Loading...
nl

Vriendschappen vs Relaties

admin
admin apr 12 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Oke. Helemaal mee eens dus.

Maar... waarom lees ik dan telkens: een mens is niet bedoeld om alleen te zijn? Of: het is zo leuk met z'n tweeën? Of: ik wil nog lessen leren bij de ander?

Waarom moet je dan in de relatie willen zijn? Als toch de wezenlijke vervulling volledig in jezelf ligt?

Omdat liefde een balans is tussen geven en nemen. Je mag liefde geven maar je hebt ook recht om deze te ontvangen. dat laatste is heel essentieel en veel mensen beseffen niet hoe het met de balans is gesteld. Het opbouwen naar een hoger niveau kan alleen als je ook regelmatig liefde ontvangt.

Een mens is geen solitair wezen, maar een sociaal wezen. We hebben elkaar nodig. En in de onderliggende vorm zijn we ook één. Een mens voelt dat en beseft dat. Vandaar de natuurlijke behoefte tot delen, samenzijn en aandacht.
Helma
Helma apr 12 '09
Het opbouwen naar een hoger niveau kan alleen als je ook regelmatig liefde ontvangt.

Dit snap ik niet. Bedoel je met hoger niveau een andere dimensie? Dus bijvoorbeeld van 3d naar 4d?

Hoe zit het dan met al die verlichte mensen? Daarvan zijn er toch veel alleen, zoals de Dalai Lama, of andere mensen waar ik over las. Heb je dan een relatie nodig om een hogere sfeer of bewustzijn te bekomen? De liefde van vrienden, familie of kinderen kan dan toch voldoende zijn?
Helma
Helma apr 12 '09
veel mensen beseffen niet hoe het met de balans is gesteld.

Kan het zijn, dat als je die balans niet kent, je ook niet weet hoe het hoort te zijn? Heb ik dan werkelijk geen benul hoe die balans er uit zou behoren te zien?

Misschien is dat het wel. En misschien is dat dan ook de reden waarom ik het niet snap...
admin
admin apr 12 '09
De dalai lama en anderen kunnen soms ook vanuit hun positie die groei doormaken. Zij krijgen veel aandacht en bewondering.

Groeien is niet zozeer de groei vanuit 3D naar andere niveaus, maar gewoon datgene waar je als mens een natuurlijke behoefte aan hebt. De groei naar 5D komt langs andere wegen.
Helma
Helma apr 12 '09
Soms heb je de ander nodig om je alert te maken. Als je teveel "went" aan, bijvoorbeeld, het gemis aan aandacht en liefde, dan kan een ander je doen ontwaken. Een vriend kan dat zonder eigenbelang of verborgen agenda; in een relatie zit een partner meestal te vissen naar een eigen voordeel.

Juist. Maar als je toch gewend bent aan het gemis aan aandacht en liefde, dan mis je het feitelijk ook niet meer. En als de ander dan niet meer 'langskomt', zeg maar, dan is er geen man overboord. Dan is het gewoon een andere manier van leven geworden. Denk ik.
admin
admin apr 12 '09
veel mensen beseffen niet hoe het met de balans is gesteld.

Kan het zijn, dat als je die balans niet kent, je ook niet weet hoe het hoort te zijn? Heb ik dan werkelijk geen benul hoe die balans er uit zou behoren te zien?

Misschien is dat het wel. En misschien is dat dan ook de reden waarom ik het niet snap...

Jij geeft veel aandacht en liefde aan je kinderen. Jij moet, zeg maar, daarvoor je compensatie zoeken, of door liefde van een ander (uit relatie of vriendschappen) of vanuit jezelf, dor van jezelf te houden en regelmatig jezelf te waarderen. En mogelijk door beiden.
Als die balans goed is, tussen geven en nemen, dan voel jij je een tevreden mens en is elke dag een dag van vreugde.
admin
admin apr 12 '09

Juist. Maar als je toch gewend bent aan het gemis aan aandacht en liefde, dan mis je het feitelijk ook niet meer. En als de ander dan niet meer 'langskomt', zeg maar, dan is er geen man overboord. Dan is het gewoon een andere manier van leven geworden. Denk ik.

Dan put jij de liefde uit je hart, je eigen bron.
En als je dat helemaal kunt, elke dag, dan is het perfect. Helemaal!
Helma
Helma apr 12 '09
Groeien is niet zozeer de groei vanuit 3D naar andere niveaus, maar gewoon datgene waar je als mens een natuurlijke behoefte aan hebt. De groei naar 5D komt langs andere wegen.

Oke. Ik snap dit wel.
Helma
Helma apr 12 '09
En als je dat helemaal kunt, elke dag, dan is het perfect. Helemaal!

Ik heb het vermoeden dat me dit voor het grootste deel inmiddels lukt. Het geeft me in ieder geval rust en stabiliteit. En in meer of mindere mate geeft me dit voldoende liefde. Op dit moment. Het scheelt denk ik ook wel dat ik per dag leef: dat werkt het beste. En ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel nadenk over hoe het zou kúnnen zijn: ik ben van mening dat het weinig zin heeft om nog iets te wensen.
admin
admin apr 12 '09
Het scheelt denk ik ook wel dat ik per dag leef: dat werkt het beste.

Leven in het NU is ook bijzonder belangrijk.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel nadenk over hoe het zou kúnnen zijn: ik ben van mening dat het weinig zin heeft om nog iets te wensen.

Op het moment dat je maar ---denkt--- dat je iets mist, of gemist hebt, dan voel je je ongelukkig. Probeer te leven in het NU en ga na of je voldoende voldoening hebt in wat je vandaag ervaart.
Helma
Helma apr 12 '09
Beste Hans, dank je wel voor al je wijze woorden.

Ja, ik heb op dit moment voldoening in datgene wat er op mijn pad IS.
admin
admin apr 12 '09
Beste Helma, het is vrijwel helemaal uit eigen ervaring wat ik hier beschreven heb. Het is een zeer boeiend onderwerp, waar iedereen vroeg of laat tegen aanloopt.
De crux is: behoeften en verwachtingen. Vandaaruit kunnen er alleen maar dingen misgaan. Vanuit een vriendschap zijn er geen specifieke verwachtingen, vanuit een relatie wel. Daar komen de behoeften en verwachtingen samen. Een boeiend thema. Er zijn niet voor niets miljoenen verschillende boeken van geschreven en films van gemaakt.
Helma
Helma apr 12 '09
...en dat al die films bekeken en boeken gelezen worden, bewijst toch wel dat het een steeds terugkerend thema blijft... Voor miljoenen mensen.
Helma
Helma apr 12 '09
.........ik zit te denken......

Kan het zijn, dat ik aan Gene Zijde tot de conclusie kwam dat ik nog iets wilde leren over relaties? Dat ik nog wilde weten hoe het op beide manieren goed kan zijn, met of zonder?

Want het kán goed zijn, met of zonder. Dat weet ik nu wel.
admin
admin apr 12 '09
Dat is goed mogelijk. En ook zijn er ongetwijfeld nog wel meer opdrachten in je leven, die je nog verder op je mag nemen. Relaties is een belangrijk thema. Voor ons allemaal.
Richie Richard
Richie Richard apr 12 '09
Keep go on, and learn with it. Het doet soms pijn, maar uiteindelijk wordt je sterker, je kiest je relaties steeds scherper..
Kwann
Kwann apr 12 '09
Ik vind dat deze discuzzie een beetje raar want ik vind dat liefde en vriendschap 2 totaal los staande dingen zijn, en de naam vind ik ook een beetje raar van deze topic vriendschap vs liefde ik bedoel net alsof het een competietie is welke beeter is vriendschap en liefde zijn allebij iets moois wat je allebij moet koesteren het is geen competietie , vind ik dan.
en ja liefde doet pijn maar zonder pijn geen fijn?
toch zonder liteekens door het leeven gaan is toch Niet door het leeven gaan ?
en tuurlijk is het een groot risiko dat je je hart breekt maar als je kijkt naar alle mooie momenten die je saamen beleeft zou dat het toch wel waard zijn?
Helma
Helma apr 12 '09
Ja, zeker, ik ben er van overtuigd dat er meerdere dingen waren waarvoor ik terugging. Het is wel zo, dat ik door relaties aan te gaan, veel over mezelf geleerd heb, wat mijn ontwikkeling ten goede kwam.

Ook de ouders, die ik koos, hebben me iets laten zien over mezelf en ik ben hen dankbaar dat ze mij op de wereld hebben gezet, al ging dat met horten en stoten.
Helma
Helma apr 12 '09
Beste Kwann, je schrijft: ik vind dat liefde en vriendschap 2 totaal los staande dingen zijn

Ik vind juist dat deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en ik kan ze niet echt los van elkaar zien. Maar zo heeft iedereen zijn mening.
Kwann
Kwann apr 12 '09
Phoenix,

je heb wel een beetje gelijk ik heb het daar verkeerd opgeschreeven vriendschap en liefde hebben wel degelijk iets gemeen maar tot een bebaalde hoogte,als je die bebaalte hoogte met liefte behaald hebt is het een los staand ding van van vriendschap , njah eigelijk is dat ook niet helemaal waar
nahjah eigelijk helemaal niet als je dat nivieau heb behaald zijn volgens mij de liefde en vriendschap 1 gewoorden , een totaal nieuw iets.. (vliefdschap ?? :P)
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420