Loading...
nl

Principes remmen de innerlijke groei?

gast
gast mei 11 '09
Dank je voor de uitleg HW.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 11 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Origineel bericht van: NiMS
Maar waar zit de grens tussen zelfzekerheid en principes?

Het woord ´principe´ impliceert starheid voor mij. Zelfverzekerdheid heeft dat niet. Zelfverzekerd zijn betekent ook ´in balans zijn´, ´evenwicht´.

En hoe voel jij je als mensen over jouw principes heengaan? Zorgen jouw principes juist er niet voor, dat je bij jezelf blijft? Ik vind dat helemaal niet star, maar juist een kracht van iemand.
gast
gast mei 11 '09
Laat jij een nieuwe situatie afhangen van oude principes? Dan zal je veel missen in de nieuwe wereld.
JulienMoorrees
Dat is meer afhankelijk van de situatie en welk gevoel het opwekt. Ook mijn principes kan ik overboord gooien / aanpassen voor het grotere geheel. Als in de toekomst blijkt, dat privé-reading veel meer effect hebben om een bepaald doel te bereiken, zal ik de eerste zijn die een privé reading doet.

Veel belangrijker is dat je de juiste dingen OP HET JUISTE moment doet. En op dit moment zijn principes, belangrijk om bij jezelf te blijven.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 11 '09
Maar waar zit de grens tussen zelfzekerheid en principes?

Het woord ´principe´ impliceert starheid voor mij. Zelfverzekerdheid heeft dat niet. Zelfverzekerd zijn betekent ook ´in balans zijn´, ´evenwicht´.

En hoe voel jij je als mensen over jouw principes heengaan? Zorgen jouw principes juist er niet voor, dat je bij jezelf blijft? Ik vind dat helemaal niet star, maar juist een kracht van iemand.

En dat is nu precies waarom ik vroeg of we niet bezig zijn met appels en peren. Woorden hebben invulling als je ze hebt mogen ervaren. Bijvoorbeeld ´koud´. Ik kan denken dat ik weet wat koud is, maar pas als ik koude ervaren heb, gevoeld, weet ik wat ´koud´ daadwerkelijk is. Dan heb ik de juiste invulling aan het woord.

Wat mijn beleving van het woord ´principe´ is, hoeft niet de jouwe te zijn. wink
admin
admin mei 11 '09
principes niet in de strijd gooien, vind ik.
JulienMoorrees
Volgens mij vertel je zelf heel goed wat jij bedoelt met het woord principe: "Het woord ´principe´ impliceert starheid voor mij."

Als jij dit dan eigenlijk niet bedoeld, wat bedoel je er dan wel mee?

Ik vroeg alleen maar hoe jij het voelt als mensen over jouw principes heengaan. Verder had ik het niet over iets anders.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 11 '09
Volgens mij vertel je zelf heel goed wat jij bedoelt met het woord principe: "Het woord ´principe´ impliceert starheid voor mij."

Principe impliceert idd starheid voor mij. Bij deze dan wink
gast
gast mei 11 '09
Je kunt pricipieel tegen overwerken zijn; maar als je in de zorg werkt en de bewoners/cliënten/patiënten zijn van jou afhankelijk, laat je ze dan stikken omdat het tegen jou principes ingaat als er onverhoopt overgewerkt moet worden?
Natuurlijk moet er iets aan gedaan worden als het struktueel wordt dat er een beroep op je gedaan wordt om over te werken. Dan is de organisatie niet goed georganiseerd en moet daar iets aan gedaan worden.
JulienMoorrees

Principe impliceert idd starheid voor mij. Bij deze dan wink

En wat wil je daar dan mee zeggen? Wat betekend starheid? En waarom zorgen principes voor starheid?
admin
admin mei 11 '09
Volgens mij is het niet het principe dat starheid brengt,
maar het halstarrig vasthouden aan dat principe.
in principe laughkan je elk moment van principe veranderen.
JulienMoorrees
Origineel bericht van: gast
Je kunt pricipieel tegen overwerken zijn;
...

Dan is de organisatie niet goed georganiseerd en moet daar iets aan gedaan worden.

En dan zijn het juist, jouw principes die dit naar boven halen, en zelfs een organisatie zouden kunnen wijzigen.

Met principes verander je de wereld, met meelopers gebeurt er weinig.
admin
admin mei 11 '09
Principes moet je altijd kritisch blijven bekijken. Hoe waardevol ze ook lijken.
Als we ons hadden vastgehouden aan de principes van de Newtoniaanse natuurkunde, dan was er geen kwantumfysica ontstaan.
De wereld is juist mooi om de verschillende principes in werking te zien.
JulienMoorrees
Helemaal mee eens Hans, principes zijn wel degelijk aan veranderingen onderhevig. Maar stel jezelf eens voor, zonder principes. Ben je dan nog wel gelukkig met jezelf?
Begrip
Begrip mei 11 '09
haha das e goeien bellefleur!ooi geformuleerd laugh
gast
gast mei 11 '09
Waarom zou je niet gelukkig zijn als je geen principes hebt?
admin
admin mei 11 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
in principe laughkan je elk moment van principe veranderen.

Ik wil dit laten inlijsten als spreuk van de maand!
admin
admin mei 11 '09
Ik zie echt niet in dat principes je innerlijke groei beperken, zeker gezien je je principes kan aanpassen.
Ik geloof ook niet dat je zonder principes ongelukkig bent, alleen zal het lastiger zijn misschien als je met lastige vraagstukken zit.
Het hart omvat het al en is los van principes, wellicht is dit inderdaad mogelijk, echter denk ik dat je eerst ego zal moeten kunnen loslaten. Dat zijn mensen die je denk ik op twee handen kan tellen.
Emuca
Emuca mei 11 '09
Toppunt van tegenstrijdigheid:

Ik ben principieel tegen principes!

Deze heb ik serieus eens ergens gehoord.
admin
admin mei 11 '09
LOL
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie