Loading...
nl

Wat is de ziel?

JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Origineel bericht van: Angel of Death
Ik denk dat Artemis wel gelijk heeft. Je kan jezelf namelijk prima een ander masker geven, dus een andere identiteit... Oke, je zal het er wel moeilijk mee hebben, maar kijk naar een willekeurige middelbare school je 80% doet het...

Sinds wanneer is het masker dat je draagt, ook je identiteit?

Wie je bent is volgens mij iets anders dan als wie je je voordoet.

Je hebt zeker wel gelijk dat er heel veel mensen zijn die zich anders voordoen, waarmee ze in mijn ogen dus hun ware identiteit niet laten zien. Maar daarmee hebben ze wel degelijk een eigen identiteit die eigenlijk bepaalt wie ze zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Origineel bericht van: Jorine
Ik zie de ziel als je ware zelf, het deel dat zich al je vorige levens herinnert en dat niet aan te passen of te verhullen is wanneer je in andere dimensies komt. De ziel is ook een totaal van al je ervaringen, kennis en bewustzijn door al je levens heen, een uitermate belangrijk deel van het IK.

Je identiteit kun je aanpassen, veranderen, verhullen als je dat wilt, en is iets in dit aardse leven, het gaat niet mee als je overgaat zeg maar. Het is het geheel van uiterlijk, families, werk, relaties, cultuur, hobby's enz. enz. het is een omhulsel van de ziel...

Hoe kun je je identiteit aanpassen? Bedoel jij soms datgene wat je voordoet dat je bent, want volgens mij is dat geen identiteit.
Emuca
Emuca apr 6 '10
Soms neemt die nepidentiteit de overhand, en worden die mensen echt zo.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Origineel bericht van: Angel of Death
Soms neemt die nepidentiteit de overhand, en worden die mensen echt zo.

Nep is toch nep? Maar als ik jour redenatie dan volg betekend dit dan ook dat mensen hun ziel op deze manier kunnen wijzigen, door een "nep-identiteit" aan te nemen en zo hun ziel veranderen?
Cialara
Cialara apr 6 '10
Er zijn veel mensen die doen alsof bijvoorbeeld hun kleding hun ware ik weerspiegelen wink
En ja, mensen kunnen dat, hun identiteit aanpassen...
Het simpelweg geloven in hoe je bent (ook al is dat niet zo) kan al een nep-identiteit veroorzaken...
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 6 '10
Origineel bericht van: Jorine
Er zijn veel mensen die doen alsof bijvoorbeeld hun kleding hun ware ik weerspiegelen wink
En ja, mensen kunnen dat, hun identiteit aanpassen...
Het simpelweg geloven in hoe je bent (ook al is dat niet zo) kan al een nep-identiteit veroorzaken...

Is zo'n Nep-identiteit, ook je ware identiteit? En heb je dan ook echt je identiteit veranderd? Ik vind het namelijk een beetje verwarrend worden als je zomaar je eigen essentie kunt veranderen door je anders voor te doen.

Het heet toch niet voor niets, "Je anders voordoen dan dat je bent." Dat ben je dus toch niet?
Cialara
Cialara apr 6 '10
De ziel is je ware essentie
En die is niet te veranderen smile
Cialara
Cialara apr 6 '10
Identiteit is iets wat je krijgt aangemeten voor dit leven, waar je het spel van de dualiteit mee speelt
admin
admin apr 6 '10
Hier wordt een verwisseling gemaakt tussen identiteit en persoonlijkheid, lees ik.
Tenminste zo zie ik het.
Je persoonlijkheid wordt gevormd door je indrukken, gevoelens en invloeden.
Je Karakter en je persoonlijkheid,zie ik als hetzelfde.
Je kan een masker opzetten, een muur optrekken, en wat nog al meer.
Dat doe je met je ego! En dat hebben we allemaal, en je kan er inderdaad mee spelen, want het is van oorsprong niet wezenlijk.

Als ik me probeer te identificeren, maw, wens uit te drukken wat m'n identiteit is, dan heb ik het daar moeilijk mee,
weet ik niet hoe dat uit te drukken,
echter ik heb wel een persoonlijkheid( karaker) die gevormd is door het Ego,
en een Ziel.. die gevormd is door de oorspronkelijkheid van wie ik ben.

(zo zie ik het he, hoeft niet percé een waarheid te zijn)
En als ik het herlees, wat ik nu zelf schreef voelt het voor mij dan ook heel juist!
Emuca
Emuca apr 6 '10
Als jij een nep-identiteit kan aannemen, zit dat toch ook in je? Alleen als je wil kan je veranderen... Niet iedereen durft zichzelf te zijn (wat dat ook moge kosten).
Sommige mensen leren van de nep-heid.. andere accepteren het alsof zij echt zo zijn. En nemen dat net zo lang over tot het niet meer nep is.
admin
admin apr 6 '10
met identiteit bedoelde ik niet zozeer "het ego" of dat
zoals je je voordoet,
maar meer de persoon die je verkiest te zijn in je huidige leven
inclusief, geboorteopdracht en astrologische kenmerken , en persoon die je kiest uit te dragen in je leven, min of meer je ware persoon in dit leven, als je doet waarvoor je hier gekomen bent, en je ego naast je neerlegt

met ziel bedoel ik meer dat goddelijke wat over blijft, het stukje ware zelf, over de jaren heen.
Daarnaast je kan je in ieder leven ook weer een andere geboorteopdracht kiezen (c.q. identiteit ?). En ik denk daarnaast ook dat je ziel kan evolueren.
admin
admin apr 6 '10
ik kan geen ander identiteit aannemen.
Dat is voor mij niet mogelijk, denk ik.
admin
admin apr 6 '10
Ik kan zelfs geen identiteit aannemen.
admin
admin apr 6 '10
Origineel bericht van: NiMS
Kan je kiezen wie je bent en kan je identiteit veranderen? Volgens mij niet hoor. Hoe meer je over jezelf leert, hoe meer je jezelf wordt. Maar je identiteit bepaalt volgens mij juist wie je bent. Dus, hoe meer je jezelf wordt, hoe dichter je bij je eigen identiteit komt.


ja, hoe meer je je zelf wordt, hoe dichter je bij je identiteit komt.
wellicht dat de (ware) identiteit dan niet veranderd tijdens je leven,
maar ik denk wel dat de ziel deze kan kiezen voordat zij incarneert.

maar om het even theoretisch te houden,, volgens de definitie hierboven op merudi over de ziel,
1. is de ziel de identiteit.....
2. en bepaalt deze identiteit wie je werkelijk bent als jezelf.
3. een engelmens heeft geen ziel, en dus ook geen identiteit,
4. kan een engelmens dus niet zichzelf zijn, want een identiteit heeft ie niet??
confused
Anke
Anke apr 6 '10
Volgens mij heeft een engelmens de identiteit van iedereen/het collectief en daardoor van niemand. Zoiets toch?
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 8 '10
Origineel bericht van: Anke
Volgens mij heeft een engelmens de identiteit van iedereen/het collectief en daardoor van niemand. Zoiets toch?

Klopt helemaal. Ze hebben geen eigen identiteit.
Olijf
Olijf apr 22 '10
Ik dacht altijd dat de ziel niet van jezelf was , in iedergeval niet iets dat steeds aanwezig is.. misschien een klein vonkje als levensenergie, maar de ziel zelf komt en gaat wanneer er iets gebeurd dat de persoonlijkheid betreft en raakt. Dan wordt ze gevoeld. Soms hebben mensen een bezieling.. dan daalt de ziel in de persoonlijkheid, die bepaald de voorkeuren en de toelating van de ziel..

beetje warrig opgeschreven, maar ik denk dus dat de ziel niet constant bij je is. Ik denk dat je een vat bent waar de ziel in en uit kan gaan. De ziel is van nature compleet en ongeschonden.. de persoonlijkheid niet.
Geest en ziel overlappen elkaar, maar zijn niet hetzelfde.. geest is afhankelijk van het Aardse , ziel niet. Ziel is onafhankelijk van welk aards bestaan dan ook.
Lena
Lena apr 22 '10
de ziel dat ben jij van binnen en van buiten...
zonder ziel leef je niet.....
Cialara
Cialara jun 4 '10
Het Lied van de Ziel


Het lied van de Ziel
Ik ben niet het denken, het ego, de rede en ook niet gedacht,
Ik ben niet te horen, te zien of te ruiken, kan niet onder woorden worden gebracht:
Ik ben niet te vinden in licht en wind, niet in lucht of in aarde -
Bewustzijn, vreugde, Verrukking van de Verrukte is al mijn waarde.

Ik draag geen naam, bezit geen leven en adem geen lucht,
Geen element vormt mij en geen lichaam is mijn toevlucht;
Ik spreek niet, heb handen noch voeten, onderga geen groei -
Bewustzijn en Vreugde ben ik, Verrukking in chaos en bloei.

Ik ken haat noch hartstocht, raak niet door waan uit de koers,
Geen spoortje trots is in mij, ik word dus nimmer jaloers:
Ik reik niet naar geloof en geloof niet in rijkdom -
Bewustzijn ben ik en Vreugde, Verrukking tooit mij rondom.

Goed en kwaad, pijn en plezier gaan mij niet aan,
Noch heilige boeken, offers, gebed, ter bedevaart gaan:
Ik ben niet het voedsel, niet eten, niet degene die weet -
Bewustzijn en Vreugde, Verrukking van de Verrukte is al wat ik weet.

Ik vrees niet de dood, ras of afkomst kende ik nooit,
Geen ouder noemde me kind, geen geboorteland bond me ooit:
Ik ben leraar noch leerling, heb vriend noch familie -
Bewustzijn ben ik en Vreugde, Verrukking is al wat ik zie.

Ik ben niet het kennen, de kennis, de kenner, mijn vorm heeft geen vorm.
Ik verblijf in de zinnen, maar ze zijn noch mijn huis noch mijn norm:
Altijd sereen in evenwicht, ben ik noch vrij noch gebonden -
Bewustzijn ben ik en Vreugde, in Verrukking wordt ik gevonden.

Uit : Yoga Dipika van B.K.S.Iyengar
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki