Loading...
nl

rijstexperiment

sarina
sarina mei 8 '09
Het gaat niet om de rijst maar om het water waar het inzit. De rijst is alleen maar een middel om te laten zien hoe het water zich 'voelt'. De potjes moeten allemaal gesloten blijven, en de rijst moet onder water staan. De potjes moeten minimaal 30 cm bij elkaar vandaan staan, anders beïnvloeden ze elkaar. Bij mij zijn de potjes uiteindelijk thuis terecht gekomen. De 'lieve' rijst en de 'rot' rijst bleven er redelijk hetzelfde uitzien. De 'negeer' rijst was het meest bruin geworden.

Ik heb wel geprobeerd erg rot te doen tegen de 'rot' rijst, maar ik denk dat er niet veel gebeurde omdat ik eigenlijk niet zo goed ben in lelijk doen. Ik meende het gewoon niet echt... Het resultaat was dus twee gelijke potjes.....

Wat kunnen kinderen hiervan leren? Dat negeren en schelden wél pijn doet. Het water in je lijf (70 procent) voelt zich niet lekker en krijgt een onvolmaakte structuur. Dat heeft Emoto bewezen met zijn foto's. De opmerking 'schelden doet geen pijn' is dus onzin. Maar dat hoef je kinderen eigenlijk ook niet te vertellen, want dat weten ze allang. Evenzo weten ze dat je je lekkerder voelt als je gewaardeerd wordt en complimentjes krijgt. (Emoto registreerde prachtige volmaakte kristallen...) Daar gaat het eigenlijk om.
liesanne
liesanne mei 8 '09
Bedankt voor jullie reactie en Sarina: dat is lang geleden! Leuk je weer eens te lezen.

De potjes zijn bij het toespreken niet lang geopend geweest en het negeerpotje is af en toe ook wel geopend. (om even te bekijken en aan te ruiken) Ik had op de site (hierboven vermeld) gelezen dat meer mensen de potjes bij het toespreken openden, vandaar dat wij dat ook deden. Maar jullie hebben gelijk, Jorine en Ann ik, op deze manier is zijn de omstandigheden niet gelijk.
Ik heb de potjes wel 30 cm van elkaar staan.

Het negeerpotje doet dus eigenlijk niet meer mee met het experiment. Blijft het vreemd dat de andere potjes, die wel een gelijke 'behandeling' hebben gehad, toch een niet verwachte reactie geven. Het lieve potje heeft nu ook grote zwarte plekken en het water is het meest troebel, de rijst is flink verkleurd. De schimmel in het stomme potje is is wel groter (hoger) maar het water is nog vrij helder, de verkleuring begint nu langzaam. Misschien zijn nog andere dingen van invloed geweest en is bv. het ene potje toch schoner geweest dan het andere….of is er speeksel in terecht gekomen… Ik ga de potjes is de schuur zetten zodat ik op lange termijn kan kijken wat er gebeurt. We zullen met nieuwe potjes gaan beginnen….

Nou gast, in ‘mijn’ lieve potje rijst is er dus toch ook léven… grinGrappig wat jij er nog weer uithaalt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 8 '09
Origineel bericht van: liesanne
Blijft het vreemd dat de andere potjes, die wel een gelijke 'behandeling' hebben gehad, toch een niet verwachte reactie geven.

Ik denk dat je dit ook niet moet doen: Een resultaat verwachten. Is natuurlijk lastig, maar door er geen verwachtingen op te leggen, beinvloed je het resultaat niet.

Ik denk dat je ook echt je boosheid en agressie bij het negatieve potje moet neerleggen. Bijvoorbeeld dat potje de schuld geven van wat er met koninginnedag is gebeurd. Je hebt dan de echte emotie in jezelf te pakken, en kanaliseert dit ook echt bij het negatieve potje.
Lena
Lena mei 8 '09
Ik ga de potjes is de schuur zetten zodat ik op lange termijn kan kijken wat er gebeurt. We zullen met nieuwe potjes gaan beginnen….

smileben benieuwd ......
admin
admin mei 8 '09
Interessant experiment..
liesanne
liesanne mei 13 '09
Ik heb gisteravond de potjes buiten gezet, achter het Mariabeeld in onze tuin....
Het lieve potje is erg zwart geworden, het stomme potje iets minder en het negeerpotje is nog vrij helder, de rijst wordt rose. smirk

Wanneer ik een nieuw experiment begin zal ik hier weer verslag doen...
Cialara
Cialara mei 13 '09
Ik denk dat ik ook zo'n experiment ga doen, met de kinderen. Lijkt me gewoon interessant om met hen te kijken wat er gaat gebeuren. Wel moeilijk om geen verwachtingen te hebben zoals Julien zegt, maar de kinderen hebben dat waarschijnlijk minder dan ik dus...
Gewoon proberen en kijken. Ik vind het namelijk een erg leuk idee om dit samen met kinderen te doen, en ze zodoende kennis te laten maken met de invloed van woorden en gedachten.
liesanne
liesanne mei 14 '09
Leuk Jorine! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen....
Cialara
Cialara jun 2 '09
Nou vandaag zijn we begonnen met ons rijst-experiment.

Ik heb bij de groente boer 3 afsluitbare plastic (salade) bakjes gekregen en heb hier de gekookte rijst in een laagje water ingedaan; de rijst was nog warm.

Op de bakjes hebben we "lieve rijst", "stomme rijst" en "negeer rijst" geschreven. De kinderen hebben zich direct aan tafel behoorlijk uitgeleefd tegen de rijst, 't was nogal komisch om te zien hoor! Ze gaan er helemaal in op.

Nu staan de bakjes op een kast, uit de zon. Niet te dicht naast elkaar, dat leek me niet zo handig; hoe weet de rijst dan of je het tegen hem/haar hebt of tegen de buurvrouw/man??? ( ha ha lol!!)

Ben erg benieuwd hoe de reactie van de rijst zal zijn. We wachten het af.
Cialara
Cialara jun 10 '09
Ons rijstexperiment vervolg.

We zijn ruim een week verder met ons rijstexperiment. Er is (denk ik) voldoende aandacht aan besteed binnenshuis, maar ik moet eerlijk zeggen dat het de laatste dagen wel een beetje afgezwakt is, omdat de rijst natuurlijk niet direct reageert! wink

De rijst ziet er in alledrie de bakjes al anders uit! De lieve rijst wordt een beetje gelig, de stomme rijst wordt een beetje grijzig met vies schuim erop en de negeer rijst is eigenlijk niet veranderd!

Dit had ik eigenlijk niet verwacht... ik had gedacht dat het negeer bakje er het slechtst aan toe zou zijn?!

Volgende week weer verder verslag van het rijstexperiment!

Liefs Jorine.
admin
admin jun 10 '09
Leuk zeg.

En hoe vinden de kinderen het gaan?
Cialara
Cialara jun 10 '09
Nou wat ik zei, de aandacht is een beetje verslapt.

De oudste twee schenken er af en toe even aandacht aan, meer uit nieuwsgierigheid dan om de rijst te beinvloeden...

Alleen de kleinste vind het erg interessant (en die is 3), en als zij boos is loopt ze dus naar de "stoute rijst" en gaat daar dan even haar boosheid spuien! Dit is dus echt wel grappig om te zien! En beter dan in het "stouthoekje" te zitten. Maar direct daarna loopt ze langs de lieve rijst en gaat dan poeslief zitten doen hahaha, alsof ze dat dan ook even nodig heeft!
Cialara
Cialara jun 15 '09
Het vervolg op het rijstexperiment:

Lieve potje rijst = licht citroen geel
Stomme potje rijst= vies bruin
Negeer potje rijst= helder (lijkt wel onveranderd)

Zo te zien komt het toch aardig overeen met wat Liesanne al had gezien!
admin
admin jun 15 '09
Dat klinkt wel goed, loopt volgens de verwachtingen.
Hoe lang ga je nog ermee door?
Cialara
Cialara jun 15 '09
Nou niet zo lang meer hoor!
Het verschil in benadering is nu goed aangetoond en de jongens (en hun vriendjes!!) hebben met grote verbazing gekeken!

Voor mij is dat genoeg.

Ik had zelf alleen de verwachting dat de "negeer-rijst" er het slechtst aan toe zou zijn en dat is dus (nog)niet het geval...
admin
admin jun 15 '09
En hoe ruikt het.... sick

Flauw weet ik.. laugh
Cialara
Cialara jun 15 '09
HAhaha, ja die is goed... sickheb gelukkig Geen Idee winkwant alle bakjes zijn afgesloten. grin
liesanne
liesanne jun 16 '09
Ja, opmerkelijk dat jouw resultaten vergelijkbaar zijn! Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt...

Als je op de site hierboven vermeld kijkt, zie je toch ook veel andere resultaten.
Zelf ben ik nog niet een nieuw experiment begonnen. Misschien na de vakantie.
Cialara
Cialara jun 16 '09
Ik vind de resultaten op die site wel vergelijkbaar hoor! Ook daar wordt de "rotrijst" bruinig en de "lieve rijst" mooi van kleur zacht geel en helder.

Ik ga volgend jaar op school eens voorstellen om het project te doen! Lijkt me best leerzaam, leuk en spannend voor de kinderen om te zien wat er gebeuren gaat!
liesanne
liesanne jun 16 '09
Maar het negeerpotje wordt ook vaak donker en bij velen blijft de lieve rijst juist wit dacht ik...
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420