Loading...
nl

Vreemdgaan

gast
gast jul 20 '11
Dit is een onderwerp waarin je het voor jezelf moet uitmaken wat wel wat niet, of iig samen met je partner. Maar je kunt hier geen oordeel vellen over een ander omdat je gewoon niet weet wat er nog meer speelt als dat wat je vermoed/ziet.
Serenity
Serenity jul 20 '11
ja he, je hebt gelijk ik vind ook dat ieder voor zichzelf dat moet uitmaken ik zat even vast in de regels van normen en waarden maar ook die bepalen we deels nog steeds zelf en deels door de invloeden van de omgeving, dus was even een dualistisch moment ... laugh^^
Kitty:)
Kitty:) jul 20 '11
Ik houd heel veel van m'n lief. En ik zou het heel moeilijk vinden als hij ineens verliefd zou worden op bij voorbeeld onze buurvrouw.
Toch denk ik dat onze 'krampachtige' manier van relaties veel te maken hebben met de tijd & cultuur waarin we leven.
De afgelopen eeuwen had het christendom het hier voor het zeggen.
Stel dat daarin vreemdgaan zou worden geaccepteerd, en stel dat onze voorouders dat al eeuwen lang gedaan zouden hebben,
zouden wij er dan nu niet heel anders over denken????

We doen nu immers ook een heleboel dingen waarvan men vroeger vond dat het absoluut niet kon
(zoals kiesrecht voor vrouwen en gemengd onderwijs).
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 20 '11
Verliefdheid is een gevoel dat iemand heeft in het begin van een liefdesrelatie of eenzijdig zonder relatie, alhoewel sommigen (vaak levenspartners) het voor de rest van hun relatie ervaren met elkaar. Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de persoon de geliefde zo vaak mogelijk wil zien. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief. Bijna iedereen kent deze wetenschappelijke verklaring van verliefdheid. Toch houdt men er in het dagelijks leven nauwelijks rekening mee. Als er sprake is van verliefdheid zegt men niet "het is maar gewoon een kwestie van hormonen". Deze wetenschappelijke kennis heeft dus geen invloed op de dagelijkse werkelijkheid.

Afwijzing door de geliefde kan leiden tot liefdesverdriet.

Het gevoel van verliefdheid ebt daarna meestal weg. Andere dingen nemen dan de plaats van verliefdheid in, zoals steun, vertrouwdheid, geborgenheid die samen de basis kunnen vormen voor een langdurige liefde.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verliefd

wat ik probeer te zeggen is: verliefd zijn (op iemand anders) is eigenlijk heel normaal...
als je een relatie hebt, is het wel zo netjes, dat je elkaar recht kan aan blijven kijken!
dus, in dat geval, zal je er tegen moeten vechten! ... een afwegingen moeten maken!

het is mijn mening, hoor!
het is een soort levensles, die je zal moeten overwinnen, door eerlijk te blijven, tegenover jezelf, en tegenover je partner wink

het wordt moeilijker, als degene op wie je stapelgek wordt, het zelfde voelt voor jou!
in veel gevallen is het een les, die telkens weer terug komt, om er sterker van te worden!
uiteindelijk leren we deze les, allemaal!
sommige hoeven deze niet meer te leren...
ik denk dat iedereen dat wel weet wink

groetjes Moonflowertje
admin
admin jul 20 '11
Ik geloof niet zo in vreemdgaan, denk niet dat ik het ooit zou overwegen of doen. Het is vind ik het laatste beetje respect wat je voor iemand op kunt brengen en een van de ergste dingen lijkt me ook dat je er pas naar een tijdje achter komt. Dus 10 jaar getrouwd en blijkt diegene helemaal niet te zijn wie die was.

En ergste is ik kom uit een best wel vreemdgaande tak van de samenleving. Ik ken een hoop mannen die het doen, een aantal vrouwen en diegene die met hun leven. Bij sommige snap ik niet hoe ze zo met zand in hun ogen kunnen leven dat ze dat niet merken, maar het is me zelf ook al wel paar keer gebeurt. Uiteindelijk als je wilt kun je er achter komen, maar dan ben je met zulke andere dingen bezig dat de liefde die je daarvoor voor diegen voelde toch eigenlijk al weg is.

Ik denk eerlijk waar, zou zo iets mij gebeuren, dat je 10 jaar met iemand leeft, als mijn ouders er op een dag niet meer zijn dat ik hele domme dingen zou gaan doen.

Ik heb zelf voor mij de regel gesteld: Eerlijk. Altijd en overal. Wees eerlijk, ik ben best een moderne man en ik kan best wel een beetje begrijpen dat het soms moeilijk kan zijn om altijd maar trouw te blijven maar als je het niet kan wees dan eerlijk. Praat daar over. Maar ik heb ook wel beetje geleerd dat als iemand eenmaal vreemd gaat...
gast
gast jul 20 '11
Kitty ik kan me wel vinden in wat je hier schrijft. Het is wat we met de paplepel hebben ingekregen waar we onze menig op baseren. Had er andere pap op de lepel gelegen dan hadden we er anders over gedacht.
Het is ook cultuur gebonden maar onze cultuur is geschoeid op het christendom, dus komt het op meerdere manieren binnen (ik bedoel dus ook de mensen die niet chriselijk zijn opgevoed krijgen toch ook deze warden en normen mee).

Moonflower iid het is een hormonaal proces dat je het verliefdheidsgevoel geeft. Maar wat is hier mis mee. Waarom moeten we daar tegen vechten als meer dan één persoon ons in die toestand brengt. We zijn toch eigenlijk allemaal op zoek naar iets dat ons dat gelukzalige gevoel geeft. Ik vind het niet persé disrespectvol als je die gevoelens met anderen deelt. Het is een aangeleerd schuldgevoel dat ons weerhoud. Dat schuldgevoel is ondermeer gestoeld op jaloezie, bezitterigheid, niet kunnen/willen delen met anderen, egoïsme. Want als je echt van iemand houd om wie hij/zij is waarom kun je diegene het dan niet gunnen dat gelukzalige gevoel met anderen te delen?

Brown wizard; het is jou goed recht te doen wat jij vind dat goed is. Wat anderen doen is aan hun.
admin
admin jul 20 '11
Origineel bericht van: gast
Brown wizard; het is jou goed recht te doen wat jij vind dat goed is. Wat anderen doen is aan hun.


Je bedoelt tot het mij aan gaat? Want ik probeer niet iemand anders mij mening op te leggen om even duidelijk te zijn.



Ik denk zelf dat wat de meeste mensen weerhoud van vreemdgaan neer komt op bang zijn dat de ander vertrekt zodra ze er achter komen.

En dat is laf. Faal angst noemen ze dat ook wel. Vaak komen deze gevoelens voort uit het idee dat ze goed keuring bij hun ouders zoeken.

Als jij er samen uit komt dat je beide meer wil in dit leven, en daar is helemaal niks mis mee, wat zou er dan mee mis zijn om af en toe vreemd te gaan? We zijn allemaal volwassen mensen dus waarom een leven lang liegen? Geniet van het leven toch!
gast
gast jul 20 '11
Nou eigenlijk is het stukje wat ik bij Moonflower geschreven heb over disrespectvol een reactie op wat jij schrijft.
Dit stukje dus:
"Ik vind het niet persé disrespectvol als je die gevoelens met anderen deelt. Het is een aangeleerd schuldgevoel dat ons weerhoud. Dat schuldgevoel is ondermeer gestoeld op jaloezie, bezitterigheid, niet kunnen/willen delen met anderen, egoïsme. Want als je echt van iemand houd om wie hij/zij is waarom kun je diegene het dan niet gunnen dat gelukzalige gevoel met anderen te delen?"

Al zou je willen kun je nog je mening niet aan anderen opleggen ;-)(geldt net zo goed voor mij)
Het is ook meer om mensen na te laten denken over de mening die ze nu hebben.
admin
admin jul 20 '11
Gast,

ik snap je, en eigenlijk denken we allebei zelfde over behalve, geloof ik maar is me niet meer duidelijk, over het eerlijk zijn toch?
gast
gast jul 20 '11
Het is jou mening dat "vreemdgaan" niet eerlijk zou zijn. Maar "vreemdgaan", in de zin dat je een (sexuele)relatie met anderen hebt buiten je officiele relatie om, is niet per definitie oneerlijk. Want het kan ook met medeweten en in overleg met je partner gaan. Het achter de rug om van je partner zou je wel oneerlijk kunnen noemen als het zo is dat je het doet om je partner tekort te doen. Maar als het gedaan wordt omdat men bang is dat de relatie anders eindigd omdat de partner het alleen recht wil hebben, maar jij wel met die gevoelens iets wil doen dan wil ik het niet direct bestempelen als oneerlijk.
Juist omdat het een algemeen geldende "not done" iets is in deze cultuur wordt het stiekum gedaan. Maar het is toch echt een heel erg menselijke behoefte die bevredigd wil worden. Het niet vervullen van die behoefte brengt juist weer heel andere zaken met zich mee. Bijvoorbeeld mishandeling, drank misbruik, crimineel gedrag en andere niet zulke fijne bijverschijnselen van onderdrukking van behoeften.
admin
admin jul 20 '11
Origineel bericht van: gast
Het is jou mening dat "vreemdgaan" niet eerlijk zou zijn.


Dit klopt niet. Vreemdgaan mag, zolang je er eerlijk over bent. Zodra die ander er geen weet van heeft, dus de ander te laf is om het te zeggen, dan ben je bezig iemand anders te zijn voor die persoon om wie je geeft.

En nogmaals, als voor die personen zo werkt so be it. Ik zou ook nooit zo iemand verlinken. Je doet het mij niet aan, en jij kiest daarvoor. En geeft je ook in zicht in mensen, zowel die wie vreemd gaan en die wie het niet weten.

Origineel bericht van: gast

Maar als het gedaan wordt omdat men bang is dat de relatie anders eindigd omdat de partner het alleen recht wil hebben, maar jij wel met die gevoelens iets wil doen dan wil ik het niet direct bestempelen als oneerlijk.


Hier snap ik je niet helemaal, en nogmaals ik kom hier om gewoon lekker te kletsen en juist dit soort dingen te bepraten, want praten is goed zeggen ze, maar dan wil ik ook graag snappen.
Wat houd van jou dat alleen recht in dan? Het alleen recht om te zeggen, "Vanavond niet schat?" bedoel je het op die manier? Dus dat de ene partner nou eenmaal gewoon meer verlangt dan de ander kan geven?

Ik kan echt wel begrijpen hoor, ik hou zelf ook erg van de daad, begrijp me zeker goed, zonder te lachen, maar kom er voor uit. En doe je dat niet... dan ja...
Groene_heks
Groene_heks jul 20 '11
Ik heb ooit jaaaaren geleden een vriendje besodemietert en dacht er braaf mee weg te komen.
Toen ik zag hoeveel verdriet het hem deed toen hij erachter kwam, was voor mij duidelijk dat ik dat nooooit meer zou doen.
Dus mocht ik ooit weer iemand tegenkomen en zou ik onverhoopt verliefd worden op een ander is openheid en eerlijkheid wat ik zal hanteren.
Zou iemand mij bedonderen zou ik eerst het hele verhaal willen snappen en begrijpen en daarna pas beslissen.
Ik denk dat je dat op voorhand niet kan zolang je niet alles weet en snapt.
MoonFlowertje
MoonFlowertje jul 20 '11

Mensen hebben allemaal een eigen keuze...
iedereen krijgt met dit soort dingen te maken...

ik heb het niet over lust, maar over liefde voelen voor iemand anders tijdens een relatie...
zoiets overvalt je! Het is heel erg moeilijk om hier mee om te kunnen gaan... want echte liefde hou je nou eenmaal niet tegen!
er komen allerlei chemische ( verslavende) stoffen vrij in je lichaam, en het voelt heel goed!

zie het als een levensles, het is de bedoeling dat je leert om eerlijk te zijn...
tegenover jezelf, maar ook tegenover je partner!

verbreek eerst je relatie, voor je aan een nieuwe begint...
want als je vreemd gaat, is er geen weg terug!
het zal nooit meer het zelfde zijn!
ben je er van bewust, dat je iemand veel meer pijn doet met vreemd gaan, dan als je de eer aan jezelf houd! en de relatie eerst verbreekt...
en eerlijkheid, duurt het langst
het is echt niet tof om er achter te komen dat je partner al een jaar lang een relatie heeft met een ander...
je voelt je dan pas echt, verraden, blind, gekwetst, en ga zo maar door...
mijn oom heeft zelfs zelfmoord gepleegd omdat zijn vrouwtje vreemd ging!

maarja... ook dat zijn net zo goed de lessen van het leven...

mensen zijn over het algemeen niet echt monogaam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monogamie

en zeker niet in de nieuwe tijd, heb ik het idee...
in deze tijd zijn mensen toch al snel op elkaar uitgekeken...
of misschien omdat het vroeger een taboe was...
je trouwde met iemand voor de rest van je leven!
tegenwoordig trouwen mensen niet zo snel meer!

omdat alles een doel heeft, zal ook dit wel een doel hebben wink
groetjes moonflowertje
gast
gast jul 20 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Ik heb ooit jaaaaren geleden een vriendje besodemietert en dacht er braaf mee weg te komen.
Toen ik zag hoeveel verdriet het hem deed toen hij erachter kwam, was voor mij duidelijk dat ik dat nooooit meer zou doen.
Dus mocht ik ooit weer iemand tegenkomen en zou ik onverhoopt verliefd worden op een ander is openheid en eerlijkheid wat ik zal hanteren.
Zou iemand mij bedonderen zou ik eerst het hele verhaal willen snappen en begrijpen en daarna pas beslissen.
Ik denk dat je dat op voorhand niet kan zolang je niet alles weet en snapt.


Ja groene heks uit eigen ervaring leer je het meest. En ik vind je heel wijs dat je niet direct een punt zet achter die relatie maar eerst wilt uitzoeken en begrijpen waarom de ander het heeft gedaan. Dit betekend voor mij dat je je niet laat leiden door de algemeen geldende "normen en waarden" maar dat je een mens met eigen inzicht, mening en invulling over wat er gebeurd in je leven bent.
gast
gast jul 20 '11
BrownWizard even een klein puntje van irritatie van mijn kant; als je je post wilt veranderen of wilt aanvullen doe dat dan voor iemand al gereageerd heeft en niet als er al een reactie gekomen is op je eerdere schrijven. Zet die aanvulling dan in een nieuwe post dan weet je ook zeker dat dit gelezen wordt door degene waarmee je aan het converseren bent.
gast
gast jul 20 '11
Origineel bericht van: BrownWizard

Origineel bericht van: gast

Maar als het gedaan wordt omdat men bang is dat de relatie anders eindigd omdat de partner het alleen recht wil hebben, maar jij wel met die gevoelens iets wil doen dan wil ik het niet direct bestempelen als oneerlijk.


Hier snap ik je niet helemaal, en nogmaals ik kom hier om gewoon lekker te kletsen en juist dit soort dingen te bepraten, want praten is goed zeggen ze, maar dan wil ik ook graag snappen.
Wat houd van jou dat alleen recht in dan? Het alleen recht om te zeggen, "Vanavond niet schat?" bedoel je het op die manier? Dus dat de ene partner nou eenmaal gewoon meer verlangt dan de ander kan geven?

Ik kan echt wel begrijpen hoor, ik hou zelf ook erg van de daad, begrijp me zeker goed, zonder te lachen, maar kom er voor uit. En doe je dat niet... dan ja...


Alleen recht betekend voor mij; jij bent mijn vriendin/vrouw, vriend/man en ik wil niet dat jij iets dat wij samen hebben met een ander delen. Dus het opeisen van de ander omdat met getrouwd is dan wel verkering hebben. En het is niet altijd alleen maar om de sex te doen.
admin
admin jul 20 '11
Origineel bericht van: gast


Alleen recht betekend voor mij; jij bent mijn vriendin/vrouw, vriend/man en ik wil niet dat jij iets dat wij samen hebben met een ander delen. Dus het opeisen van de ander omdat met getrouwd is dan wel verkering hebben. En het is niet altijd alleen maar om de sex te doen.



En als jij dan vind dat jij een volwassen en volwaardige relatie hebt dan vind ik dat helemaal oke.
gast
gast jul 20 '11
Dat je iemand op eist/ het alleen recht over iemand hebt. Bedoel je dat als zijnde oké?
admin
admin jul 21 '11
Origineel bericht van: gast
Dat je iemand op eist/ het alleen recht over iemand hebt. Bedoel je dat als zijnde oké?


Recht over iets betekend dat het je eigendom is, ik heb het over woorden hoor, niks dwingen, niks geheims. Openheid. Maar nogmaals het is aan iedereen om dat voor zichzelf te besluiten.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki