door meditatie heel langzaam gebeurt, kan door een luide, onverwachte schreeuw van de meester, in een situatie dat de discipel een vraag stelt en de meester opspringt en begint te schreeuwen, of hem een klap geeft of hem de deur uit gooit of over hem heen springt... Dergelijke methoden waren tot dan toe onbekend. Ze zijn louter te danken aan de uiterst creatieve inslag van Ma Tse, en veel mensen zijn dankzij hem verlicht geworden.

Soms is het om je dood te lachen: hij gooide iemand uit het raam van de tweede verdieping, en die man was alleen maar komen vragen waarover hij moest mediteren, En Ma Tse gooide hem niet alleen het raam uit, maar sprong hem achterna, liet zich bovenop hem vallen, ging op zijn borst zitten en zei: 'Begrepen?'!

En die arme stakker zei: 'ja' want als je nee zegt, gaat hij je misschien slaan of zo. Het is genoeg - zijn lichaam is gebroken en Ma Tse zegt, op zijn borst zittend: 'Begrepen?'

En hij begreep het echt, want het kwam zo plotseling, zo onverwachts - hij had het nooit kunnen bedenken.

Volwassenheid

Deze figuur staat alleen, stil en toch alert. Zijn innerlijke wezen is gevuld met bloemen - die overal waar hij heengaat een geur van de lente en nieuw leven verspreiden. De innerlijke bloei en compleetheid die hij voelt geeft hem een oneindige bewegingsvrijheid. Hij kan elke richting kiezen - binnen of buiten maakt geen verschil, want aan zijn vreugde en volwassenheid kan niet van buitenaf worden getornd. Hij heeft een periode van gecenterdheid en expansie bereikt - de witte gloed om de figuur heen is zijn bescherming en zijn licht. Dankzij alle ervaringen in zijn leven heeft hij deze tijd van volmaaktheid bereikt.

Als je deze kaart trekt, besef dan goed dat dit moment een geschenk meebrengt - voor goed en hard werken. Je basis is nu stevig en het succes en geluk staan aan je kant, want ze zijn het resultaat van hetgeen je innerlijk al ervaren hebt.

Het verschil tussen grassen en bloemen is hetzelfde als tussen jou als je niet weet dat je een boeddha bent en het moment dat je weet dat je een boeddha bent. Eigenlijk bestaat er geen andere mogelijkheid. Boeddha is volkomen tot bloei gekomen, helemaal open. Zijn lotussen, zijn bloembladen, hebben een voltooiing bereikt...

Als de lente in jezelf in volle bloei staat is dat beslist veel mooier dan de herfstdauw die zich op de lotusbladeren vormt. Dat is al geweldig mooi om te zien: als de herfstdauw zich op de lotusbladeren vormt en in de ochtendzon schittert als echte parels. Maar natuurlijk is het van tijdelijke aard. Als de zon stijgt, beginnen de dauwdruppels te verdampen...

Deze tijdelijke schoonheid is beslist niet te vergelijken met een eeuwige lente in je wezen. Je kijkt terug zover je kunt en ze is er altijd geweest. Je kijkt vooruit zover je kunt en je staat versteld: ze is je wezen zelf. Waar je ook bent, daar is ook de lente, en de bloemen blijven onafgebroken op je neerdalen. Dat is de spirituele lente .

7. Familie / Gezin:
Compromis

In het oude Japan werden de mannelijke bedienden vaak gekozen uit de kring van kleine criminelen, die gecastreerd werden. Omdat ze vertrouwd waren met de gang van zaken aan het hof waren ze vaak het middelpunt van politieke en maatschappelijke intriges en hadden ze veel macht achter de schermen.

De twee figuren op deze kaart herinneren ons aan de achterbakse, samenzweerderige situaties waarin we verzeild kunnen raken als we het niet zo nauw nemen met onze eigen waarheid. Het is één ding een ander tegemoet te komen, begrip te hebben voor een ander standpunt dan ons eigen en naar harmonie tussen de strijdende partijen te streven. Maar het is heel iets anders als we zwichten en onze eigen waarheid verraden. Als we tot de kern doordringen blijkt meestal dat we hopen dat het ons iets oplevert - hetzij macht, hetzij de goedkeuring van anderen. Als je in de verleiding komt, pas dan op: de beloning voor een dergelijk compromis laat altijd een bittere smaak achter.

Probeer niet slim te zijn, want dan blijf je hetzelfde, dan verander je niet. Halve maatregelen op het pad der liefde en halve maatregelen op het pad van meditatie zullen je erg in verwarring brengen. Ze helpen niets...

Maar om hulp vragen druist in tegen je ego, dus probeer je een compromis te sluiten. Dat compromis is nog gevaarlijker, het brengt je nog meer in de war, want omdat het uit verwarring is ontstaan, sticht het nog meer verwarring.

Probeer dus te begrijpen waarom je zo graag een compromis wilt. Vroeg of laat zul je kunnen begrijpen dat een compromis je niet zal helpen. En een compromis kan een manier zijn om geen richting te kiezen, maar het kan ook dienen om je verwarring te onderdrukken. Je verwarring zal zich toch doen gelden. Onderdruk nooit iets, wees duidelijk over je situatie. En als je in de war bent, vergeet dan niet dat je in de war bent. Dat is dan de eerste duidelijkheid over jezelf: dat je in de war bent.
Dan ben je op weg.

8. Financien:
De last

Als we de last dragen van geboden en verboden die ons door anderen zijn opgelegd, worden we als deze afgetakelde, zwoegende figuur die probeert omhoog te komen. 'Loop harder, doe beter je best, op naar de top!' schreeuwt de dwaze tiran die hij op zijn schouders draagt, terwijl de tiran zelf uitgedost is met een hooghartige haan op zijn hoofd.

Als het leven je dezer dagen een worsteling van de wieg tot het graf lijkt, kan het tijd zijn om je schouders op te halen en te kijken hoe het voelt als je zonder deze figuren op je rug loopt. je hebt je eigen bergen te bedwingen, je eigen dromen te vervullen, maar je zult nooit genoeg energie hebben om daaraan te werken als je je niet bevrijdt van alle verwachtingen die je van anderen hebt overgenomen maar nu als je eigen beschouwt. Waarschijnlijk bestaan ze alleen in je eigen hoofd, maar dat betekent niet dat je er niet onder gebukt gaat. Het is tijd om je last af te werpen. Stuur ze weg.

Het ware leven van een mens is erin gelegen dat hij de leugen aflegt die anderen hem hebben opgedrongen. Uitgekleed, naakt, natuurlijk, is hij wat hij is. Het gaat hier om zijn en niet om worden. De leugen kan geen waarheid worden, je persoonlijkheid kan niet je ziel worden. Met geen mogelijkheid kun je van het niet-essentiële de essentie maken. Het niet-essentiële blijft niet-essentieel en het essentiële blijft essentieel, je kunt ze niet omwisselen. En het streven naar waarheid leidt alleen maar tot meer verwarring. De waarheid is niet iets dat je moet bereiken. Ze kan niet worden bereikt, ze is al aanwezig. Je hoeft alleen maar de leugen te laten vallen.

Alle doelstellingen en idealen en doelen en ideologieën, religies en methodes om je te verbeteren zijn leugens. Wees ervoor op je hoede. Zie in dat je, zoals je bent, een leugen bent. Gemanipuleerd, bewerkt door anderen. De waarheid nastreven is een afleidingsmanoeuvre, uitstel. Het ligt in de aard van de leugen dat ze zich verbergt. Zie de leugen, kijk tot diep in de leugen van je persoonlijkheid. Want als je de leugen ziet, betekent dit dat je ophoudt met liegen. Als je niet meer liegt betekent dit dat je niet meer op zoek bent naar de waarheid - dat hoef je niet meer. Zodra de leugen verdwijnt, is de waarheid er in al haar stralende schoonheid. Zodra de leugen gezien is verdwijnt ze, en wat overblijft is de waarheid.

