Loading...
nl

Maya steden

admin
admin jul 26 '09
Kort verslag van de Maya steden die ik tijdens mijn vakantie bezocht heb.

Chitzen Itza. Meest bekend, en meest bezocht. Dit omdat het niet ver van Cancun en Playa del Carmen is, waar talloze toeristen verblijven. Chitzen Itza is vooral bekend door de castillo, de hoge tempel. Twee maal per jaar valt de schaduw van de schuize zijde precies op de trap aan de zijkant. De schaduw vormt een soort slang. Beneden is een beeld van grote slangekop. De castillo is aan twee zijden mooi en aan twee andere zijden een behoorlijke bouwval. De foto's tonen meestal slechts de goede kant van de piramide. Onderaan zijn nieuwe opgravingen bezig. De priamide mag niet beklommen worden. Onder de piramide zit een tweede piramide.
Naast de Castillo zijn de sterrenwacht en het terrein van het balspel het meest indrukwekkend.
Het was er bloedheet, zo een 35 graden. Toch stond het kippevel op mijn armen bij de aanblik. Direct na het bezoek brak een stevige onweerbui los. Achteraf bleek de temperatuur hier het laagste te zijn van de vijf Maya steden...

Uxmal. Dé verrassing van deze reis. Wat een mooie stad! De Maya kalender is letterlijk af te lezen. De hele groep was erover eens: veel mooier dan Chichen Itza. Hier mocht de piramide wel beklommen worden. En nog tientallen gebouwen liggen verborgen in de omgeving. Super. En heet!

Dan Paleque: zeer indrukwekkend. In het tropisch regenwoud, dus heet en vochtig. In de gebouwen de kamers bezocht van de maya's. Binnen was het niet te harden van de hitte. Drukke renovatie activiteiten. Na de rondleiding was iedereen gaar.
Ook hier liggen honderden gebouwen nog verborgen in de jungle. Maar er is al meer dan genoeg te zien.

Copan, Honduras. Prachig en zeer rustig. Slechts een klein deel bekkeen. De trap met de reliefen van alle dynastienen maakte de meeste indruk. De temp was officieel 40 graden, echter, tussen de gebouwen leek het wel 60. na afloop even gegeten en gedrinken. Bij het geldwisselen krijg ik een biljet van 1 liberia; hierop staat een tekening van de maya stad Copan. Ook hier is nog lang niet alles opgegraven.

Tikal, Guatemala. Het summum. Wat een stad! Hier hebben 150.000 mensen gewoond. 24 vierkante km groot. Je kan er dagen rondlopen. Midden in de jungle. Veel piramides. Veel energie te voelen. De afstanden zijn groot. Er zijn nog duizenden gebouwen op te graven. Slangen gezien, apen, en vogelspinnen. Ook hier was het 40 graden. na een bezoek van 4 uur was iedereen moe maar tevreden.
Delen:
gast
gast jul 26 '09
Klinkt als een heel byzondere ervaring Hans.
Beschermengel
Beschermengel jul 26 '09

Hartstikke interresant Hans! en ben een beetje jaloers op je ervaring......zou het niet durven om zo ver weg te gaan, maar zou wel alles willen beleven wat jij beleeft hebt...alles willen zien! de apen ..slangen ..vogelspinnen en piramides die vooral.....ik hoop als ik mijn angst voor vliegen overwin er ooit een keer te komen .....en als mijn lichaam het toelaat met de hitte frownmaar een erg mooie ervaring voor jou! smile
JohanKniepers
JohanKniepers jul 27 '09
JIJ bent zo Maya als het groen gras is.
Ik moet zeggen dat ik op DIE spot nooit geweest ben, maar als je in de buurt bent dan is Carnaval In Rio Zeker Ook De Moeite Waard!

Groetjes Kniep
admin
admin jul 27 '09
Dus het was een indrukwekkende vakantie !!
Hans, heb je ook foto's ??
admin
admin jul 27 '09
Bijna duizend foto's en enkele filmpjes.
Ze staan nog op de camera. met wat geluk heb ik ze snel op de PC en zal ik enkele plaatsen.
Fatna
Fatna jul 27 '09
hey hans,

welkom terug in ons koele kikkerlandje, ik ben stik jaloers op je, zou het ook ontzettend graag willen zien daar, lijkt me erg interessant..

we wachten ongeduldig je foto's af

Liefs fatna
admin
admin jul 27 '09
Chichen Itza
admin
admin jul 27 '09
Uxmal
admin
admin jul 27 '09
Palenque
admin
admin jul 27 '09
Agua Azul
admin
admin jul 27 '09
Canyon
admin
admin jul 27 '09
Meer van Atitlan
admin
admin jul 27 '09
Tikal
Beschermengel
Beschermengel jul 27 '09

Mooie Foto's Hans, en prachtige watervallen ..en apie's haha leuk hoor ...was je niet bang voor de apen?
Het meer is ook zo mooi! ....
Het is een heel andere wereld waar je geweest bent, en kan me voorstellen als je hier weer terug komt dat je gewoon moet afkikken smile
admin
admin jul 27 '09
Dank je!
ja, het is omschakelen. Ook qua tijd. sick

De apen op de foto's zijn spider monkeys. We hebben ook brulapen geziene en vooral, gehoord. Wat een kabaal! crazy

Apen zijn niet eng, ze bleven op afstand. Wat enger was, dat waren de slangen en tarantula's. eek
Fatna
Fatna jul 27 '09
wauw hans wat zijn de foto's gaaf, erg indrukwekkend
Fatna
Fatna jul 27 '09
ps was dat een rokende vulkaan op die ene foto???
admin
admin jul 27 '09
Dank je,

Ja, er waren drie rokende vulkanen op een rij...
Cialara
Cialara jul 27 '09
Prachtige foto's Hans, de reis was zeker de moeite waard zo te zien smile

Heb je ook nog bijzondere dingen meegemaakt op spiritueel gebied? Zeker omdat je naar zulke bijzondere plaatsen bent geweest en er zeker wel wat energie is blijven hangen van de bewoners?

Als je nog eens gaat... ik hou me aanbevolen, wil zoiets ook wel eens met eigen ogen zien grin
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki