Het gaat wat mij betreft helemaal niet over de fout die iemand maakt. Wie bepaalt wat fout en wat niet fout is? Het gaat meer om de waarneming van beide partijen..hoe ze naar de situatie kijken. Wij zien een gedrag van iemand (zichtbaar, zintuiglijk waar te nemen) maar wij zien niet de motief, de reden, de lagen van emoties en gedachten van die persoon. Ik had een buurvrouw die altijd boos was op alles en iedereen vond haar een zeur. Later zijn wij er achtergekomen dat zij aan bepaalde soort ziekte leed. Door deze ziekte ervoer ze veel lichamelijke pijn en daardoor was zij altijd ontevreden. Toen iedereen dat van haar wist, gingen ze liefdevol en zorgzaam met haar om. Wij oordelen snel omdat wij vaak uitgaan van onze eigen maatstaf. Het is ook logisch omdat dit de enige maatstaf is die wij kunnen gebruiken. Maar vergeet niet dat onze maatstaf alleen over onszelf zegt en niet over die ander! Als wij anderen willen veranderen dan zeggen wij eigenlijk “ik weet wat beter voor jou is, leef net als ik”.
Als ik dat soort mensen tegenkom dan ren ik keihard weg.
Maar iemand die mij zelf laat nadenken over mijn eigen situatie, die mij niet oordeelt, die liefdevol met mij meedenkt, is voor mij een ware vriend. Dan zie ik waar ik mee bezig ben en van daaruit krijg ik meer begrip en inzicht voor en in mijn eigen situatie. En dan komt een gedragsverandering vanzelf tot stand.
En de zin “je moet jezelf zijn” komt ook mijn neus uit. Natuurlijk is iedereen zichzelf. Ook op het moment dat die persoon liegt. Ook al doet die persoon zich voor dan dat hij/zij is. Dan is hij/zij nog steeds zichzelf (op dat moment). Weet je wie je bent?
Wat betekent dat “jezelf” zijn? Mensen kunnen alleen maar handelen vanuit hun Zijn. En dat is altijd in het hier en nu.
Het gaat bij mij meer om de “intentie” waarom iemand iets doet.
Of je fouten bij jezelf of bij anderen ziet doet er niet toe (in mijn opinie). Jouw intentie waarom je gefocusseerd bent op die fout is voor mij veel belangrijker.