Loading...
nl

Moeite met de tijd

Helma
Helma jul 11 '09
Momenteel heb ik erg veel last met de snelle tijd. Ik kan het soms niet bijbenen, en zou dan graag de klok stilzetten zodat ik even de kans krijg om de tijd 'in te halen'. Wie herkent dit? Ik weet het, het is iets van deze tijd natuurlijk, maar soms heb ik dagen dat ik geleegd word, en dat er geen ruimte is voor bezinning. Erg lastig is dat.
Delen:
admin
admin jul 11 '09
Ja, Helma, dat herken ik wel. Maar ik probeer dan wel even mijn momentjes toch te pakken om op te laden. Desnoods even als je op de wc zit, het is raar gezegd, maar dan zorg je ervoor dat je niet helemaal leeg komt ...

Liefs,
Marjan
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 11 '09
Ik heb gelukkig geen moeite met de snelle tijd omdat ik zo weinig slaap. Daardoor heb ik veel meer uurtjes om dingen te doen, waar ik anders niet aan toe zou komen. Ik raad je overigens niet aan om minder te gaan slapen smile.

Maar ik bedenk me ook net, dat je dat gevoel misschien hebt omdat je meer wilde doen, dan dat je hebt kunnen doen.

Je zou eens kritisch naar je dagindeling kunnen kijken en alleen inplannen wat je ook daadwerkelijk kunt doen, in plaats van wat je allemaal wilt?
admin
admin jul 11 '09
Daar ben ik het helemaal mee eens, je lat niet te hoog leggen !!! Anders kom je er nooit ....

Liefs,
Marjan
Helma
Helma jul 11 '09
Ja, Nims, daar heb je wel een belangrijke te pakken. Er wacht zo veel werk op me, en er komt geen eind aan, sterker nog, het wordt alleen maar meer. Ik heb het gevoel dat de tijd en de werkzaamheden me inhalen, en dat terwijl ik zie dat anderen het redden op hun sloffen. Ik snap dat niet.

De komende twee weken dat ik vrij ben, zal ik een planning maken. Daarbij stel ik me telkens de vraag: is het haalbaar?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 11 '09
Heel goed! Altijd realistisch plannen en prioriteiten stellen. Wat is echt belangrijk, wat kan nog wachten en wat is nutteloos?

Ik heb ooit een cursus "tijd voor tijd" gehad, waarin ik dat geleerd heb. Heeft mijn dagindeling een stuk makkelijker gemaakt smile.

Het belangrijkste van die cursus: "Leren nee zeggen".

Bedenk je dat als je nee zegt, waar je allemaal ja tegen zegt op het moment dat je dat doet.
admin
admin jul 11 '09
Dat is een hele sterke, Julien, want ik doe dat sinds een aantal jaar ook, en dan stel je soms iemand teleur, maar die komt er ook overheen, en aan de andere kant zeg je tegen zoveel ja op dat moment, maar vooral naar jezelf!!!

Liefs,
Marjan
Cialara
Cialara jul 12 '09
Hoi allemaal,

Ik ben in een boek aan het lezen over de Tzolkin. Daarin wordt ook de versnelling of intensievering van de tijd besproken!

De Maya's gingen er namelijk vanuit dat de speciale kosmische energie van een bepaalde dag iedere 260 dagen terug komt en versterkt wordt.

Het effect hiervan is, dat de situaties waarin je terecht komt steeds terugkomen en steeds intenser beleefd zullen worden. Dus als je dingen niet goed hebt aangepakt; komt het weer terug en in een sterkere mate.

Hierdoor lijkt het alsof alles steeds sneller gaat, maar in feite leven we dus steeds intenser!
gast
gast jul 12 '09
Dat zou wel eens heel goed kunnen Jorine. Maar hoe voelt het dan als je de dingen wel goed hebt aangepakt en ze niet meer zo'n invloed op je hebben? Is het dan de innerlijke rust die je hebt gevonden?
Cialara
Cialara jul 12 '09
Ik vermoed dat je dan (als je geen terugslag hebt) wel weer in de zelfde energie terecht komt, en dus gelijksoortige problemen e.d. op je pad krijgt, maar je weet er nu mee om te gaan en dus zal het soepeler verlopen. En dan krijg je (denk ik) weer lucht en een gevoel van meer tijd smileof in ieder geval meer controle op die tijd...
Emuca
Emuca aug 10 '09
Ik heb de laatste jaren sterk het gevoel alsof het lijkt alsof de tijd letterlijk sneller gaat... Ik heb het wel eens eerder met andere mensen over gehad, en die waren er ook van overtuigd dat de tijd 'vroeger' veel langzamer ging...Vreeemd.

Soms vind ik de tijd ook te snel gaan...
Beschermengel
Beschermengel aug 10 '09

Ik denk omdat we te snel leven, vroeger ging alles langzamer ook het praten ging langzamer, ik kan soms die drukke tv zenders niet eens volgen zo druk praten ze frownen waarom? waarom moet alles zo snel denk ik dan. Wat is de reden vraag ik me vaak af........
Emuca
Emuca aug 10 '09
Omdat voor vele de tijd te kostbaar is om te 'verspillen'? tijd is geld? Of omdat mensen niet meer stil staan om te genieten van het moment.
admin
admin aug 10 '09
De maya kalender geeft idd aan dat de tijd versneld naarmate het jaar 2012 nadert. Grote gebeurtenissen volgen elkaar steeds sneller op. Lungold heeft daar een video over met een presentatie; dit staat ook ergens op het forum.
Beschermengel
Beschermengel aug 10 '09

Ik denk allebij wel, ik denk dat ik ouderwets klink maar vondt het vroeger fijner als nu......alles ging rustig op een gewoon tempo, ik kan het soms nu gewoon niet bijhouden hoe snel alles moet. Ik probeer er niet aan mee te doen, maar soms ontkom je er niet aan en dan ben ik de dag erna gebroken. Dan doe ik even mee met de grote wereld.....maar ben dan weer blij als ik het op mijn eigen tempo kan doen. smile
elizabeth
elizabeth aug 10 '09
De wereld is niet razend, alleen razend gemaakt.

Blijf bij jezelf.
Beschermengel
Beschermengel aug 10 '09

Probeer ik ook hoor smilemaar soms word je meegesleurd hihi ..en ontkom je er niet aan, maar het is inderdaad en goeie les om te leren bij jezelf te blijven!
Rein
Rein aug 10 '09
Leren "Nee" zeggen is idd heel erg belangrijk. Niet altijd even gemakkelijk voor sensitieve en bewuste personen, die al meteen oppikken hoe anderen daar op reageren.

Ik heb afwisselend beide ervaringen, van een enorm versneld tempo, en langs de andere kant zeer traag. Ik bedoel daarmee, als je steeds bewuster wordt, maak je veel meer mee, en als ik soms 's avonds in bed lig bedenk ik me wat ik allemaal heb meegemaakt... in 1 enkele dag...

Het geeft een gevoel dat ik misschien het best kan vergelijken met hoe licht gevangen wordt in een zwart gat. Naarmate het dichter bij het centrum wordt gezogen gaat het steeds sneller en sneller en als het echt vlakbij het centrum komt gaat het bliksemsnel en tegelijk wordt het immens uitgerokken.

Het is alsof beide ervaringen ineenvloeien en je meer begrip krijgt van het "NU". Meer leven in het 'nu' verhoogt, vind ik, de intensiteit van je ervaringen, waardoor het soms wat teveel kan worden en je het gevoel krijgt dat het te snel gaat.

Ik vergelijk het ook graag met het groeiend begrip dat je zowel toeschouwer van je leven bent, als acteur. Je zit in het publiek naar het scherm te kijken, als observator, en daar heb je tijd genoeg. Tegelijk ben je ook degene die volop in de actie zit in het scherm en dan kan het soms stevig vooruitgaan...
gast
gast aug 10 '09
Het maakt volgens mij niet uit of je zelf druk en gestressed bent of heel relexed, die tijd gaat gewoon sneller. Hier in de carib is het een heel stuk relexter qua levenstempo maar de tijd vliegt, soms lijkt het zelfs nog sneller te gaan als in Nederland (wat niet kan en alleen een gevoel is). Maar hoe je dit zelf ervaart is natuurlijk wel iets dat aan jezelf ligt. Je kunt er meer "last" van hebben als je niet genoeg tijd hebt om alles te kunnen doen wat je "moet" doen. Aan de ene kant vind ik het wel lekker dat het zo snel gaat, ben te nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren, aan de andere kant vind ik het ook wel eens jammer op bepaalde momenten dat die ook snel over zijn.
Helma
Helma aug 10 '09
Met alle macht duw ik soms tegen de wijzers van de klok. In mijn geval kan het ook komen door de volle baan die ik heb: als ik thuiskom moet ik echt even bijkomen met iets leuks. De strijkplank staat hier, de ramen zijn zwart, de containers moeten nog gevuld en ik wil vanavond iets libanees' gaan maken...
Dat is dan wel weer leuk! En de spelletjes die we hier weer doen, brengen ook erg veel plezier in het drukkige bestaan. Kwaliteitsmomenten noemen we dat. We wensen ons er elke dag één toe, en dat lukt goddank! laughNet zoals samen afwassen, ook dan blijft de tijd net zo snel gaan, maar het combineren van iets leuks met iets saais geeft wel zonneschijn aan het gedoe...

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki