Loading...
nl

Beschrijving OHM of AUM

Germain
Germain sep 13 '09
Ik heb zelf veel met dit teken zelf als sieraad en als tattoo wil graag de mensen die het nog niet weten er kennis mee laten maken

Harte groet

Germain



Beschrijving OHM of AUM

Ohm betekent kracht. Het is een heilig teken. Het Latijnse 'Ohm' en het Sanskriet 'Aum' geven het concept 'alwetendheid'; 'het beste gebed' of 'het beste lof'.

Andere culturen hebben een gelijksoortige betekenis voor AMEN bij de Christenen, AMÉN voor de Moslims en SHALOM voor de Joden.

Bij het uitspreken van een gebed of een mantra wordt eerst Aum gezegd. Zo roept men God aan en zo kom je ook tot jezelf en innerlijke rust, zodat de levensenergie of prana goed kan doorstromen en het gebed op een rustige en geconcentreerde manier kan worden uitgesproken. Ohm functioneert als het ware als een achtergrond waarop het gebed kan geprojecteerd worden. Zonder het uit te spreken is een gebed of een mantra nutteloos want het kan zich niet projecteren. Het is een onlosmakelijk deel van het gebed of mantra.

Ohm is het geluid dat ontstond bij de schepping. Het eerste geluid van het Universum. De scheppingsklank en daarom ook wel 'pranandamantra' genoemd. Het Sanskriet nada betekend klank of vibratie en Ohm wordt ook wel 'paranada' genoemd. Betekent een alles overstijgende klank; zelfs een klankloze klank en gesymboliseerd door de stip boven het teken.

Ohm symboliseert ook Goddelijke drie-eenheid (trimati).
De letters van het woord AUM.
A staat voor creatie of god Bhrama – de schepper
U staat voor instandhouding, met de god – Visnu – of beschermer.
M staat voor regeneratie met god – Shiva -, herschepper en vernietiger

OHM symboliseert alles wat zich in de cosmos manifesteert in de vorm van energie.
Bovenaan het teken staat de maancirkel met stip. De maan staat voor denken of geest. De stip is zon en symboliseert wijsheid.
Ook het getal 3 is te herkennen. Het komt terug in verschillende definities.
3 klanken of 3 stadia van het bewustzijn.
Waken is het bewuste
Dromen is het onderbewuste en slapen is het on-bewuste
In dit laatste zijn de geest en de zintuigen uitgeschakeld.

De eerste klank de O of A is de vibratie of Muladhara-chakra en situeert zich aan de eerste chakra; onderaan de ruggengraat; beheerst door god Ganech.
De U-klank vibreert binnen de keel en borstchakra. Men kan de nadruk erop leggen door de klank 'Aum' heel lang en uitgestrekt te laten klinken.
De derde klank, de M vibreert binnen de schedelchakra's de Ajna- en Sahasrara-chakra. De M lang aanhouden is goed voor nek en hoofd.
Delen:
admin
admin sep 13 '09
Ja mooi, heb er een hanger van voor aan een ketting.
admin
admin sep 13 '09
Dank je wel Germain voor deze informatie.
Niet alles wat hier staat beschreven was mij bekend.
Takhihiii
Takhihiii sep 13 '09
Ik voeg persoonlijk graag een vierde element toe aan de drie klanken; de stilte waaruit de klank ontstaat, de stilte tussen de klanken en de stilte waarin de klank uitdooft.
admin
admin sep 13 '09
inderdaad, Takhihiii..
admin
admin sep 13 '09
Een in het engelse zeer mooie aanvulling. http://www.swamij.com/om.htm
Heb me er ooit in verdiept.


De Ohmm-mantra én de OHM namaha Shivaya (mantra) zijn sterke mantra's.
Zing bij elke vorm van disharmonie deze mantra's en zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
admin
admin sep 14 '09
Even offtopic, maar bij mijn Dolfijn Reiki inwijding kreeg ik de naam van 'mijn' dolfijn door, en dat was Shivaya, en zie het hier nu terug. Wat betekent het woord, Belle, weet je dat??

Liefs,
M
admin
admin sep 14 '09
Shivaya.. De God Shiva.
admin
admin sep 14 '09
http://www.youtube.com/watch?v=npXhH9E4UAg&feature=related
Als ik mag kiezen om te denken vanwaar m'n ziel vandaan komt
Is het van Shiva. Ik ben een zeer en zeer erge devoté van Shiva.
Shiva is hindoe-God, en dezelfde God als die wij God noemen.
admin
admin sep 14 '09
http://www.youtube.com/watch?v=n377ufFkD9s&feature=related
Mag wel van Germain, denk ik. smilebeetje een moderne versie

van Ohm namaha shivaya .
admin
admin sep 14 '09
JAAAA.. heerlijk.


als ik er morgen niet ben, ben ik ten hemel opgestegen he. grin
annewil
annewil sep 14 '09
Hier een uitleg over een Om nama Shivaya sieraad:

Om is alle begrippen in verband met God en het kosmische Bewustzijn. Nama betekent buigen en Shivaya is Shiva. Ik buig voor Shiva. Shiva vertegenwoordigt puurheid en vernietigt zonden
annewil
annewil sep 14 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
JAAAA.. heerlijk.


als ik er morgen niet ben, ben ik ten hemel opgestegen he. grin


smilekende je die nog niet?
admin
admin sep 14 '09
Jawel, ken ze allemaal.. Ik ben gewoon enorm onderhevig ad energie.
admin
admin sep 14 '09
Zo echt wel!
Heel mijn rug trekt strak!
Mooie muziek smile
admin
admin sep 14 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Shivaya.. De God Shiva.


shockedWow wat geweldig!! Dat wist ik dus echt niet he!! En dat 'mijn' Dolfijn zo heet. Wat zou dat voor betekenis hebben? Het voelt in ieder geval wel heel goed!!!

Liefs,
M
admin
admin sep 14 '09
Origineel bericht van: annewil
Hier een uitleg over een Om nama Shivaya sieraad:

Om is alle begrippen in verband met God en het kosmische Bewustzijn. Nama betekent buigen en Shivaya is Shiva. Ik buig voor Shiva. Shiva vertegenwoordigt puurheid en vernietigt zonden


En ik buig voor mijn Dolfijn, ik had al ontzag voor haar, maar nu helemaal blush

Bedankt!!!
Liefs,
M

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki