Hoe het was met de kids alleen? het ging eigenlijk vanzelf.
Ze zijn niet zo klein meer, de jongste is al 10.
Ik ben 's morgens altijd vroeg wakker dus rond 7 uur zat ik op het balkon met een bak koffie terwijl de kids sliepen, heerlijk rustig wakker worden met uitzicht op zee, de zon langzaam op zien komen zaaaalig!
Rond 8 uur ging ik dan (mits we niet op pad gingen) handdoeken op bedjes leggen bij het zwembad ..aso! ha ha maar anders kon ik niet in de schaduw liggen. Het was zo heet overdag en teveel zon is ook niet goed, al ben ik wel smerig bruin geworden volgens mijn oudste (mamma met Italiaans bloed).
Rond 9 uur rammelde ik dan de kids uit bed en gingen we heerlijk ontbijten, lekker uitgebreid met veel fruit.
Daarna was het rechtstreeks naar het zwembad en de rest van de dag lekker dabberen in het water, stoeien met luchtbedjes en balspelletjes met mensen die we daar ontmoetten.
Het eten was niet lekker (lunch en diner) Thom at de eerste week alleen maar friet en op een gegeven moment heb ik besloten om dan maar 's avonds ergens te gaan eten. Niet dat ik een zeurpiet ben of weinig lust maar het was echt niet lekker, daarbij stond de kok te hoesten en te proesten in haar latex handschoentjes, haar neus af te vegen en dan met een grote grijns met diezelfde latex hanschoentjes de pannekoeken oprollen...niet nodig te zeggen dat wij toen gelijk geen honger meer hadden.
We zijn 1 dag naar Knossos geweest, op verzoek van de jongste, die is gek op oude verhalen. Via de reisorganisatie werd dat niet georganiseerd dus ben ik gaan uitpluizen hoe we dat op eigen houtje konden doen. De busverbindingen waren prima, 1 keer overstappen maar en de chauffeurs spreken prima Engels. Erg mooi Knossos, mooi om te zien hoe de bouwstijlen van vroeger waren en hoe de mensen toen leefden, het is erg mooi gerestaureerd en sommige schilderingen zijn opnieuw gerestaureerd, sta je toch raar te kijken dat mensen dat zoooo lang geleden al konden.
Ook nog wezen wandelen naar een kasteel in Malia zelf, volgens de organisatie een half uur langs het strand lopen...afijn na een dik uur langs de autoweg te hebben gelopen kwamen we op de plaats van bestemming, puffend en zwetend, wat was het heet!Deze opgraving was helemaal overkapt en ook bijzonder mooi.
De oude stad van Malia doet nog aan Griekenland denken, de nieuwe stad niet, hier "woont" de Engelse jeugd, straten vol met afval en schreeuwende bars, overal verhuurbedrijfjes met quads en nog meer van die racemonsters. Een blerrende bende dus, gelukkig was ons hotel aan het strand en hebben wij daar 's nachts geen last van gehad. Ook hebben we een trip naar de bergbewoners gemaakt, eigenlijk was het meer een tocht van winkel naar winkel, maar goed, we hebben wel de binnenlanden gezien, megadiepe afgronden met zeilende gieren erboven, overal wilde geiten langs de weg, heerlijk gegeten en prachtige oude kerkjes gezien, 1 had zelfs nog schilderingen van 100 na Christus.
Ook hebben we een klooster bezocht, dat was in het midden van 1900 verlaten en compleet ingestort, 10 jaar geleden is een monnik daar met de hulp van bouwvakkers aan begonnen om het weer op te knappen, werkelijk monnikkenwerk..maar heel erg mooi geworden, sinds een half jaar heeft hij hulp van een andere monnik en doen ze het samen nu. Heel bijzonder om te zien.
Op een avond was er Sirtakiavond in de bar aan het strand en ik werd meegesleurd in de dansende hoop, de danser trok mij op een tafel om samen te dansen, volgens Tony was het nu officieel...mamma is gek geworden..LOL.
Ja het was heerlijk en nu enorm lastig om weer te wennen aan de normale gang van zaken, toch ook wel fijn weer terug te zijn.
xx