Denzil,
als ik te persoonlijk word, moet je het maar zeggen hoor, maar ik vraag me een paar dingen af. Weet je moeder van je traumatische jeugd? En weet jij en zij dat je op traumatische ervaringen op drie manier reageert, als het nog steeds een rol speelt? Dat is vechten, vluchten of bevriezen. In de psychologie noemen ze dat eigenlijk de drie v's. Ik bevroor altijd, als ik getriggerd werd door een oud iets dat zich herhaalde.
Nu ik me daar bewust van ben, sta ik mezelf toe dat moment te hebben. Als ik geluiden hoor, die me herinneren aan vroeger (gerinkel van glas, gegil, boze stemmen, slaan, geweld in het algemeen), dan bevries ik. Mijn benen worden loodzwaar en ik kan niet meer voor of achteruit.
Nu is het natuurlijk zo, dat die reactie van mij redelijk acceptabel is. In het ergste geval loop ikzelf gevaar, omdat ik niet weg ga van de dreiging. Doordat ik me dit bewust ben geworden, denk ik op zo'n moment: aha, klik!, daar is het weer! Dat hoort bij mij. En daarmee heb ik eigenlijk mijn reactie al voor de helft opgelost. Ik ben het een stapje voor. Ik blaas het van me af, zeg maar. Ik spreek het uit, en zeg zacht: aha, daar is het weer. En dat klik-moment geeft me op dat moment de juiste kracht om op te staaan en weg te lopen.
Nu is dat denk ik simpeler dat met opborreldende boosheid. Om dan het juiste klik-moment te creëeren bij jezelf, lijkt mij veel lastiger.