Kort verslag van de Maya steden die ik tijdens mijn vakantie bezocht heb.
Chitzen Itza. Meest bekend, en meest bezocht. Dit omdat het niet ver van Cancun en Playa del Carmen is, waar talloze toeristen verblijven. Chitzen Itza is vooral bekend door de castillo, de hoge tempel. Twee maal per jaar valt de schaduw van de schuize zijde precies op de trap aan de zijkant. De schaduw vormt een soort slang. Beneden is een beeld van grote slangekop. De castillo is aan twee zijden mooi en aan twee andere zijden een behoorlijke bouwval. De foto's tonen meestal slechts de goede kant van de piramide. Onderaan zijn nieuwe opgravingen bezig. De priamide mag niet beklommen worden. Onder de piramide zit een tweede piramide.
Naast de Castillo zijn de sterrenwacht en het terrein van het balspel het meest indrukwekkend.
Het was er bloedheet, zo een 35 graden. Toch stond het kippevel op mijn armen bij de aanblik. Direct na het bezoek brak een stevige onweerbui los. Achteraf bleek de temperatuur hier het laagste te zijn van de vijf Maya steden...
Uxmal. Dé verrassing van deze reis. Wat een mooie stad! De Maya kalender is letterlijk af te lezen. De hele groep was erover eens: veel mooier dan Chichen Itza. Hier mocht de piramide wel beklommen worden. En nog tientallen gebouwen liggen verborgen in de omgeving. Super. En heet!
Dan Paleque: zeer indrukwekkend. In het tropisch regenwoud, dus heet en vochtig. In de gebouwen de kamers bezocht van de maya's. Binnen was het niet te harden van de hitte. Drukke renovatie activiteiten. Na de rondleiding was iedereen gaar.
Ook hier liggen honderden gebouwen nog verborgen in de jungle. Maar er is al meer dan genoeg te zien.
Copan, Honduras. Prachig en zeer rustig. Slechts een klein deel bekkeen. De trap met de reliefen van alle dynastienen maakte de meeste indruk. De temp was officieel 40 graden, echter, tussen de gebouwen leek het wel 60. na afloop even gegeten en gedrinken. Bij het geldwisselen krijg ik een biljet van 1 liberia; hierop staat een tekening van de maya stad Copan. Ook hier is nog lang niet alles opgegraven.
Tikal, Guatemala. Het summum. Wat een stad! Hier hebben 150.000 mensen gewoond. 24 vierkante km groot. Je kan er dagen rondlopen. Midden in de jungle. Veel piramides. Veel energie te voelen. De afstanden zijn groot. Er zijn nog duizenden gebouwen op te graven. Slangen gezien, apen, en vogelspinnen. Ook hier was het 40 graden. na een bezoek van 4 uur was iedereen moe maar tevreden.