9. Algehele balans:
Van moment tot moment

Deze figuur loopt met lichte stap en blijmoedig over de stenen, maar tegelijkertijd is hij volmaakt in evenwicht en alert. Achter het kolkende, veranderlijke water zien we de omtrekken van gebouwen; op de achtergrond staat kennelijk een stad. De man bevindt zich op het marktplein maar tegelijkertijd erbuiten. Hij houdt zijn evenwicht en kan het van bovenaf bekijken.

Deze kaart daagt ons uit ons niet langer bezig te houden met gebeurtenissen in een andere tijd en ruimte, maar alert te blijven op wat er in het hier en nu gebeurt. Het leven is een grote oceaan waarin je kunt spelen, mits je al je oordelen, je voorkeuren en je gehechtheid aan de details van je langetermijnplannen laat varen. Wees open voor wat op je weg komt op het moment dat het komt. En maak je geen zorgen als je struikelt of valt; sta gewoon weer op, sla het stof van je kleren, lach er hartelijk om en ga verder.

Het verleden bestaat niet meer en de toekomst is nog niet gekomen: ze bewegen zich allebei onnodig in een richting die niet bestaat. Het ene heeft ooit bestaan maar bestaat niet meer en het andere is nog niet eens begonnen te bestaan. Het enige juiste dat een mens kan doen is van moment tot moment leven, zijn pijl op het ogenblik richten, altijd hier en nu zijn; waar hij ook is, zijn hele bewustzijn, zijn hele wezen, is betrokken bij de realiteit van hier en de realiteit van nu. Dat is de enige juiste richting. Alleen zo iemand kan de gouden poort binnen gaan. Het heden is de gouden poort. Hier-nu is de gouden poort.

...En je kunt alleen in het heden zijn als je niet ambitieus bent - geen prestaties, geen verlangen naar macht, geld, aanzien of zelfs verlichting, want alle ambitie voert je de toekomst in. Alleen een niet-ambitieus mens kan in het heden blijven. Iemand die in het heden wil leven moet niet denken, maar gewoon kijken en de poort binnengaan. De ervaring komt toch wel, maar ervaring kan niet van tevoren worden beraamd.
admin
admin okt 21 '09
@nims bedankt voor het leggen van de kaarten ik heb het ff vluchtig doorgelezen, maar vanavond neem ik me er ff goed de tijd voor om het geheel goed te lezen

thanks laugh
Cialara
Cialara okt 21 '09
Hoi NiMS,

Mooie kaarten heb je voor jezelf neergelegd. Vooral de eerste twee vond ik erg treffend. Maar ook het verhaal van de conditionering trof mij. En als laatste rijpheid; prachtig toch! Het komt helemaal goed grin

Liefs Jorine
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Eniroj
Hoi NiMS,

Mooie kaarten heb je voor jezelf neergelegd. Vooral de eerste twee vond ik erg treffend. Maar ook het verhaal van de conditionering trof mij. En als laatste rijpheid; prachtig toch! Het komt helemaal goed grin

Liefs Jorine

Dank je wel en inderdaad heb ik hele mooie kaarten voor mezelf gelegd. Was ook benieuwd hoe mijn plaatje eruit zag, en ben er zeker tevreden over.
admin
admin okt 21 '09
Hoi Nims,

Zou je als je tijd hebt, voor mij de kaarten nog een keer willen leggen?!

Dank en groetjes,
Bart
Bella
Bella okt 22 '09
Beste Nims,

Als je zin hebt, wil je dan eens de kaarten voor me leggen?

Bedankt en groetjes,
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende
Discussie is gesloten

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy