Loading...
nl

definitie van spiritualiteit

Helma
Helma apr 21 '09
Wie kan mij een prachtige definitie geven van spiritualiteit? Er is al eerder over gesproken hier, maar het woord valt hier te pas en te onpas, en wordt bijna overal aan toegevoegd, maar: weten we werkelijk wat het betekent?
Delen:
Lena
Lena apr 22 '09
wat is jou idee? smile
Helma
Helma apr 22 '09
Tja Lena, daar ben ik nog niet uit.

Ik zou willen zeggen:

Alle religies voorbij, vanuit een weten dat de ene universele en allesomvattende energie liefde heet, en er voor iedereen is, zonder beperkingen, zonder oordeel, maar vanuit vrijheid en eenvoud, los van maatschappelijke cliché's of wensen.

Maar die zin is zo lang laugh
Lena
Lena apr 22 '09
smileik ben er ook nog niet over uit
maar die zin spreekt wel hoor!
liesanne
liesanne apr 22 '09
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit


Spiritualiteit heeft zoals het woord al zegt, te maken met spiritus, geest.
Spiritualiteit lijkt een grote vergaarbak. Het gaat over je verbinden met God, over liefdevol zijn naar anderen, over egoloosheid, over positief denken, over zelfkennis, over magie.

bron: http://www.home.zonnet.nl/berhen/spiri.htm


Spiritualiteit is het geestelijk fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld, geweten en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij zelf geschapen hebben en herscheppen. Het mag pure wetenschap genoemd worden, aangezien het de volledige integratie van al het leven en zijn bewustzijnsvormen accepteert. Spiritueel leven niets anders is als luisteren naar de energie die op je afkomt en die van jezelf uitgaat. Leren leven met de kosmische wetten en zien dat alles energie is.
Lat. spiritus, komt van spirare (blazen, ademen).

bron: http://www.centrenewdimensions.nl/PDF/Li


Spiritualiteit is het tegengestelde van materialisme, waarbij het materialisme ervan uitgaat dat de stof primair is en dat daaruit de geestelijke vermogens ontstaan, terwijl spiritualiteit de geest ziet als oorzaak van en beheerser van de stof.

Ir. Felix Ortt - http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=75345


Ik vind jóuw omschrijving ook goed Helma... wink
gast
gast apr 23 '09
M.a.w. heeft spiritualiteit niet met de ziel maar met de geest te maken. Al denk ikzelf dat het meer met de eenheid (ziel, geest, lichaam) te maken heeft. En dan vooral de weg naar die vereniging.
Lena
Lena apr 23 '09
misschien een vreemde vraag,maar wat maakt je spiritueel?
Emuca
Emuca apr 23 '09
Ziel is in het latijn volgens mij ook spiritus. Maargoed. smile

Is iedereen niet gewoon spiritueel?
gast
gast apr 23 '09
Auto = lichaam
brandstof = geest
bestuurder = ziel

M.a.w.; De ziel is hetgeen het lichaam bestuurd met de geest als levenskracht/energie. Het één kan niet zonder het ander en leeft als eenheid.
admin
admin apr 23 '09
Mijn definitie van spiritualiteit

Spiritualiteit heeft te maken heeft met een toenemend bewustwording van je eigen ziel/innerlijke bron. Een ziel is, heel in het kort, je Goddelijke kern/Het Bewustzijn/de pure onvoorwaardelijke Liefde of hoe je het ook noemt. Hoe meer je je bewust wordt van je ziel hoe meer deze pure onvoorwaardelijke Liefde naar buiten kan schijnen en zich kan uiten door je doen en laten.

Een warme groet
koenewoen
koenewoen apr 24 '09
Quote:
Spiritualiteit heeft te maken heeft met een toenemend bewustwording van je eigen ziel/innerlijke bron. Een ziel is, heel in het kort, je Goddelijke kern/Het Bewustzijn/de pure onvoorwaardelijke Liefde of hoe je het ook noemt. Hoe meer je je bewust wordt van je ziel hoe meer deze pure onvoorwaardelijke Liefde naar buiten kan schijnen en zich kan uiten door je doen en laten.


Daar kan ik mij volledig in vinden!
Mooie definitie wilma
admin
admin apr 24 '09
Leuk te horen Koenewoen, dank je wel blush

Een warme groet

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki