Het gaat niet om de rijst maar om het water waar het inzit. De rijst is alleen maar een middel om te laten zien hoe het water zich 'voelt'. De potjes moeten allemaal gesloten blijven, en de rijst moet onder water staan. De potjes moeten minimaal 30 cm bij elkaar vandaan staan, anders beïnvloeden ze elkaar. Bij mij zijn de potjes uiteindelijk thuis terecht gekomen. De 'lieve' rijst en de 'rot' rijst bleven er redelijk hetzelfde uitzien. De 'negeer' rijst was het meest bruin geworden.
Ik heb wel geprobeerd erg rot te doen tegen de 'rot' rijst, maar ik denk dat er niet veel gebeurde omdat ik eigenlijk niet zo goed ben in lelijk doen. Ik meende het gewoon niet echt... Het resultaat was dus twee gelijke potjes.....
Wat kunnen kinderen hiervan leren? Dat negeren en schelden wél pijn doet. Het water in je lijf (70 procent) voelt zich niet lekker en krijgt een onvolmaakte structuur. Dat heeft Emoto bewezen met zijn foto's. De opmerking 'schelden doet geen pijn' is dus onzin. Maar dat hoef je kinderen eigenlijk ook niet te vertellen, want dat weten ze allang. Evenzo weten ze dat je je lekkerder voelt als je gewaardeerd wordt en complimentjes krijgt. (Emoto registreerde prachtige volmaakte kristallen...) Daar gaat het eigenlijk om.