Loading...
nl

verschillende meditatie's..

admin
admin sep 2 '09
vergevingsmeditatie

Ga zitten of liggen, sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Word je bewust van elke inademing en uitademing. Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen. Neem waar hoe de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar buiten gaat. Tel een paar ademhaling om lekker diep meditatief te ontspannen. Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak en ontspannen voelt begin je met de visualisatie.

Visualiseer dat je met iemand die je wilt vergeven rond een kampvuur zit. Probeer een zo duidelijk mogelijk mentaal beeld van hem of jullie te vormen met alle details van dien. Zeg tegen hem' ik vergeef je. Ik vergeef je voor alles wat je me hebt aangedaan of voor hoe slecht je me hebt behandeld'. Herhaal dit een paar keer en let op de veranderende intensiteit van je gevoelens. Je kunt dit voor meerdere personen doen of zelfs de personen vragen hun kant van het verhaal te vertellen. Doe vooral wat goed aanvoelt en maak het beeld zo realistisch mogelijk. Als je wilt kan je ook visualiseren dat je vanuit het diepste van je hart hem of haar geluk, liefde en succes toewenst. Voel de opluchting en de krachtige energie die vrijkomt. Als het moeilijk gaat, er twijfels, negatieve of tegenstrijdige gedachten opkomen, verzet je er dan niet tegen, neem waar en accepteer ze zoals bij elke meditatie. Stop zodra je klaar bent en breng daarna langzaam de aandacht terug naar de rest van je lichaam en de geluiden in de kamer. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen
Delen:
admin
admin sep 2 '09
Hartsverbinding maken

Maak voor je begint met deze meditatie voor jezelf helder met wie je een hartsverbinding aan wilt gaan. Je kunt deze hartsverbinding met iedereen aangaan. Als je problemen ervaart in het contact met iemand, spanning tussen jou en een ander ervaart of als je meer verbondenheid wilt ervaren.

Ga zitten met een rechte, ontspannen rug,

voeten stevig op de vloer, ongeveer op schouderbreedte

Als je wilt doe je je ogen dicht; anders laat je ze straks vanzelf dichtvallen

Wees je bewust van wat je op dit moment ervaart:

Aan gedachten, gevoelens en gewaarwordingen in je lichaam

Neem ze waar, laat ze voor wat ze zijn


Richt nu je aandacht op je ademhaling

Je hoeft er niets voor te veranderen,

Volg alleen maar die voortdurende beweging van je adem,

Naar binnen en naar buiten

Blijf die beweging volgen en merk op hoe als vanzelf de ademhaling wat lager komt


Laat nu de aandacht op je ademhaling los

En ga met je aandacht naar je voeten

Ervaar bewust het contact dat je voeten maken met de vloer


Ga dan nu met je aandacht naar je hart

Als het prettig voelt kun je je hand op je hart leggen

Ervaar bewust het gebied van je hartcentrum


Stel je voor hoe je hart straalt van onvoorwaardelijke liefde

Stel je momenten in je leven voor dat je deze diepe liefde voelde,

door iets of iemand wat je een ontzettend warm en diep gevoel van vreugde gaf

Terwijl je je bewust wordt van je hartsenergie stel je je voor hoe je hart zich hier helemaal mee vult.

Stel je voor dat deze hartsenergie een bol van witgouden licht is, dat heel zacht en liefdevol aanvoelt. Zacht en ontspannen


Richt nu je aandacht weer op je hart, het centrum van de lichtbol van hartsenergie

Stel je voor dat er een zachte en heldere straal vanuit de lichtbol uit jouw hartcentrum naar het hartcentrum van de persoon stroomt.

Laat deze straal zacht en ontspannen in de richting van de persoon stromen.

Wees je bewust hoe dit voelt

Stel je voor hoe het hart van de persoon zich vult met jouw straal van onvoorwaardelijke liefde.

Doe dit een paar minuutjes

Laat dan je aandacht op je straal los, de straal lost zachtjes op.


Richt nu je aandacht weer op je hart, het centrum van de lichtbol van hartsenergie


Terwijl je je aandacht nu weer bewust richt op je ademhaling

En nog een paar keer de in- en uitademing volgt,

Richt je je aandacht ook al weer wat meer naar buiten

Herinner je de ruimte buiten je, maak daar van binnenuit alvast weer contact mee

Sta nog even stil bij het contact dat je voeten maken met de vloer

En kom dan, in je eigen tijd en in je eigen tempo, weer helemaal terug

© SONOS – Tiara Dijkhof
Maris1976
Maris1976 sep 2 '09
Die ga ik dus zo eens doen, bedankt Bellefleur.
admin
admin sep 2 '09



De roos Inleiding:

Deze meditatie is geschreven om je de mogelijkheid te geven je te ontdoen van oud zeer en oude gewoonten.

Ga rustig zitten of liggen op een stille plaats. Maak het je comfortabel door bijvoorbeeld het licht te dimmen en de gordijnen te sluiten. Als je niet gestoord wilt worden kun je de stekker van de telefoon eruit halen en de deur op slot doen. Kies in ieder geval een plaats en tijd waar je even op jezelf kunt zijn.

Je kunt je ogen sluiten als je dat wilt.

Rust

Neem een tijdje om je gedachten tot rust te laten komen. Dingen van de dag, taken die nog gedaan moeten worden en problemen die je bezig houden zullen zich aan je willen opdringen. Wijs ze niet af en veroordeel de gedachten niet, neem er nu voor nu liefdevol even afstand van. Ze zijn voor later. Je aanwezigheid hier en nu telt. Alles wat in je opkomt is werkelijk en belangrijk, maar kan nu wel even wachten. Langzaam aan worden de gedachten rustiger.

De roos

Voor je ligt een uitgestrekte tuin. Bloemperken, grasvelden en waterpartijen wisselen elkaar af in een perfect ritme. Het is zomer, de tuin toont zijn volle pracht. De bloemen in de perken bloeien uitbundig. De lucht geurt zoet naar rozen. Bijen, hommels en het ruizen van de wind zorgen gezamenlijk voor een harmonieus geluid.

Je loopt door de tuin en geniet van de rust en de pracht ervan. Terwijl je zo loopt kom je bij een solitaire rozenstruik met prachtige bloemen. Bekijk de struik aandachtig.

Het is een oude struik. Je ziet dat aan de kronkelige en houterige onderstam. In contrast met de bloemen, die van uitzonderlijke schoonheid zijn, heeft de struik veel oud hout.

Bij de struik ligt een snoeischaar. Je besluite om te gaan snoeien om het te verjongen. Voorzichtig knip je een oude tak weg. Gelijkertijd kies je iets van jezelf wat je graag achter je wilt laten. Dit kan van alles zijn; zorgen die je hebt, dingen uit je jeugd of een slechte gewoonte. Zeg het vriendelijk vaarwel niet als de tak die je snoeit.

Ga hier rustig en met aandacht mee door tot jij en de roos verlost zijn van alle “oud hout”. Denk niet teveel na over wat je vaarwel zegt. Het eerste wat in je opkomt is intuïtief en juist.

Neem alle tijd om zeker te zijn dat je niets vergeet. Zolang de roos nog niet perfect is, is er nog iets te doen.

Als je klaar bent aanschouw je het resultaat van alle kanten. Ben je tevreden met je verjongingswerk? Zie je dat door iets weg te nemen iets verder kan groeien? De roos en jij zijn verlost van overtollige ballast.

Je werk is hier gedaan. Voor nu althans. Besef goed dat er zowel bij jou als de roos in de tijd opnieuw oud hout zal groeien. Je kunt hier altijd terugkeren. Misschien om van de tuinen en de roos in het bijzonder te genieten. MIsschien omdat er weer werk is te doen. Schroom niet en heb vertrouwen in je kunnen.

(bronvermelding: José Smit, innerchildforum)
admin
admin sep 2 '09
Origineel bericht van: Maris1976
Die ga ik dus zo eens doen, bedankt Bellefleur.



great!!! grin
Cialara
Cialara sep 2 '09
Prachtige meditatie met de roos Bellefleur, dank dat je die aan ons doorgeeft! Kan hem af en toe wel gebruiken denk ik...
Beschermengel
Beschermengel sep 3 '09

Mooi Bellefleur ! daar ga ik zeker mee aan de slag .. smile
Maris1976
Maris1976 sep 3 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Origineel bericht van: Maris1976
Die ga ik dus zo eens doen, bedankt Bellefleur.



great!!! grin


En gedaan in bed en echt wat een gezellig kampvuurtje was dat, vanavond weer.
Ik moet wel oefenen in mediteren, omdat ik nogal snel ben afgeleid en mijn gedachtes her en der afdwalen en dan zit ik ineens aan het avondeten te denken bij dat kampvuur wink
admin
admin sep 3 '09
laugh

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki