Loading...
nl

Praten over anderen

JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 8 '09
Deze stelling vind ik wel interessant, en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

"Als ik praat over een ander, zeg ik eigenlijk veel meer over mezelf."
Delen:
Kinki DeVille
Kinki DeVille apr 8 '09
Lijkt me heel logisch. De punten die jou in een ander opvalt, dat zijn vaak eigenschappen die je herkent. Aangezien roddelen meestal negatief is, zie ik de mensen die roddelen ook als onzeker...
En ja, ook ik praat over anderen, zeker niet altijd positief. Soms lis praten over een ander gewoon fijn/leuk/een onbedwingbare behoefte.
krom uitgelegd, maar hopelijk begrijpen jullie het;)
admin
admin apr 8 '09
Het ligt eraan.

Je kunt neutraal vaststellen over wat je bij een ander ziet. Bijvoorbeeld dat hij/zij boos is of verdrietig. Dat is een observatie, zonder dat het iets van jezelf verraad.

Maar als je ergert over het gedrag van een ander en dus in die waarneming een flink stuk emotie legt, dan zegt die emotie iets over jou en niet over de ander. Die ergernis komt ergens vandaan....
Emuca
Emuca apr 8 '09
Ik ga mee met Hans. Sommige dingen zijn zonder jou eigen inbreng wel te vertellen. Als iemand tranen heeft, huilt ie. Dat hoeft niet te zeggen dat ie verdrietig is, maar hij/zij huilt wel.

Een mening over iemand vertellen is meer vanuit jou, en dus zegt dat wat over jou.
bako3
bako3 apr 8 '09
het zegt zeker wel iets over jezelf als je over iemand anders praat. Mooi verwoord door Hans wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 8 '09
Origineel bericht van: Hans

Je kunt neutraal vaststellen over wat je bij een ander ziet. Bijvoorbeeld dat hij/zij boos is of verdrietig. Dat is een observatie, zonder dat het iets van jezelf verraad.

Toch verraad dit wel degelijk waar jij bij een ander op let. Een observatie is altijd in een bepaald referentiekader geplaatst, en dat is de jouwe. Uiteraard kan het een neutrale observatie zijn, maar toch zegt het iets over wat jij neutraal vindt smile.
admin
admin apr 8 '09
Origineel bericht van: NiMS
Toch verraad dit wel degelijk waar jij bij een ander op let. Een observatie is altijd in een bepaald referentiekader geplaatst, en dat is de jouwe. Uiteraard kan het een neutrale observatie zijn, maar toch zegt het iets over wat jij neutraal vindt smile.

Ik probeer dit te zien vanuit openheid, zonder directe betrokkenheid. Geheel zuiver zal idd moeilijk zijn.
Kinki DeVille
Kinki DeVille apr 8 '09
Dan zou je je kunnen afvragen wat je met praten over een ander bedoelt.
Daarbij zou alles wat je zegt, maakt niet uit waarover, iets over jou kunnen zeggen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 8 '09
Dat is zeker waar kinki, want als je kijkt naar de dingen die hier op merudi door verschillende mensen wordt gezegd. Je herkent op een gegeven moment de persoon aan de dingen die die zegt en hoe die ze zegt. Je kan een ander plaatje kiezen, of een andere naam, maar wie je bent en wat je schrijft, verander je niet zo makkelijk. Daarom zegt eigenlijk alles wat je zegt, wel iets over jezelf.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki