Over twee dagen weer naar huis. Heerlijk! Weer mijn eigen bedje, mijn eigen domein.. + Ik heb dan nog steeds een week van de 3 weken vrij van mijn werk. Dan ga ik heerlijk toeren door Nederland. Ik heb er onwijs veel zin in. Ik heb deze vakantie maar 15 euro uitgegeven tot nu toe en dat was voor een keertje karten. Dat is gewoon een traditie van mij. Als ik op vakantie ga, dan zoek ik altijd een kartbaan op en wil ik minstens 1 keer gereden hebben.
Natuurlijk kan ik ook pech hebben als het er niet in de buurt is... Nah jammer dan
Dus morgen nacht even goed slapen, zodat ik de hele rit wakker kan blijven. Aangezien ik mee moet helpen met de wegwijzen. Aangezien de TomTom.. Tja, geen omleidingen weet te vinden. En het staat soms nogal vol. Dus dan zit ik met de wegenkaart.
Tot nu toe altijd goed gegaan. Ik kon altijd goed inschatten waar we waren en hoe we moesten rijden.
Daarbij had ik 2 speakertjes gevonden, en gekregen van mijn ma. Prachtige dingen. Zeer mooi ontwerp eigenlijk.
Het heeft een membraan van polipropyleen. Een versnelde tweeter. En coax technologie geluid. Verder kan het 60 Watt hebben. De afmetingen zijn 95x150mm, op 4 Ohm.
Het ontwerp ook. Gewoon prachtig. Echt puur zwarte randen. Dan glimmend orangje als doek. Dan goudkleurig draad dat loopt naar de tweeter. De tweeter heeft een puur zwart omhulseltje. En een goudkleurige doek. Echt mooi. En dat voor een koopje. (10 euro :-) Valt nog te bezien eigenlijk. Ik heb hem nu zonder versterker even aangesloten op de laptop. Komt zeer zuiver geluid uit. Maar dit is maar 0,5 Watt wat er in loopt. En dat ding gaat al degelijk hard. Dus ik vraag me af op de 30watt nom.
30watt normaliteit, dat wilt zeggen dat het gemaakt is om non-stop op 30 watt te draaien. But het kan max 60watt hebben. Dit wilt zeggen dat het piekspanningen mag hebben van max 60 watt. Per watt heb je deze formule voor de piekspanning: Wx0.1^Wx10:W^2=piek
Dus: 30x0.1^30x10:30^2=58watt piek
Aangezien het 2 speakers zijn. Kan ik een versterker gebruiken op 120watt 4 ohm. Echter heb ik alleen een 120watt op 8ohm. Wilt dus zeggen dat het 2 keer zoveel weerstand kan hebben. En ik wil 4 ohm hebben. Wat ik dan doe is, ik maak gebruik van 2 weerstanden. Elke speaker 1. Allebij 4ohm. Dit brengt de speaker weerstand op een totaal van 8 ohm.
Zo krijg je het mooiste geluid.
Gege, ik kan les gaan geven.
Achja