NiMS, heb je ook gemerkt dat het Japanse managementteam heel erg streng en gedisciplineerd is? Ze zijn volgens mij resultaatgericht, prestatiegericht en heel trouw aan het bedrijf. Zakelijk en privé kunnen ze heel goed gescheiden houden, heb ik begrepen. Harde werker wordt altijd goed beloond. Trouw zijn aan het bedrijft is een must. Heb je dat ook gemerkt? Na een nachtje karaoke zou je kunnen denken dat je de beste vriend van de baas bent maar de volgende dag op kantoor merk je wel heel snel dat de baas de baas blijft.
In dat soort detail merk ik het niet want onze directeur in Nederland is gewoon een Nederlander. Er komen dus ook niet veel japanners over de vloer. Je merkt het alleen in de strategische plannen en waar we heen gaan dat vanuit japan wordt doorgegeven. Dus wat je hier schrijft, ken ik niet omdat ik weinig japanners tegenkom zeg maar.
In 1995 deed mijn broer zaken met Fuji (niet die broer van een ander topic maar mijn andere broer, ik heb 2 broers). Voor zover ik me kan herinneren vinden die mensen helemaal niet leuk om in het buitenland te werken. Ze missen dan de ontwikkeling binnen Japan (ik bedoel meer de ontwikkeling binnen het bedrijf zelf). Wanneer ze naar Japan terugkeren, hebben ze dan de indruk dat ze achtergesteld zijn. Of deze informatie nog klopt weet ik niet. Het is iets van 14 jaar geleden.
Het liefst blijven ze in Japan heb ik begrepen.
Ik weet ook niet hoe dat voor hun is. Overigens is Fuji wel een ander bedrijf (van de filmrolletjes) en Fujitsu. Ik heb wel eens met een japanner gesproken die in onze vestiging werkte en die was heel blij dat hij niet meer in japan werkte. Hij vertelde dat je daar totaal niet vrij bent als werknemer en dat iedereen bijna alleen maar werkt. Het is namelijk zo, dat je voor de baas binnen moet zijn en pas mag vertrekken als de baas weer weg is. Dat kan dus betekenen dat je tot 21:00 s'avonds op kantoor zit, ook al heb je je werk af om 17:00.
Ik vond het nogal gek, maar dat zijn ze daar gewend. Hij was echt blij dat hij daar niet meer hoefde te werken.