Veel mensen vinden het moeilijk om te bepalen voor zichzelf wat ze nu echt willen. Ze kennen zichzelf niet goed genoeg om te weten wat voor hun nou het belangrijkste in het leven is. Vaak is het de omgeving die ervoor zorgt dat iemand zichzelf wegcijfert voor een ander. Daardoor doet hij / zij ook niet meer waar die echt gelukkig van wordt.
De volgende tip is daarom ook erg handig om erachter te komen wat je nu echt wilt in het leven en hoe je heel dicht bij jezelf kan komen.
Wanneer je op het eerstvolgende moment voor een keuze komt te staan bedenk dan eens in jezelf het volgende: "Wat als de keuze die ik maak, helemaal niemand anders zou beïnvloeden of kwetsen, welke keuze zou ik dan maken?"
Het eerlijke antwoord op deze vraag, ligt het dichtst bij je eigen ik. Dat is namelijk wat je het liefste zou willen. Wijkt dit antwoord af van de daadwerkelijke beslissing, dan weet je ook dat je eigenlijk op dat moment tegen je eigen ik, ingaat. Natuurlijk is dat niet heel erg, maar je kan hiermee wel de stoorzenders in je leven vinden. Als er namelijk stelselmatig één persoon of situatie is die jou van jezelf laat afwijken, kun je je ook afvragen waarom je die persoon niet gewoon laat gaan.
Dus, als wat je zou doen op niemand enig effect zou hebben, wat zou je dan als eerste doen?