Loading...
nl

Nieuwzeeland,

admin
admin jul 15 '09
Uitgegeven: 15 juli 2009 12:31
Laatst gewijzigd: 15 juli 2009 16:33

WELLINGTON - Uit de kust van Nieuw-Zeeland heeft zich woensdag een zeer krachtige aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter voorgedaan. Een uitgegeven tsunamiwaarschuwing liep uiteindelijk met een sisser af.

Het Pacific Tsunami Warning Center gaf na de beving een tsunamiwaarschuwing uit. Deze waarschuwing gold voor de meeste kustgebieden rond de Stille Oceaan.

De gevreesde vloedgolf bleef echter uit. Volgens nieuwszender CNN heeft de beving uiteindelijk twee kleine tsunami's gegenereerd.




De grootste tsunami (20cm) werd waargenomen in Jackson Bay in het zuiden van Nieuw-Zeeland. In de Tasmaanse zee werd nog een tsunami van 5cm gemeten.


Ingetrokken

De tsunamiwaarschuwing van het Pacific Tsunami Warning Center is inmiddels weer ingetrokken.

Australië had apart nog een tsunamiwaarschuwing voor zijn oostkust afgegeven. Ook deze waarschuwing is inmiddels weer ingetrokken.


Beving

Het epicentrum van de onderzeese beving was 160 kilometer ten westen van de stad Invercargill, op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. De beving vond plaats op een diepte van 33 kilometer.

De politie berichtte over scheuren in gebouwen en vallende voorwerpen, maar er zijn geen meldingen van zware schade of slachtoffers.

Twintig minuten na de aardbeving werd een naschok gemeten van 5,8 op de schaal van richter, meldt CNN.


Paniek

De aardbeving zorgde voor paniek in de plaats Queenstown, in het zuiden van Nieuw-Zeeland. Zo schrijft The New Zealand Harald.

"Mensen renden de restaurants uit, verlichting en telefoonverbindingen vielen uit", schrijft de krant op basis van ooggetuigen.

Een inwoner van de plaats Wanaka laat weten dat de beving zo'n 2,5 minuut duurde.

"Ik heb drie jaar in Tokio gewoond dus ik weet hoe zware aardbevingen aanvoelen, maar ondanks dat deze misschien wel 400 kilometer uit de kust plaatsvond was dit wel de zwaarste en langste die ik ooit heb gevoeld."
© ANP/NU.nl
Delen:
Eruan
Eruan jul 15 '09
Jeetje! Gelukkig dat het nog wel een beetje meeviel. smile
admin
admin jul 15 '09
Nou inderdaad, als je aan Thailand denkt weet je genoeg en kunnen we blij zijn dat het meeviel. smile
De wereld verandert ...

Liefs,
Marjan
Islandlady
Islandlady jul 15 '09
Oef... dat is niet zo mooi. Ik weet hoe aardbevingen aanvoelen en dat is niet prettig. Ook orkanen hebben we meegemaakt. Tsunami kan ook op St. Maarten voorkomen want we zitten op een scheur in de aardkorst. Als je al nagaat dat St. Maarten, St. Barths en Anguilla ooit 1 eiland waren.....
Hopenlijk blijft het ons op het eiland bespaart.

een beving van 2.5 minuten is heel erg lang. De laatste beving die we op het eiland voelden duurde zo'n 45 sec.

Brrr...
admin
admin jul 15 '09
Ik zou het ook niet vrijwillig mee willen maken, maar het overkomt je. Ieghh eek
Islandlady
Islandlady jul 16 '09
Als je bewust daar gaat wonen waar ik woon weet je dat het kan gebeuren. Mensen die er geboren zijn vragen er niet om natuurlijk. Ik zeg altijd. Deze keer komt er niets..... maar ja..... foto's op mn hyves zeggen genoeg....

Kus
admin
admin jul 16 '09
Ja, die heb ik inderdaad gezien ... frowndaar word je niet vrolijk van!!! Als jou maar nooit wat echt overkomt met de kids hoor. Bah.

Liefs,
Marj

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki