Jorine, volgens mij staat het toch echt los van mijn opvoeding. Maar ja, ik weet natuurlijk niet wat er onbewust aan indrukken zijn geweest in mijn jeugd: het kan misschien ook de maken hebben met de negatieve ervaringen die er voor mij zijn geweest en waarin ik destijds niet werd gehoord door de politie. Gelukkig is deze persoon zowat twintig jaar later opgepakt en heeft vorig jaar een half jaar vastgezeten (omdat één van de twintig vrouwen wél durfde getuigen tegen hem). Ik vond het wel wat weinig, een half jaar, maar het voelde wel als een soort van gerechtigheid, zeg maar. Toen ik hem dit voorjaar op een terrasje zag zitten, dacht ik: potverdorie, hij is alweer vrij! We stonden op het punt om op dit terras koffie te gaan drinken, maar ik draaide me meteen om: mijn dochter zei: mam, zet nou eens door! We zijn toen naar binnen gelopen en hebben daar koffie gedronken. Het was een mega-overwinning voor mij, ook al hield ik hem continue in de gaten.
Het kan zijn dat dit er toch onbewust wel een rol in speelt, al ervaar ik dat niet zo... dit hoofdstuk had ik goed afgesloten en ik weet - ook doordat er meerdere vrouwen - en kinderen! - slachtoffer waren van dezelfde maniak, het niet mijn schuld was. Anyway, seksualiteit blijft toch voor mij een item waarin er misschien teveel is gebeurd aan negatieve ervaringen, zoals geestelijke pijn, lichamelijke pijn, afgewezen voelen, denken dat de afwijzing aan mij lag, dertien jaar het bed delen met een homo zonder het te weten, enz.
Dat is dan ook de reden dat ik het positieve gevoel dat aan de droom verbonden is, mij wat vreemd overkomt.
Ik had verkering en was korte tijd verloofd rond 1987, en dat is de enige periode waarin intimiteit en seksualiteit geen zware lading had. Volgens mij was het wel prettig, maar die periode is zo vaag en ver weg!
Zoals ik al zei, een terugkerend onderdeel in mijn leven, en ik wenste maar dat het niet zo'n 'hot item' voor me was. Aan de andere kant, er zijn ergere dingen.