even off topic, maar mijn dochtertje zegt dat ze miljoenen jaren aan de hemel heeft gestaan, en dat dit pas haar eerste leven is. Is ze dan een oude ziel, of een spiksplinternieuwe ?
Zij is een hele oude. Of eigenlijk is ze zonder ziel
. Maar daar is niet iedereen het mee eens.
p.s. even maar een nieuw topic voor aangemaakt, omdat het wel een interessant onderwerp is.
Nee dat hoeft niet hoor. Als zij altijd al een entiteit zonder ziel is geweest zoals bijvoorbeeld een engel, dan kan het best zijn dat ze een manier heeft gevonden om te incarneren hier.
Een mens heeft (hogere)
geest en een (dieper)
gevoelsleven.
Met 'ziel' bedoelen we volgens mij het diepere gevoelsleven.
Denk bijv aan 'iemand op z'n ziel trappen', aan 'zielig', een 'een eenzame ziel', een 'zieleknijper' - allemaal woorden die met gevoel te maken hebben.
Ik begrijp de nieuwe tijd vooral op de astrologische manier:
De aardas maakt een soort van draaiende beweging (als een wiebelende tol). Door die beweging zien we iedere 2160 jaar een andere astrologische hoek van de kosmos.
De vorige was de astrologische hoek van Vissen. Het astrologisch tijdperk wat op 21 dec 2012 eindigt. De tijd van het Christendom en de Middeleeuwen, de tijd van het diepere
voelen - de tijd van de
ziel. Het sterrebeeld
vissen valt onder het astrologische element Water. Dat staat voor [/i]gevoel[/i].
Het nieuwe tijdperk is dan het watermantijdperk, wat op 21 dec 2012 begint. Daarin staat niet het (diepere) voelen centraal, maar een (hoger)
bewustzijn. Inzicht, begrip, hoger denken, weten, wetenschap, idealen van gelijkheid, vrijheid, enz. Waterman valt onder het astrologische element Lucht (lucht is hoger dan water, lucht staat voor weten, ideeën, inzichten, begrip, het denken, wetenschap enz).
We gaan in ons geestelijke leven als het ware 'omhoog' van het diepere voelen naar het hogere weten.
Dat is volgens mij ook wat met 'omhoog gaan' of 'ascensie' bedoeld wordt in het nieuwetijdsdenken.
De mensen die in de overgangstijd geboren worden hebben de astrologische kenmerken van deze overgang.
Net als de dieren, planten en gebeurtenissen in deze overgangstijd.
Het zijn wat we noemen de 'nieuwetijdskinderen'.
Van deze kinderen zeg je dan, dat hun geestelijke leven minder te karakteriseren is als 'ziel' dan als 'geest' of 'bewustzijn'.
Hun bewustzijn wordt op deze site dan ook met het type bewustzijn van engelen vergeleken. Engelen vallen onder het elemen Lucht, net als Waterman.
Dat het een hoog bewustzijn is, kun je ook zien aan de symbolische vleugels van een engelfiguur.
De
ziel staat voor het diepere gevoelsleven. Dat hoort in wezen bij het geestelijke leven van de oude Vissentijd (de tijd van de middeleeuwen).
En het het hogere
engelachtige bewustzijn staat als je het astrologisch ziet voor het hogere Watermanbewustzijn van de nieuwe tijd.
Dit is hoe ik de tegenstelling 'zielsmens - engelmens' beleef.