Loading...
nl

Wonderen der natuur

Heidelroos
Heidelroos sep 5 '09
Dubbele regenboog heb ik vorig jaar toevallig een foto van gemaakt.. smile
Maris1976
Maris1976 sep 5 '09
Mooie foto's, ik zal die van 20 augustus ook eens posten vandaag smile
gast
gast sep 5 '09
Kan hem bijna niet zien Heidel. Misschien een beetje photoshoppen dan komt ie er meer uit. Maar wat je kunt zien is wel te zien dat de grote gespiegeld is aan de andere.
Heidelroos
Heidelroos sep 6 '09
Origineel bericht van: gast
Kan hem bijna niet zien Heidel. Misschien een beetje photoshoppen dan komt ie er meer uit. Maar wat je kunt zien is wel te zien dat de grote gespiegeld is aan de andere.


Hhihih... Nou fotoshoppen heb ik te lang niet meer gedaan..
Ik weet wel dat het me nooit was opgevallen dat het een dubbele regenboog was, tot ik hiervoor ging zoeken naar mijn regenboogfoto..
Daar zag ik dat hij lichtjes dubbel was..

Hoe komt die spiegeling?
Hij loopt inderdaad andersom dan de sterker gekleurde...
admin
admin sep 6 '09
Mooie foto Heidel !!

Soms zien we door dubbele terugkaatsing van zonlicht in druppels buiten de gewone regenboog nog een tweede zwakkere bijregenboog. De kleuren staan in omgekeerde volgorde van de hoofdboog.
De bijboog staat een eindje buiten de gewone boog. Tussen de beide bogen is de hemel donker, de "band van Alexander" genoemd naar de Griekse filosoof Alexander van Aphrodisias (rond 200 n. Chr.) die dit verschijnsel als eerste beschreef. Bij een glad wateroppervlak kan soms een extra boog ontstaan, de spiegelboog. Die ontstaat omdat het spiegelbeeld van de Zon voor een extra regenboog aan de hemel zorgt. Ook bij volle maan zien we soms een regenboog verschijnen. Deze boog lijkt kleurloos, maar dat komt omdat ons oog bij nacht vrijwel kleurenblind is. Op een kleurendia van de maanboog zijn de kleuren wel degelijk te zien. Een sneeuwboog bestaat niet: om een boog te zien zijn bolvormige transparante deeltjes nodig en sneeuw bevat geen ijsbolletjes.

bron:http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/...enboog/regenboog.htm
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki