Loading...
nl

ongelovig of goedgelovig...?

liesanne
liesanne mei 19 '09
Engelmensen….
Er is al veel over gezegd. Ik zie af en toe door de bomen (lees bollen…) het bos niet meer…. Ben ik hier ineens op heilige grond beland? eek
Engelmens lijkt een 'begrip' te worden terwijl het een door Nims zelf bedachte term is. (zoals je zelf toch zegt Nims, je zei: 'de naam engelmens is gekozen vanuit mijn eigen begripsvorm'). Ineens is een engelmens te scannen door het zien van een voorwerp bij het hart. ( hierboven nagevraagd …)
Nou, respect voor wat je kan waarnemen en kan weergeven op papier -Hans- en respect voor de lijntjes die jij met boven kan hebben Nims, maar deze bevindingen en conclusies gaan er bij mij niet zo makkelijk in.
Dus vraag ik me af, ben ik nou zo ongelovig of zijn anderen zo góed gelovig? (om maar een variant te noemen op 'ben ik nou zo slim of zijn jullie zo dom' wink) Wat is hier gaande? Hoe is het mogelijk om te praten over (kenmerken van) de engelmens en de 'voorwerpen' en hoe kan je ineens weten wie hier wel/geen engelmensen zijn als je waarschijnlijk tot voor kort nog nooit van het bestaan van engelmensen had gehoord?

Toen ik voor de eerste keer dat rijtje namen engelmensen zag, was in eerste instantie mijn verbazing groot, maar ik voelde vooral een soort van (authentiek ?) verdriet….iets in me zei dat dit zo niet de bedoeling kan zijn… maar ja, wat is dat ‘iets' en wie ben ik om dat te zeggen…..
Tot mijn verbazing breidt deze rij zich nog steeds uit….. en dat zou allemaal geen toeval zijn? Is Merudi de plek waar ‘engelmensen’, ‘engelen’ of ‘lichtwerkers’ of hoe je het ook kunt noemen samenkomen? Voor mij is het allemaal geen gesneden koek.
Lijkt het allemaal wat ‘normaler’ te worden en zou dat een goed teken zijn…? Het verontrust me juist als mensen minder kritisch reageren….(wat ik bemerk)
Toegegeven: misschien ben ik ook benieuwd of er bij mij een voorwerp te zien is, maar wil ik dat eigenlijk wel weten? Waarom zou ik dat nodig hebben… Wil ik dan ook graag mijn naam in een rijtje zien staan? Zou dat iets veranderen...? Hoor ik er dan ook 'echt' bij?

Voor mijn gevoel heeft het allemaal met het zoeken naar bevestiging te maken. Misschien geeft het krijgen van erkenning vooral vleugels… Ja, ook ik wil graag bevestigd worden, erbij horen….. herkend worden, ertoe doen. En ja, het is fijn als iemand een engelenenergie o.i.d. bij je herkent…… maar zijn het (eerlijk door mezelf toegegeven) vooral niet een heleboel veren in m’n kont……?
Willen wij allemaal niet graag horen dat we belangrijk zijn, dat we goed genoeg zijn, bij onze ‘naam’ genoemd worden…
Mocht ik vóórdat ik me kan laten scannen ook al niet weten dat ik een ‘engel’ bent, een kind van het licht…? En is het niet vooral onze taak om op weg te gaan en te groeien naar naamloosheid…nederigheid….je werkelijke waarde onuitgesproken meedragen in je hart en die vooral uitdragen……

Ik wil niet zeggen dat we als mens elkaar niet hoeven te bevestigen of waarderen, en natuurlijk is dat ook fijn, maar ik denk ook dat het goed is hierin bescheiden te blijven. Dat is eigenlijk wat ik nu juist zou verwachten of wensen in een kring van mensen die zich met spiritualiteit bezig houdt.
Ik weet dat velen zeggen, het gaat niet om meer of minder, beter of verder…toch voel ik dat wel…of is dat nou mijn eigen blinde vlek? Begrijp of lees ik de teksten (over de engelmens) niet goed? Ik geloof niet in een uitzonderingspositie en dat mensen hierdoor een bepaalde taak zouden hebben… ik kan niet zien dat mensen niets meer te leren zouden hebben, ik ervaar het niet zo.

De religieuze of spirituele mens is voor mij vooral een kwetsbare mens op zoek naar zingeving in het onzekere bestaan…. Want wat is nou zeker….
Lekker om af en toe even te vliegen, maar we staan ook met beide benen op deze aardbol….


Delen:
admin
admin mei 19 '09
Liesanne, ik kan alleen voor mij spreken, en wil dit graag doen voor jou.

Waarom zou ik kwetsbaar zijn? Ik ben niet kwetsbaar, ik ben geen slachtoffer.

Waarom zou mijn bestaan onzeker zijn? Mijn bestaan is niet onzeker. Mijn bestaan is verzekerd. En heeft een doel en een missie.

Waarom zou ik naar zingeving zoeken? Ik ben de zingeving zelf. Ik geef zin aan het leven.
En ook zin aan anderen hun leven.

Waarom zou ik niet nederig zijn? Ik ben nederig en eenvoudig.

waarom zou pas herkenning mij vleugels geven? Ik weet en voel ze. Ik verheugde me, en gebruik ze.

waarom zou ik kritisch zijn? Ik ben niet kritisch ingesteld, ik ben zeer ontvankelijk, Ik ben wie ik ben. En ik doe gericht werken.

waarom was het nodig te weten wat voorwerp er in mijn hart zit? het was/is niet nodig, ik zie wel mezelf, als ik er naar kijk. Het is wie ik ben. En ik kan niet anders zijn dan diegene zijn wie ik ben. Ik zoek er het maximume uit te halen uit dat wat ik Ben.

Wil ik mijn naam in een rijtje staan? dat heeft geen waarde. Het gevoel dat ik had bij het zien dat er een voorwerp gevonden is, is een moment-opname. En niet belangrijk, voor mij.

Ben/voel ik me in een uitzonderingspositie? Nee, helemaal niet. het enige wat ik doe, is mezelf zijn. En heel wat van mezelf komt nu aan bod.

Liesanne, het gaat hier niet om mij, in dit leven. Ik heb dit leven wel in de hand. Als ik mezelf verlies, en mezelf niet ben, is er een taak niet volbracht. En dat zou jammer zijn.
Ik spreek vanuit mijn hart, niet vanuit een term.

Liefs,
Bellefleur
liesanne
liesanne mei 19 '09
Bellefleur, bedankt voor je reageren....

Dat je zegt niet kritisch ingesteld te zijn: ik ervaar je hier en daar wel als kritisch naar mijn woorden toe, maar dat blijft natuurlijk mijn waarneming. Het is m.i. een keuze waar je wel of niet ontvankelijk voor wilt zijn..

Kwetsbaar zijn en slachtoffer zijn is voor mij iets heel anders. Ik bedoel hier dat we uiteindelijk toch zijn overgeleverd aan.....hoe zal ik het noemen...iets hogers.... maar ook het onbekende. Ja, we zijn enorm krachtig, maar ik denk op een bepaalde manier ook afhankelijk, 'klein' (moeilijk om woorden aan te geven)..dat bedoel ik met kwetsbaar...

Bijzonder dat jouw bestaan niet onzeker is, mijn bestaan is dat wel. Zo ervaar ik dat ook wel, ondanks dat ik ook vertrouwen kan hebben.

Ik begrijp verder dat het voor jou niet zo belangrijk is bevestigd te worden in je engelmens-zijn en dat de rest erom heen geen waarde heeft voor jou... Voor mij voelt het goed om te horen dat je vooral uit je hart spreekt en niet vanuit een term. Toch voel ik een bepaalde afstand door jouw woorden... weet nog niet helemaal wat het is..

Ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt (vooral de laatste zin): Ik ben de zingeving zelf. Ik geef zin aan het leven. En ook zin aan anderen hun leven.
admin
admin mei 19 '09
Origineel bericht van: liesanne
Bellefleur, bedankt voor je reageren....
graag gedaan, hoor.


Quote:

Dat je zegt niet kritisch ingesteld te zijn: ik ervaar je hier en daar wel als kritisch naar mijn woorden toe, maar dat blijft natuurlijk mijn waarneming. Het is m.i. een keuze waar je wel of niet ontvankelijk voor wilt zijn..


Ja, zo is dat.
Als je kiest voor 'ontvankelijkheid', laat je de andere mogelijkheden die er als keuzes waren los.
Net hetzelfde als wanneer je kiest om kritisch te zijn.
Maar beiden tergelijkertijd, lijkt me onmogelijk.

Quote:

Kwetsbaar zijn en slachtoffer zijn is voor mij iets heel anders. Ik bedoel hier dat we uiteindelijk toch zijn overgeleverd aan.....hoe zal ik het noemen...iets hogers.... Ja, we zijn enorm krachtig, maar ik denk op een bepaalde manier ook afhankelijk, 'klein' (moeilijk om woorden aan te geven)..dat bedoel ik met kwetsbaar...


Ok, ik snap je, Maar weet je?
OOk dat is weer een keuze. En die keuze hangt af van hoe je denkt. En waar je uit wil komen met die gedachte.
En je leest hier hoe je denkt, dus weet je eigenlijk ook waar je uitkomt.

Quote:

Bijzonder dat jouw bestaan niet onzeker is, mijn bestaan is dat wel. Zo ervaar ik dat ook wel, ondanks dat ik ook vertrouwen kan hebben.


Ik zal neerschrijven hoe ik het zie en ervaar :
Vertrouwen komt door geloven. En geloven komt door "niet meer twijfelen." En niet meer twijfelen begint bij Jezelf.
Liefde voor jezelf. Zeggen "ik ben hier, en het is goed". Zo doe ik dat. Want het is ook goed.


Quote:

Ik begrijp verder dat het voor jou niet zo belangrijk is bevestigd te worden in je engelmens-zijn en dat de rest erom heen geen waarde heeft voor jou...


Je mag het zo begrijpen, als je er dat voor jou zo uithaalt.
een gevoel van bevestiging van wie je bent, is toch een moment-opname. Het duurt niet langer dan een "aha, oh wat fijn, zit het zo in elkaar" en dan een smiley grin
Het leven is een aaneenschakeling van deze momenten. Maar het is niet het leven zelf.


Quote:

Voor mij voelt het goed om te horen dat je vooral uit je hart spreekt en niet vanuit een term. Toch voel ik een bepaalde afstand door jouw woorden... weet nog niet helemaal wat het is..



Dit kan kloppen, en ik denk dat het eigen is aan een engelmens.
Ben je een engelmens, is natuurlijk de vraag.

Quote:

Ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoelt (vooral de laatste zin): Ik ben de zingeving zelf. Ik geef zin aan het leven. En ook zin aan anderen hun leven.


ja, dat kwam er spontaan uit. En het hoorde bij jouw vraag naar zingeving. Je krijgt geen zin in het leven, je geeft zin aan je leven. En je kan ook zin geven aan anderen, zodat zij het ook weer voelen.


Liefs,
Bellefleur
liesanne
liesanne mei 19 '09
Origineel bericht van: Bellefleur

Origineel bericht van: liesanne
Bijzonder dat jouw bestaan niet onzeker is, mijn bestaan is dat wel. Zo ervaar ik dat ook wel, ondanks dat ik ook vertrouwen kan hebben.


Ik zal neerschrijven hoe ik het zie en ervaar :
Vertrouwen komt door geloven. En geloven komt door "niet meer twijfelen." En niet meer twijfelen begint bij Jezelf.
Liefde voor jezelf. Zeggen "ik ben hier, en het is goed". Zo doe ik dat. Want het is ook goed.


Voor mij is geloof onlosmakelijk verbonden met twijfel....

Ik kom van oorsprong uit een zware orthodoxe kerk. Destijds moest ik het uit mijn hoofd leren: wat is een waar geloof? een waar geloof is een stellig weten en vast vertrouwen...

Later ben ik gaan begrijpen dat dit niet juist kan zijn. En dat wij niets zeker kúnnen weten....
Voor mij hoeft dat ook helemaal niet.

Misschien komen we hier juist bij het punt waar mijn grootste moeite ligt in de hele 'engelmensendiscussie': Waarom wordt alles toch met zoveel zekerheid gepresenteerd, terwijl het gebaseerd is op... wát....? Het berust naar mijn idee op zoveel aannames...

Lena
Lena mei 19 '09
nee hoor liesanne
begrijp zo goed wat je wil zeggen
en zeker geen zekerheid in hoor.. niet voor mij ...
en aanname ook niet...
voor mij was het een proces voor verder willen kijken... en onderzoeken...
dat maakt me nu nog geen engelmens eerder een engelaap kwam ik gisteren achter... wink
maar voor mij is het nu een periode van doorgaan en niet stilstaan...
blijkbaar is dit nu even nodig...
verder wil ik begrijpen waarom...
mijn vragen zullen nog niet ophouden...

je schrijft het goed wij weten niets zeker in dit leven..
alle woorden zijn door mensen verzonnen en opgegeschreven..
dus ja waarheid? dacht het niet...
het enige wat we weten is geboorte en dood...
alles daar tussen is een mensenleven...
alles wat jij beleefd jou waarheid wink
liesanne
liesanne mei 19 '09
Hey, engelaap... eekgrin

Wat bedoel je met doorgaan en wat met niet stilstaan?
admin
admin mei 19 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: Bellefleur

Origineel bericht van: liesanne
Bijzonder dat jouw bestaan niet onzeker is, mijn bestaan is dat wel. Zo ervaar ik dat ook wel, ondanks dat ik ook vertrouwen kan hebben.


Ik zal neerschrijven hoe ik het zie en ervaar :
Vertrouwen komt door geloven. En geloven komt door "niet meer twijfelen." En niet meer twijfelen begint bij Jezelf.
Liefde voor jezelf. Zeggen "ik ben hier, en het is goed". Zo doe ik dat. Want het is ook goed.


Voor mij is geloof onlosmakelijk verbonden met twijfel....

Ik kom van oorsprong uit een zware orthodoxe kerk. Destijds moest ik het uit mijn hoofd leren: wat is een waar geloof? een waar geloof is een stellig weten en vast vertrouwen...

Later ben ik gaan begrijpen dat dit niet juist kan zijn. En dat wij niets zeker kúnnen weten....
Voor mij hoeft dat ook helemaal niet.

Misschien komen we hier juist bij het punt waar mijn grootste moeite ligt in de hele 'engelmensendiscussie': Waarom wordt alles toch met zoveel zekerheid gepresenteerd, terwijl het gebaseerd is op... wát....? Het berust naar mijn idee op zoveel aannames...


Ik snap en zie je punt.

ik schrijf wat losse flarts op die in me opkomen, nu...:

Geloof, vertrouwen, zekerheid, heeft te maken , met de innerlijke kennismaking met jezelf en dat naarbuiten brengen,
en daarin ben jij uniek.

Het is geen ego-kwestie waarop je goed of afgekeurd op kunt worden.

Het is gewoonweg zijn wie je bent, zoals jij bent.



Laat het gevoel van onzekerheid niet toe.
Iets dat je niet met zekerheid kunnen weten, hoeft jou niet onzeker te maken.
Je kan evengoed met onzekerheden, een zekerheid zijn.
Lena
Lena mei 19 '09
de ontwikkeling van hoe het leven op je af komt met alle ins en outs...
voor mij is dat wat sommigen hier al gezien hadden...
het loslaten van oude ballast...
dus nu meer openstaan voor anderen,niet bang zijn....voor het onbekende..?
kijken op van anderen,ideeen hebben over...,delen van...
niet meer teveel vasthouden aan...
even losgaan.....
een nieuw begin?
het leven heeft nu eenmaal fases...
wat doe je...
liesanne
liesanne mei 19 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Geloof, vertrouwen, zekerheid, heeft te maken , met de innerlijke kennismaking met jezelf en dat naarbuiten brengen,
en daarin ben jij uniek.

Het is geen ego-kwestie waarop je goed of afgekeurd op kunt worden.

Het is gewoonweg zijn wie je bent, zoals jij bent.



Laat het gevoel van onzekerheid niet toe.
Iets dat je niet met zekerheid kunnen weten, hoeft jou niet onzeker te maken.
Je kan evengoed met onzekerheden, een zekerheid zijn.



Het eerste stukje wat je schrijft vind ik heel mooi...

Wb het laatste stukje: ik vind dat gevoel van onzekerheid niet erg, sterker nog: ik ben er blij mee dat ik mezelf toe kan staan hierin onzekerheid te voelen....
Lena
Lena mei 21 '09
en heel belangrijk op z,n tijd
want het laat je nadenken over...
ok het kan wel eens lastig zijn...
maar het maakt je ook scherp in...
datgene wat er daarna komt..
een gevoel van ja dat hoort bij mij....
en dan is die onzekerheid ook weer voorbij wink

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki