Loading...
nl

Geen familie in Zuid-Afrika

Helma
Helma jul 20 '09
Mijn biologische moeder had familie in Zuid-Afrika. Tenminste, dat dacht ik. Mijn oom, de oudste broer van mijn moeder, en mijn oma, gingen daar wel eens heen. Tenminste, dat dacht ik altijd. Er was bij mij altijd een zeker weten dat er iets met Zuid-Afrika was, en dat daar ergens, heel ver weg, familie van ons woonde. Ik had er nooit naar gevraagd, sinds het overlijden van mijn moeder (ik was toen net vijf) verwaterde het contact met die familie wat, en was er slechts eens per jaar contact met de verjaardag van oma.

Welnu, laatst belde mijn oom, op mijn verjaardag, in juni. Ik besloot eens te vragen naar die familie, en of hij er nog wel kwam. Tot mijn verbazing is er helemaal niks met Zuid-Afrika! Mijn oom en mijn oma zijn er nooit geweest en hebben er niks mee, en ook geen familie! Ik moest daar even van bij komen. Hoe kom ik er dan toch bij, dat ik altijd die onuitgesproken overtuiging had? Op de één of andere manier heb ik zelf wel iets met Zuid-Afrika, maar ik begrijp er niets van. Ik weet, dat een oma - van vader's kant - in de verte van de zigeuners afstamt, of eigenlijk hongaars. Ook daar voel ik me mee verbonden. De vioolmuziek, het buitenleven, de wijde, zwierige rokken, maar een armoedig bestaan: zaken die ik me levendig voor kan stellen. Maar wat is er dan met Zuid-Afrika?

Ik laat het maar zo, maar het lijkt wel iets uit een vorig leven. Of misschien een rare droom, van heel lang geleden.
Delen:
Muin
Muin jul 20 '09
Het kan zijn dat je in jouw vorige leven iets met Zuid Afrika hebt gehad Helma. Dat gevoel heb ik ook met Nederland. Niemand van mijn familie vindt het leuk hier maar ik voel me thuis hier. Toen ik in Schotland was had ik ook het gevoel dat ik daar ooit ben geweest. Dat ik daar ooit spannende dingen heb meegemaakt (Braveheartachtig iets). In Nederland heb ik heel veel geleerd op het gebied van mantrazang, dans, muziek en liefde.
Waarom jij je met Zuid Afrika verbonden voelt, kan ook in jouw DNA zitten. Misschien zijn er toch familieleden van jou die ooit in Zuid Afrika zijn geweest. Wie weet?

Het blijft een raadsel hé

Je kan het ook zo laten. Je houdt van vogels. En daar heb je een verhaal over geschreven. Ik vind dat verhaal nog steeds schitterend om te lezen. Nu..vraag je je af waarom jij je zo met Zuid Afrika verbonden bent. Zuid Afrika is mooi maar Apartheid daar heeft echt roet in het eten gegooid (letterlijk en figuurlijk). Ik was daar ook toen ik heel klein was. Ik kan me alleen die mooie zon, de bomen en zebra’s herinneren. Verder weet ik niets meer van Zuid Afrika.

Uhh.. waarom Zuid Afrika en niet gewoon Afrika? smile

Ga lekker op de bank liggen en doe je ogen dicht. Adem heel zacht in en uit..vanuit je buik. (buikademhaling). Denk aan Zuid Afrika..

Wat voor soort beelden krijg je te zien?

Liefs,

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki