vergevingsmeditatie
Ga zitten of liggen, sluit je ogen en breng je aandacht naar je ademhaling. Word je bewust van elke inademing en uitademing. Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen. Neem waar hoe de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar buiten gaat. Tel een paar ademhaling om lekker diep meditatief te ontspannen. Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak en ontspannen voelt begin je met de visualisatie.
Visualiseer dat je met iemand die je wilt vergeven rond een kampvuur zit. Probeer een zo duidelijk mogelijk mentaal beeld van hem of jullie te vormen met alle details van dien. Zeg tegen hem' ik vergeef je. Ik vergeef je voor alles wat je me hebt aangedaan of voor hoe slecht je me hebt behandeld'. Herhaal dit een paar keer en let op de veranderende intensiteit van je gevoelens. Je kunt dit voor meerdere personen doen of zelfs de personen vragen hun kant van het verhaal te vertellen. Doe vooral wat goed aanvoelt en maak het beeld zo realistisch mogelijk. Als je wilt kan je ook visualiseren dat je vanuit het diepste van je hart hem of haar geluk, liefde en succes toewenst. Voel de opluchting en de krachtige energie die vrijkomt. Als het moeilijk gaat, er twijfels, negatieve of tegenstrijdige gedachten opkomen, verzet je er dan niet tegen, neem waar en accepteer ze zoals bij elke meditatie. Stop zodra je klaar bent en breng daarna langzaam de aandacht terug naar de rest van je lichaam en de geluiden in de kamer. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen