Loading...
nl

Ramadan

Cialara
Cialara aug 24 '09
Ik las dat de ramadan voor de moslims weer is begonnen. Ik heb er altijd respect voor dat mensen dit doen; overdag niets eten of drinken. Alleen als de zon niet schijnt mag je dan iets tot je nemen...

Ook bij de Katholieken kennen we een "vastentijd" waarbij er minder gegeten wordt.

Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die hieraan doen in wat voor vorm dan ook en of het effect heeft op je spirituele leven. En als het daar effect op heeft, waar zich dat dan in uit...
Delen:
admin
admin aug 24 '09
Vasten of minder eten doe ik zelf ook wel eens. Het maakt je helderder en je voelt je "lichter" alsof je beter weet waar je mee bezig bent. Dat geeft je natuurlijk een goed gevoel. Ik heb zelf het idee dat je gevoeliger wordt voor hetgeen wat echt goed voor je is, ook qua eten.
admin
admin aug 24 '09
Het is een kunst ja, om dit vol te houden, overdag,
echter s'avonds wordt er soms goed gegeten en gedronken, en schade wordt dan wel ingehaald dikwijls,
Ik had een Marokaanse vriendin en die zei me dat de meeste pondjes bijkwamen tijdens de Ramadan, laugh
Cialara
Cialara aug 24 '09
Ha ha ha, ja dan "helpt" de Ramadan ook niet meer... maar toch vind ik het wel knap om het overdag vol te houden wink

Heb jij wel eens gevast een dag?
admin
admin aug 24 '09
ja zeker gevast, maar niet zonder drinken.
en sapkuren, heb ik ook gedaan;
Het punt is, je ingesteldheid en het contact met je lichaam.
wie in hongerstaking gaat, heeft sneller problemen met het lichaam,
dan wie in functie van een soort schoonmaak-plan dagenlang vast,
Het lichaam reageert ook weer anders op rantsoeneren, vb, als er weinig eten is.... het lichaam lijkt dan ook minder te verlangen.
Het lichaam is een intelligent iets.
Je intenties zijn belangrijk, en je lichaam schijnt daar op te reageren.

Liefs,
Richie Richard
Richie Richard aug 25 '09
Hmm, ik heb nog nooit aan ramadan mee gedaan. Wel leef ik er zeg maar in. Ten eerste, zuid-holland-zuid daar hebben we turken, marokanen en die zijn natuurlijk moslim en hebben we ook nog molukken waarvan sommige ook aan vasten doen.
Toen op de basis school had ik 1 beste vriend ook mijn enigste vriend eigenlijk. (Maar die kon helemaal niet voor zich eigen op komen) En die was moslim. Toen was het voor hem niet verplicht, maar hij zag dit als iets moois en deed er altijd aan mee.
Debiorah
Debiorah aug 25 '09
In mijn jeugd had ik een natuurlijke vastdrang, ik wilde eigenlijk niks eten...werd soms gedwongen een aantal happen te nemen. Maar eigenlijk heb ik een groot deel van mijn leven op bijna niks geleefd. Ik hoefde gewoon niks, ook geen snoeperij. Nu kan ik eten als een bootwerker, maar heb dat vooral wanneer ik intensief ben bezig geweest. Als ik een dag thuis ben kan ik rustig weer niks eten. Maar ik kan niet echt zeggen wat het voor mij doet, misschien heeft het ermee te maken dat ik mijn lichaamsgevoel dan uitschakel en meer in mijn hoofd leef. Zoals de ramadan vasten spreekt mij niet erg aan, het geeft mij zo'n verplicht moet gevoel. Net zoals dat we met kerst allemaal lief voor elkaar moeten zijn en we op andere dagen ook meedoen aan een bepaald thema. Waarom kunnen dit soort dingen niet toegepast worden in het leven van alledag? Dat lijkt mij zinvoller dan het doen omdat iedereen het op dat moment doet.
Fatna
Fatna aug 25 '09
ik zie het als een normale maand, ik doe het ook niet omdat ik er geen nut meer in zie....de mooie gedachte gang erachter is/was dat je stilstond bij de armen die niet elke dag verzekerd zijn van eten en/of drinken....ikzelf kan de hele dag alleen maar denken aan wat ga ik allemaal eten als het dalijk mag en hoewel de armen het moeten doen met een karig maal proppen wij ons vol tot we amper kunnen opstaan!!

dat ik zo ben gaan denken over religie en alle bijbehorende regeltjes is gekomen door sites als merudi etc...de religie werd ons bijgebracht om ons in een soort keurslijf te houden, bijv. bid je niet wordt je gestraft als je dood gaat, vast je niet idem dito en er werd angst ingeboezemd voor de hel waardoor je eigenlijk alles maar deed uit vrees....

ik zie nu in dat dat nonsens is, god, allah, de bron zijn allen een en dezelfde en dat moet niets anders zijn dan een liefdevolle, veilige warme gewaarwording ipv angst!
lia
lia aug 25 '09
Ik heb wel eens gehoord dat de Ramadan in oorsprong is bedoeld als een periode van niet alleen vasten maar ook de tijd waarin zowel de duivel als God konden uitrusten zodat alle dingen die gebeurden alleen nog maar door de mens zelf gedaan konden worden.

En als het dan niet goed ging de mensen alleen maar naar zichzelf konden kijken omdat én de duivel én God afwezig waren.
Dat is wat je noemt een periode van inkeer.
Daarnaast was het bedoeld om solidair te zijn met de mensen die armoede leden.

En dan ben ik het helemaal met Fatna eens dat het nu meer te maken heeft met het eetfestijn dat na een dag niet eten volgt.

En Fatna ik ben het ook met je laatste zin helemaal eens nl.Dat al die verschillende namen (waar ook nog eens alle oorlogen door ontstaan)één en hetzelfde is en ook altijd zou moeten zijn:
LIEFDE.

Lia
annewil
annewil aug 25 '09
Reactie op fatna:* er werd angst ingeboezemd voor de hel *

Nou volgens mij bestaat er geen hel ,die hel maken we hier op aarde
miyase
miyase aug 28 '09
Ik vast ja :] Ik vind het een geweldige maand! Het geeft mij veel geduld en kan ik wat beter met mijn ego omgaan. Dat ik iets hebt gedaan voor mijn godsdienst geeft ook weer zo'n hele mooie gevoel! Het is eigenlijk echt niet "heel erg" moeilijk.. smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki