Maar leert een mens niet meer van zijn eigen ervaringen dan van iemand anders inzichten?
Beetje een wisselwerking zou ik zeggen, want iemand anders zijn inzichten zorgen weer voor de ervaringen van anderen. Dus waar leert een mens het meest van?
Misschien leert de mens wel helemaal niet, maar is het alleen maar een kwestie van opnieuw ervaren.
Laat ik het zo zeggen; natuurlijk mag je jou inzichten delen met andere mensen maar dit moeten ze dan niet klakkeloos geloven maar zelf ondervinden door ervaring.
Volgens mij zijn er dan ook ervaringen zat te vinden hier op deze site
.
En er zijn voldoende mensen die dankzij mijn inzichten wel degelijk een aantal stapjes in een andere richting hebben gemaakt die ze anders niet hadden gemaakt.
De praktijk is belangrijker dan de theorie
Juist, en daarom is het belangrijk om zo af en toe gekieteld te worden. Pas als iemand meedoet, kan die erover meepraten.
Sommige mensen, roepen meer vanaf de zijlijn dat ze het spelletje niet begrijpen, maar niet eens de moeite nemen om de regels te leren. Alsof een voetbal-toeschouwer roept vanaf de zijlijn dat je beter de bal kan gaan overgooien.
Ik als speler heb er meer aan om die toeschouwer te negeren en te richten op mijn team, om daarmee een zo hoog mogelijke score te behalen. Laat die toeschouwers maar roepen, ze hebben het spelletje gewoon niet begrepen, en zou ik het gaan uitleggen dan zou ik de wedstrijd verliezen omdat ik niet meer bezig ben met mijn team.