Loading...
nl

Herfstgedichtje

Helma
Helma sep 13 '09
De Roodborst en Winterkoning klein
ik ben blij dat ze er weer zijn
hun rommelige zingen, vol krassen
het repeterende roepen in roodbruine jassen

op mijn plank of op de vloer
weten dat ze terugkomen
want er wacht hier twintig kilo voer
de herfst brengt altijd tranen mee
maar ook de vreugde, van deze twee

geen offers, geen afspraak gemaakt
ze zijn er gewoon, bont en volmaakt
sinds jaar en dag
voor mij alleen
ik wilde dat ik vliegen kon
dan ging ik daarheen

de mus en de merel maken zich nooit zorgen
voor de onwetende dag, de dag van morgen
ze bouwen hun huis, ze poetsen hun veren
en hoeven nooit een lesje te leren

ze hebben mijn aandacht, elke dag weer
en leg ik dan overal hun maaltijdje neer
en wonderlijk schouwspel,
geen youtube, geen remix,
geen cd, geen theater
maar enkel een hupsje, en een roep vol geklater

Ja, voor mij is de herfst soms een erg pittig spel
maar wie mij werk'lijk kent
begrijpt mijn aanschouwen wel.

De Roodborst en Winterkoning klein
zullen er ieder najaar voor mij weer zijn!
Delen:
Helma
Helma sep 13 '09
Dit is de lijst van vogels die ik al in mijn tuin had de afgelopen jaren:

roodborst, winterkoning, merel, zanglijster, grote lijster, kool-, kuif-, pimpel- en staartmees
zwarte mees en glanskop, gaai, kraai, kauw, turkse tortel
havik, sperwer, grote bonte specht, huis-, ring- en heggemus,
boomklever en - kruiper, bosuil, houtduif, putter en ekster.

Volgens mij vergeet ik er vast wel één. Ze betekenen veel voor mij; waarom begrijp ik ook niet. Ieder najaar haal ik twintig kilo duivenvoer, omdat ze dat allemaal opeten en geen zaden laten liggen. Ik heb altijd water staan voor ze, en oud fruit gooi ik in de tuin en ze maken alles op. Heerlijk, zulke gasten!
admin
admin sep 13 '09
Ja Helma ik heb dat gevoel van betekenis voor mij ook.
ik zet hier een tekst neer die van 'my space ' komt die ik in mei 2009 gescheven heb.

mei
vogelzang
Sinds de dag dat het Goudvinkje hier is, lijkt het wel of er duizende vogeltjes in mijn tuin zijn.
Deze tuin heeft een zuivere energie, dat voel ik ook. Ik voel ook de aanwezigheid van de elfjes en het feeënrijk.
S'morgens , smiddags, s'avonds , de vogeltjes zingen altijd.
De merels doen natuurlijk hun uiterste best. Zij zingen prachtig en het is echt heerlijk om te horen, het geluid komt van overal uit de bomen.
Op youtube vond ik een video van een merel gezang, ondertussen hoor ik het hier in viervoud buiten in m'n tuin.
http://www.youtube.com/watch?v=ELlFOthB918&feature=related

wat ik ook zeker hoor, en dat is vooral s'avonds is de nachtegaal.
http://www.youtube.com/watch?v=ELlFOthB918&feature=related

Het vogelgeluid dat tegen valavond en s'nachts regelmatig te horen is, vlak aan de overkant van de tuin, is een uil.


Ik zocht ook het geluid van de lijster, die hoor ik ook
http://www.youtube.com/watch?v=S83qWWVFpRE&feature=related

en de leeuwerik en de spreeuw, het lieve musje en de mezen, de boomklever en de vlaamse gaaien. Duifjes zie ik ook en zeer zeker elke dag de buizerd.
Er zijn kleine vogeltjes waar ik de naam niet van ken, tussen de houtsprokkels, vliegensvlug en zeer dartelend lief.
De kraai zit in mijn tuin..
Ik vergeet vast nog wel enkelen.
Kan je nagaan wat ik me voel wanneer ze heerlijk zitten te fluiten, te zingen, te tsilpen en tshirpen?

En als toemaatje, mijn echt maatje, de uil. http://www.youtube.com/watch?v=55SSd5MUKus&feature=related
Het is niet deze, want ik hoor em, maar heb hem nog niet gezien. Ik geniet er van, om zoveel vrienden rondom mij.
Liefs aan jullie,
Helma
Helma sep 13 '09
Ah! Nog een glijkgestemde! Echt super he, die natuurlijke geluiden. En door jouw verhaaltje kom ik er achter dat ik er een paar vergeten ben: groenling, vink, keep, zwarte roodstaart en spreeuw en sijs en europese kanarie.
admin
admin sep 13 '09
Jaja!!! zeker super!

groenling.. hier bij mij is dat de geelgors.
zwarte roodstaart, ja die heb ik inderdaad ook al gezien,
kwikstaartje ook, maar minder.
europese kanarie, dat weet ik niet..
Maar diegene die ik vergeten was is de specht, en hier is het merendeel de kleine groene specht en die tokt er nogal op los!
admin
admin sep 13 '09
ja mooi, niets is lekkerder dan wakker te worden van het gekwetter van de vogeltjes.
Ik kan helaas niet voeren vanwege de kudde katten die ik heb..
Wel hang ik van die bollen in de bomen, daar kan geen kat bij.

Mooi gedicht Helma!
Helma
Helma sep 13 '09
Dank je, Kaat! En wat een mooi plaatje heb jij! Over herfst gesproken...

Mijn kat denkt dat ze vogeltjes kan vangen en probeert het stoer elke keer weer: ze gaat dan op de loer liggen achter een klein struikje en ze denkt waarschijnlijk dat ze haar niet zien; domdomdom, want er is dan geen vogel te bekennen grin
Beschermengel
Beschermengel sep 13 '09

Ohh heerlijk al die vogelgeluidjes!....daar kan ik ook zoooo van genieten smileik heb sinds kort een hele familie musjes met kindjes en al, eerst waren het er 5 en u zijn het er al 12 die elke dag een badje nemen en eten op mijn wijd gespreide tafeltje met lekkers.

Ik zet mijn hond op wacht hihi....om de poezen niet in mijn tuin te laten want dan gaat het mis...niet dat hij wat doet hoor, maar alleen er maar zijn is genoeg voor de poezekindjes. smile
Beschermengel
Beschermengel sep 13 '09


En het gedicht ...zo mooi!! smile
Beschermengel
Beschermengel sep 13 '09

Zoiets maar dan is het water smile
meisje29
meisje29 sep 13 '09
Mooie tekst. Vogels hebben echt iets fascinerends, je kan er blijven naar kijken. Waarschijnlijk iets dat ik van mijn opa geërfd heb...
Bij ons is het voeren ook niet al te makkelijk, veel meeuwen die de kleintjes wegjagen.
groetjes, Meisje29
meisje29
meisje29 sep 13 '09
Leuk filmpje Beschermengel. 'k wordt echt vrolijk van de muziek erbij.
Helma
Helma sep 13 '09
Oh leuk! Mijn jongste krijgt op haar verjaardag een digitale filmcamera cadeau, en ik zal eens proberen of ik dan iets kan plaatsen hier. Heb nu al voorpret!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki