Beste Erna,
Ik heb een mentaal gehandicapte zoon van nu 20 jaar. In het volle verwerkingsproces van dit gegeven (ongeveer 17-18 jaar geleden), zei een paagnoste mei: "Ruben heeft zelf dit leven gekozen, omdat hij in een vorig leven heel veel heeft moeten rekenen en schrijven. Hij wil nu dat anderen dat voor hem doen.
Ik vond dit een zeer hoopgevende gedachte en inderdaad, onze Ruben is een heel gelukkig mens.
Sedertdien ben ik verder blijven spitten in de wereld van het spirituele en de reïncarnatie.
Mijn overtuiging (na 18 jaar) is de volgende: We kiezen in eerste instantie als ziel welke lessen we in onze volgende incarnatie willen leren : bv. Hoe men zich voelt als men in armoede leeft. Vanuit die voorgenomen les(sen), kiezen we ouders die ons de beste genen en omgeving kunnen bezorgen die het krijgen van deze les garandeert. In het geval van mijn voorbeeld zou ik dus een kansarm gezin uitgekozen hebben.
Waarom zou ik dat doen? Wel, omdat onze zielen - om verder te kunnen evolueren - moeten kennis maken met alle kanten van het leven: rijkdom-armoede, haat-liefde, bedriegen-bedrogen worden, veel verantwoordelijkheid moeten dragen,-weinig verantwoordelijkheid moeten dragen (onze Ruben), enz. Slechts op die manier kan onze ziel leren om respect te krijgen voor iedereen en voor zichzelf. Als je al eens in iemands schoenen gestaan hebt, begrijp je hen beter. Ja toch?