Hallo Eniroj,
In dromen is het lichaam vaak een symbool voor de binnenkant van jezelf. Voor je gedachteleven of gevoelsleven.
Een bloot lichaam kun je op veel manieren bekijken. Soms zou je je ervoor moeten schamen, soms is bloot natuurlijk. Maar ook één van de kanten van bloot zijn is, dat kleding je lichaam bedekt en dat anderen je lichaam dan niet kunnen zien. En dat een niet-bedekt lichaam door anderen gezien kan worden.
Als je lichaam in een droom voor je geest staat, dan gaat het er dus om dat je geest niet bedekt is en dat mensen dus 'inkijk' in je geest hebben. Dat ze je gedachtes en gevoelens kunnen zien.
Ik denk dat het in jouw dromen hierom gaat. Je lichaam is dan onbedekt maar je kunt je dan nog wel vaak achter een handdoek of kledingstuk verbergen. Dat betekent dan dat je je gedachtes en gevoelens nog wel vaak een beetje verbergen kunt.
Vaak dromen mensen dat ze naakt op straat lopen, en zich er niet voor schamen. In het echt zouden ze dat dan wel doen. Dat niet-schamen in je droom is dan, omdat het hier niet om je lichaam gaat, maar om je geest, je binnenkant, die zichtbaar is voor andere mensen. En dan heb je daar natuurlijk niet de schaamte bij die je bij een onbedekt lichaam hebt. Ik denk dat je je daarom ook niet schaamt in dromen.
Toevallig staat er nog een droom over naakt-zijn op dit forum, over naakte kinderen. Daar heb ik
eenzelfde soort verklaring onder geschreven.
Peter.
---
* wat zegt je eigen gevoel eigenlijk over de droomverklaring van een ander? *