Origineel bericht van: Bellefleur
Ja, mijn suggestie is om niet dadelijk er vanuit te gaan, dat anderen zich beter voelen dan jij.. waar komt dat bij je vandaan , dat je dat steeds denkt? Waarom triggert nu net die gedachte?
Ik weet niet of ik zozeer bedoel 'beter'...jij gebruikte woorden als 'hoger' en 'verder' als ik het goed heb. Ik vind dat niet prettig overkomen als iemand zich boven mij plaatst. Het neigt voor mij naar arrogantie en dat vind ik geen fijne eigenschap in mensen. (ja ik weet het, dat zegt ook weer wat over mij.. )
Jij zegt dat ik steeds denk dat anderen zich beter voelen... Even los van of dat hier van toepassing is, is het wel zo dat ik in mijn leven veel heb moeten dealen met gevoelens van minderwaardigheid. Dit vind zijn oorsprong denk ik deels in de orthodox-christelijke opvoeding die ik heb gehad en deels door het opgroeien met een psychisch zieke moeder. Natuurlijk zullen er ook andere aspecten aan ten grondslag liggen. Diep in mij klinkt er een stem die zegt dat ik 'niet goed genoeg' ben. Door allerlei leerervaringen op mijn levenspad, nieuwe inzichten e.d., heb ik naar deze gevoelens kunnen kijken en kan ik meer en meer aannemen en me eigen maken dat ik wél een goed mens ben, ook al heb ik natuurlijk mijn schaduwkanten. Die laatste ben ik ook meer gaan omarmen...
Quote:
Ik heb even gezocht naar de booschap die jij hebt... is het dit onderandere ?
-" Wanneer je niet in staat bent om in je eigen (kleine) kring het goed te hebben (te dealen met de donkere kanten van anderen en jezelf), maar op een forum als dit vooral het positieve wilt zeggen en horen, dan klopt er volgens mij iets niet..."
wel .. dat het je innerlijk getriggerde wat ik schreef , als een stier op een rode lap en je boos werd..is uiteindelijk een dealen met een donkere kant van jezelf. Dus je bent je eigen boodschap, dus klopt het voor jezelf.
-" Wanneer je niet in staat bent om in je eigen (kleine) kring het goed te hebben (te dealen met de donkere kanten van anderen en jezelf), maar op een forum als dit vooral het positieve wilt zeggen en horen, dan klopt er volgens mij iets niet..."
wel .. dat het je innerlijk getriggerde wat ik schreef , als een stier op een rode lap en je boos werd..is uiteindelijk een dealen met een donkere kant van jezelf. Dus je bent je eigen boodschap, dus klopt het voor jezelf.
Nee, dat is niet de boodschap die ik er uit zou willen halen wat betreft dit onderwerp.
Voor mij gaat het hier om gelijkwaardigheid en naamloosheid. Ik heb niets met hiërarchieën, indelingen e.d. Er bestaan voor mij geen meesters en leerlingen, maar een ieder heeft alles in zich. De 'toiletjuffrouw' is net zo belangrijk als de directeur. We zijn allen (om dat bijbelse beeld maar weer eens te gebruiken) delen van één lichaam en elk deel, iedere cel in net zo belangrijk als een ander deel.
Natuurlijk is er soms verschil in ontwikkeling, maar het hoeft naar mijn idee niet te betekenen dat je daarom 'verder' bent (in de zin van hoger). De volwassene heeft zich meer ontwikkelt dan een kind, maar kan evengoed van de puurheid van een kind leren. We hebben elkaar allemaal nodig.
Ik denk dat we in het leven onder andere los mogen komen van ons eigen zijn. Ons ego wenst ons allerlei rollen en namen toe, echter wanneer we dat los kunnen laten kunnen we naamloos en naakt zijn....
Daarom heb ik ook niets met het engelmensconcept zolang het mensen indeelt.
Wat betreft de opmerking van mij die je aanhaalt en jouw idee daarbij... je hebt denk ik iid gelijk als je zegt dat je je eigen boodschap bent. En dat wat je uitdraagt zal je zelf ook zeker waar moeten maken.
Mijn boosheid hier betrof naar mijn idee niet zozeer een donkere kant, maar voelde ik meer vanuit onrechtvaardigheid, dus dat herken ik niet zo. (ik vind boosheid trouwens sowieso geen schaduwkant) Maar misschien ligt daar wel een donkere kant van mezelf aan ten grondslag....ik zal nog eens puzzelen...
Even inhoudelijk over mijn opmerking die jij aanhaalt: ik merk dat hier op het forum vaak door velen het kritische, het negatieve, de spanningen e.d. het liefst geweerd worden. We zouden één moeten zijn, gelijkgestemd, positief...tenminste dat is wat ik proef. Terwijl wij hier ook komen met onze verhalen over die stomme buurvrouw, die lastige ex, die onbereikbare broer of zus. Botsingen met mensen, het demoniseren van elkaar is denk ik inherent aan het leven hier verbonden. Je kunt misschien verlangen naar een groep gelijkgestemden waarin het positieve wordt benaderd, maar is dat reëel? Zolang je voorop loopt in een vredesmars maar 'in oorlog' leeft met je naaste buurman, komt er dan werkelijke vrede? Alles wat zich afspeelt in de buitenwereld zie je weerspiegeld in je eigen innerlijk...aan ons de taak dáár te beginnen... ik heb het dus ook tegen mezelf nu....
liefs