Loading...
nl

Kosmisch plan

koenewoen
koenewoen mei 3 '09
Dit is theoretisch gezien.
Menselijk gezien is het hetgeen wat de mensen zelf ervaren/weten zoals je hierboven hebt geantwoord.

Quote:
Je zou dus ok kunnen stellen dat het gene er als 3de uit komt dat dit hetgene is dat ervaren wordt en dat is dan weer per persoon verschillend omdat iedereen een unieke waarneming heeft.
Dus 30 graden kan voor het ene warm zijn, voor de ander heet en voor weer iets ander misschien wel koud of lauw. Het is ook maar net in welke vorm dit ervaren wordt. (gaat het om water, lucht, materie, vuur)
gast
gast mei 3 '09
Maar theoretisch gezien is er dan toch wel een derde? De mens brengt het nuance verschil en lijkt het erop dat er geen derde is.
koenewoen
koenewoen mei 3 '09
Dat is nu juist één van de dingen die we wel moeten leren begrijpen.
God is de mens, en de mens is God!
En als we dat kunnen vatten wordt de theorie werkelijkheid.
Zo zie ik het toch.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 3 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Ik heb een vraag: waarom heeft God ons nodig om zichzelf te kennen?

Waarom kent hij zichzelf niet?

http://www.a-dvaita.nl/film2.htm

Vreemd filmpje want het gaat ervan uit dat god zichzelf wil leren kennen. Ik ben het daar het niet mee eens, want God heeft geen wil. Hij is de wil. Dat wat uitvoert dat hier gebeurd.

Als ik een simplistische voorstelling zou maken van god, dan kun je het vergelijken met een computer. Wij als mensen zijn programma's die draaien op die computer. God is de computer die het mogelijk maakt dat wij als mens kunnen functioneren volgens de regels die god heeft opgesteld. De computer wil zichzelf niet kennen. Het zorgt alleen voor de juiste omstandigheden waarin de software kan draaien.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 3 '09
Origineel bericht van: Ann_ik
Omdat hij een tegenovergestelde nodig heeft om dingen precies te weten wordt er toch gezegd?

Dat is niet hoe god werkt, dat is hoe wij als mensen kunnen ervaren. Wij weten alleen maar dat iets bestaat, omdat wij het kunnen afzetten tegen iets anders. Wij kennen wit, omdat wij ook zwart kennen. Wij kennen goed, omdat wij ook kwaad kunnen onderscheiden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
Dat hangt van je bewustzijn af. Voor de één is dit het universum, voor anderen is het daarbuiten. (oké het wordt er niet eenvoudiger op terwijl het eigenlijk heel "een-voudig" is)
Het zijn zeg maar van die Russische poppetjes.

God = het universum. Daarbuiten heb je Iris. Zo zijn er meerdere goden (multi-versa) die buiten elkaar vallen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 3 '09
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Ann_ik
Ik denk eigenlijk dat alwetendheid iets heel abstracts is... tongue
Het zijn eigenlijk heel moeilijke woorden die door iedereen anders geintepreteerd worden, alleen god zelf zal weten hoet het is...

Juist ja. En aangezien wij geen God zijn weten we dus ook niet wat het inhoud om alwetend te zijn.

En weten we ook niet, of God uberhaubt wel iets weet, of alleen maar het leven mogelijk maakt.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 5 '09
Origineel bericht van: NiMS
God = het universum. Daarbuiten heb je Iris. Zo zijn er meerdere goden (multi-versa) die buiten elkaar vallen.

Kan je dat schematisch ook inelkaar draaien?
admin
admin mei 5 '09
Ik heb een vraag: waarom heeft God ons nodig om zichzelf te kennen?

Waarom kent hij zichzelf niet?

Voor mij is dit een koan. Het is een vraag die het bevattingsvermogen van de mens te boven gaat. En is identiek aan de stelling van Gödel.
Cognitief niet te beantwoorden.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 5 '09
Origineel bericht van: Hans
Voor mij is dit een koan. Het is een vraag die het bevattingsvermogen van de mens te boven gaat. En is identiek aan de stelling van Gödel.

Je mag het proberen? confused
gast
gast mei 5 '09
Maar hebben we het over scheppergod (in de gnostiek demiurg genoemd) of hebben we het over hetgeen die scheppergod uit ontsprongen is?
admin
admin mei 5 '09
Voor mij is het zo :
God kent God. En Hij is grenzeloos.

HIJ IS.
Wij zijn een deel van HEM,
En elk Deel heeft de kracht om terug één te zijn met HEM.
Elke éénheid met Hem geeft een vermeerdering aan God/Goddelijke.
Dat wil zeggen dat ie zichzelf uitbreidt en uitdeint.
In die opzichte zou je kunnen zeggen dat ie 'ons' nodig heeft,
maar dat is een menselijke benadering, want God heeft alleen ZICHZELF.

liefs,
Bellefleur
admin
admin mei 5 '09

Je mag het proberen? confused

De stelling van Gödel is een van de meest belangrijke ooit. De wiskundige Gödel heeft anagetoond dat een stelling slechts bewezen kan worden binnen de axioma's (kaders) die het onderzoeksveld afbakenen.

De mens maakt onderdeel uit van dit universum. In alle kenbare dimensies. Is onlosmakelijk ermee verbonden, op alle niveaus, van het kleinste tot het grootste. Maar het is principieel onmogelijk om de 'uitstap' te maken en vervolgens zichzelf te observeren vanuit een onafhankelijke positie.

Het is zoiets als proberen met je oog naar je eigen oog te kijken (zonder spiegels of andere hulpmiddelen)
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 5 '09
Het is zoiets als proberen met je oog naar je eigen oog te kijken (zonder spiegels of andere hulpmiddelen)

O.k., dat begrijp ik. Maar dat is toch eigenlijk geen antwoord op mijn vraag waarom God ons nodig heeft om zichzelf te zien?

Wat jij dan zegt is dat het niet mogelijk is zichzelf via ons te zien. Interpreteer ik dat goed?
admin
admin mei 5 '09
Het filmpje zegt:

De mens is er zodat God zichzelf kan ervaren.

God is alles wat er is. De mens maakt daar onderdeel van uit. Maar, de mens leeft in de illusie van vrijheid en ervaart het leven met zijn hoogte- en dieptepunten. God is zo allesomvattend dat de hoogte- en dieptepunten onderdeel uitmaken van het totaal waardoor hij die kwalificaties 'hoogtepunt'/'dieptepunt' niet kent. De mens vanuit zijn ego en ervaring wel.

Je vraag is nu: waarom heeft de mens ons nodig? Voor mij is die vraag principieel niet te beantwoorden. De dingen 'zijn'. De mens IS. En daarmee is alles gezegd.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 5 '09

Kan je dat schematisch ook inelkaar draaien?

Jazeker, en dat heb ik ook al eens gedaan:
http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/engelmens/3_1_de%20algemene%20opbouw.htm
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 5 '09

Maar met het vinden van de juiste hulpmiddelen zijn wij misschien toch wel in staat om God bij benadering te zien. Al is het maar een reflectie van God. (In jezelf bijvoorbeeld wink).

Is het zo belangrijk om exact te weten hoe het eruitziet en te ontleden om het te gebruiken? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit mijn eigen hart in mijn borst zien kloppen, maar toch weet ik dat ik er eentje heb en dat ik het gebruik, hoewel ik het in het echt, eigenlijk alleen maar door benadering, suggestie en bij-effecten ken.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mei 5 '09
Jazeker, en dat heb ik ook al eens gedaan:

Kijk, leer mij Julien kennen! wink
Thanx.
admin
admin mei 5 '09

Is het zo belangrijk om exact te weten hoe het eruitziet en te ontleden om het te gebruiken? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit mijn eigen hart in mijn borst zien kloppen, maar toch weet ik dat ik er eentje heb en dat ik het gebruik, hoewel ik het in het echt, eigenlijk alleen maar door benadering, suggestie en bij-effecten ken.

Nee, je hoeft niet te weten hoe je oog eruit ziet. Het gaat om het ervaren. Het ervaren van het kijken. Advaita stelt dan de vraag: wie is het 'ik' dat kijkt?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 5 '09

O.k., dat begrijp ik. Maar dat is toch eigenlijk geen antwoord op mijn vraag waarom God ons nodig heeft om zichzelf te zien?

Ik geloof ook helemaal niet dat God ons nodig heeft om zichzelf te willen zien, want god wil zichzelf helemaal niet zien. Het filmpje is dus gebaseerd op een compleet foute aanname. Denk maar eens na: waarom zou God zichzelf willen zien?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420