Loading...
nl

De verschillende maya kalenders: Tzolkin

Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Jij hebt je dag van geboorte bepaald. Daarmee is jou missie op aarde bekend evenals je talent en de energie die je helpt je talent te ontwikkelen.

Als je maximaal al jouw leermomenten benut die het leven je biedt, haal je maximale groei uit dit huidige leven in. Dat is thuiskomen op toon 12 wink
Delen:
admin
admin mrt 6 '09
Toon 13, niet toon 12?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Ah, ja, je hebt gelijk! Ik ben er niet bij. Excuus en correctie. Toon 13 smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar
Jij hebt je dag van geboorte bepaald. Daarmee is jou missie op aarde bekend evenals je talent en de energie die je helpt je talent te ontwikkelen.

Hoort hier ook het jaartal en de locatie bij? Want anders wordt het wel erg generiek want gemiddeld genomen zijn er iedere dag
16.000.000 / 365 = 43.835 mensen op dezelfde dag jarig, en zouden dan hetzelfde eindoel moeten hebben.

Ik weet precies waarom ik hier gekomen ben en wat ik hier kom doen. Hoe kan ik volgens jullie methode mijn einddoel bepalen? Dan kan ik even controleren of het ook echt klopt wink.

En die eindtoon waarover je spreekt. Wat is dat, en moet iedereen op 13 uitkomen?
admin
admin mrt 6 '09
Goede vraag, NiMS. Het is nog iets anders, er zijn 260 dagen in Tzolkin, geen 365, en dus er zijn in Nederland alweer meer mensen dan 43 duizend met dezelfde geboorte-imprint.

Ik had dezelfde vraag bij het doornemen van deze theorie. Maar zowaar, het kwam aan de orde. Ik ben het alleen even vergeten wat het antwoord is en zal dat vanavond snel even opzoeken.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Ik kan uit mijn hoofd alvast een deel antwoorden.

De Maya kalender bestaat uit 260 dagen, verdeeld over 20 cycli van 13 dagen. Iedere cyclus heeft weer een ander doel te bereiken op dag 13. Dag 1 van de cyclus start op toon 1 eindigt dus op 13.

Iedereen wordt dus geboren binnen 1 cyclus. Dat is de geboortegolf van die persoon. Je hebt dus een zonneteken en een kinwaarde. De kinwaarde is de toon (als ik me niet vergis).

Om deels op je vraag terug te komen NiMS, er zijn genoeg mensen met eenzelfde zonneteken, maar omdat de cycli andere thema´s hebben, maar ook de kinwaarde een variabele is, krijg je allemaal verschillende mogelijkheden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Ik heb ook maar even wat info opgezocht en dit topic opgesplits met een wat betere titel smile. Kunnen we de centrum dagen, de centrum dagen laten.
Er zijn verschillende maya kalenders, en jij spreekt over de tzolkin:

De drie belangrijkste kalenders die de Maya gebruikten, waren de Lange telling voor historische doeleinden, de Haab als burgerlijke kalender en de Tzolkin als religieuze kalender. Alle drie de kalenders telden de dagen als in serie op elkaar volgend, zonder feitelijke synchronisatie met de Zon of Maan. Door dit puur op het tellen van dagen gebaseerde systeem is vooral de Lange telling wel vergelijkbaar met moderne tellingen zoals de Juliaanse dag, of de datumtelling in computersystemen. Ook "modern" lijkt het feit dat elke telling begint bij nul en niet bij 1 zoals in de meeste andere kalendersystemen.

Lange telling
Cycli samenstelling aantal dagen aantal jaren
kin 1
uinal 20 kin 20
tun 18 uinal 360 0,986
katun 20 tun 7.200 19,7
baktun 20 katun 144.000 394,3
pictun 20 baktun 2.880.000 7.885
calabtun 20 piktun 57.600.000 157.704
kinchiltun 20 calabtun 1.152.000.000 3.154.071
alautun 20 kinchiltun 23.040.000.000 63.081.429

De lange cyclus bestaat uit een hiërarchie van cycli zoals in bovenstaande tabel. Elke cyclus bestaat uit 20 kortere cycli, behalve de tun, die met zijn 18 x 20 dagen elk jaar vijf dagen tekort liep op het zonnejaar. Volgens het Maya-geloof zou de wereld na elke pictun-cyclus van ongeveer 7.885 jaren vernietigd en opnieuw gecreëerd worden. De huidige cyclus eindigt op 12 oktober 4772 volgens de Gregoriaanse kalender. Data worden geschreven als volgt :
baktun . katun . tun . uinal . kin

De religieuze Tzolkin-kalender was samengesteld uit 20 naamgegeven periodes van 13 dagen. Elke opeenvolgende dag wordt het dagnummer verhoogd met 1, maar ook de naam van de periode wordt die van de "volgende" periode. (In onze tijd zou dat iets betekenen als een opeenvolging van bv. 3 februari, 4 maart, 5 april enz.). Na 260 dagen herhaalt de kalender zich. Ook deze cycli krijgen net zo min als in de Haabkalender een jaarnummer. De Maya's specifieerden data vaak door gebruik te maken zowel van de Haab- als van de Tzolkin-kalender. Op deze manier herhaalt een datum zich pas na 52 jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mayakalender#Belangrijke_kalenders
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Origineel bericht van: Hemelwandelaar

Iedereen wordt dus geboren binnen 1 cyclus. Dat is de geboortegolf van die persoon. Je hebt dus een zonneteken en een kinwaarde. De kinwaarde is de toon (als ik me niet vergis).

Om deels op je vraag terug te komen NiMS, er zijn genoeg mensen met eenzelfde zonneteken, maar omdat de cycli andere thema´s hebben, maar ook de kinwaarde een variabele is, krijg je allemaal verschillende mogelijkheden.

Als ik jouw theorie dus volg, zouden tweelingen dus altijd hetzelfde doel op deze aarde hebben?

Kan je dat van die vele mogelijkheden ook uitleggen a.d.v. een voorbeeld, want ik heb nog moeite om dit precies te volgen.

Ik ben geboren op 20-07-1978. Wat zijn mijn waarden?
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Ik zal je kinkaart opvragen NiMS. Wil je die in een PB hebben, of kan wil je het op het forum?

Misschien handiger het zelf te doen? www.1320em.nl
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Mag ook op het forum hoor. Zit daar ook de berekening bij, want dan kan ik enigzins snappen hoe dit systeem werkt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Overigens, hoeveel verschillende kinkaarten zijn er? Want dat geeft ook de diversiteit van het systeem aan, en hoe willekeurig / generiek dit systeem opgevat kan worden.
admin
admin mrt 6 '09
NIMS:
Kin 123
Blauwe nacht - toon 6
Blauwe nacht: Uniekheid

KIN 123: BLAUWE NACHT
Ik organiseer om te dromen
Intuïtie in balans brengend
Ik bezegel de inbreng van overvloed
Met de ritmische toon van gelijkheid
Ik word begeleid door mijn eigen kracht verdubbeld



Gids: Blauwe nacht (net als bij mij zijn zonneteken en gids identiek, en blauw!)

Antipode partner: rode Hemelwandelaar: Moed

Occult: witte Spiegel: Inzicht

Analoge partner: gele Krijger: Innerlijke leiding


Geboortegolf: Wit.
Op toon1: witte Spiegel: Inzicht
Op toon 13 (bestemming): witte Hond. Tolerantie.



Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Julien Moorrees Tzolkin Interpretatie
Vision Face B.V., Walgang 13, 1411 LL Naarden
t.: +31 (0) 35 6950000 e.: Centrale@1320EM.nl w.: www.1320EM.nl
AKBAL Jouw kleur 'Blauw'.


Je bent geboren op 20 juli 1978. Jouw geboortedatum geeft je volgens de Tzolkin (de heilige Maya kalender) een kinwaarde van 123.
De 'dirigent' in je leven als gevolg van deze kinwaarde is blauwe nacht. (AKBAL). De blauwe kleur van de nacht geeft aan dat je leven in het teken staat van het transformeren en ook het omzetten. Je kunt zaken omzetten en beter maken, bemiddeling is je sterke punt.

Jouw toon 'Zes'.
De dirigent van je leven staat op toon zes. Deze toon zes, ook wel ritmische toon genoemd, is de toon van het evenwicht. Je dient organisatie ter hand te nemen. De Tzolkin zegt onder andere het volgende over jouw toon zes: Je draagt het intuïtieve weten in je, waardoor je op het juiste moment op de juiste plaats bent. Maak van dit weten gebruik. Je zorgt er voor dat er niet te veel op je bord zal komen te liggen. Je blijft kritisch op jezelf. Je laat je tolerante houding zien en je blijft met een breed perspectief naar de dingen kijken. Je wordt gegidst door je eigen kracht en staat dus minder onder invloed van anderen. In iedere situatie zul je er voor zorgen het evenwicht te bewaren.

Jouw zonneteken 'Nacht'.
Het zonneteken nacht orchestreert je leven vanuit de kracht van je uniekheid. Andere kwaliteiten die dit zonneteken jou geeft zijn: De individuele vaardigheid, dromen, de innerlijke stem en zelfbewustzijn. Het leven is een paradox. De schaduwzijde van het zonneteken nacht is een te innerlijke en gevoelsmatige instelling hebben, depressief zijn, jezelf veroordelen en angst hebben voor veranderingen. De Tzolkin zegt het volgende over je zonneteken: Je creëert vanuit een grote innerlijke rijkdom aan fantasieën en visioenen. Je voelt je thuis in het rijk van de dromen. Je trekt je graag terug om in contact te treden met je innerlijk en hogere zelf. Je bent erg gevoelig en gauw gekwetst. Je mag feilloos op je innerlijk stem vertrouwen en haar blindelings in je leven volgen, vooral in die situaties waar het gaat om met jouw unieke talenten voor een betere wereld te zorgen. Vertrouw je niet op je innerlijke stem dan loop je de kans verantwoordelijkheden op je te nemen die niet echt bij je horen. Als het vervolgens misgaat zul jij je schuldig kunnen gaan voelen. Het is belangrijk dat je blijft relativeren en de dingen niet te persoonlijk aantrekt. Ga op zoek naar uitingsvormen voor je uniekheid en ontwikkel het bewustzijn over jezelf. Zeg van binnenuit waarmee je worstelt, deel je rijke gevoelswereld met anderen. Oordeel of veroordeel jezelf niet. Je bent zoals je bent. Je vindt veiligheid en geborgenheid alleen in jezelf. Beide zitten in de kern van je ware zijn. Richt je aandacht steeds weer op oorspronkelijke zelf. Op het altaar van je hart, woont je ziel. Heilig je lichaam als haar tempel.

Jouw familie.
Je behoort tot de familie die 'het geheim ontsluiten.'
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Hey bedankt voor deze uitleg. Kan me wel vinden in mijn toon, maar niet in mijn zonneteken.

Hoeveel verschillende kinkaarten zijn er? Want dat geeft ook de diversiteit van het systeem aan, en hoe willekeurig / generiek dit systeem opgevat kan worden.
admin
admin mrt 6 '09
Er zijn 20 zonnetekens en 13 tonen.
Dus 260 verschillende combinaties.
Elke combinatie is een kin.
Er zijn er dus 260.

gast
gast mrt 6 '09
Hé Nims, zoals ik het lees komt dit zonneteken toch aardig overeen met de Nims die ik heb leren kennen hier laugh
Wat is het dat je niet herkent?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 6 '09
Origineel bericht van: Hans
Er zijn 20 zonnetekens en 13 tonen.
Dus 260 verschillende combinaties.
Elke combinatie is een kin.
Er zijn er dus 260.


Dat idee had ik al. Ik vind 260 namelijk erg weinig. Betekend dus dat er in Nederland 16.491.688 / 260 = 63.430 mensen rondlopen die precies hetzelfde doel hebben als ik. Dat is een gelijkheid van 0,3%.

Jammer dat het systeem geen rekening houdt met je geboorte locatie op de aarde en je tijdstip zoals een goede horoscoop dit doet.

Ik ben benieuwd naar het antwoord Hans, dat jij eerder gevonden had over de diversiteit van dit systeem. Misschien kan de gehele mensheid echt in 260 verschillende types worden verdeeld en blijkt dit systeem gewoon zo simpel te zijn als het er nu uitziet. Iemand hier ooit iets over gevonden?
admin
admin mrt 6 '09
Ik heb het opgezocht, in het boek van kees Viser, blz. 39 (voor de liefhebber), ik citeer:

Voordat wij deze uitwerking ter hand nemen, willen wij antwoord geven op de vraag of iedereen die op dezelfde dag is geboren, hetzelfde potentieel heeft, terwijl het toch duidelijk is dat ieder verschillend is. Het antwoord is ja, iedereen is verschillend en ook, alle mensen die op dezelfde dag zijn geboren hebben alemaal hetzelfde potentieel. Het verschil zit hem in hte uitgangspunt hoe de met de polariteit van het leven omgaat. je bent hier op aarde gekomen om juist deze polariteit in je leven te integreren. .... Alle 20 zonnetekens ...hebben hun lichte en donkere kanten.....(dan heeft hij het over grijstinten en combinaties).... Hiermee is jouw uniekheid ten opzichte van ieder ander hier op aanrde aangegeven.

Tot zover het citaat. Elk zonneteken heeft een goede kant en en schaduwkant. De bijbehorende toon en de actuele dag, de gidsen bij je geboorteteken en de manier hoe je zelf erin staat bepalen uitindelijk jouzelf.
gast
gast mrt 6 '09
Ik denk dat het belangrijk is deze schaduwkant van jezelf te kennen. Handig als je ongeveer weet wat die is maar je kunt er al levend zelf ook achter komen. Ken je je schaduwkant dan komt de rest vanzelf.

Ieder mens heeft zijn eigen perspectief op dit leven en vanuit dat perspectief handel je. Dus iemand die dan misschien wel hetzelfde doel in het leven heeft kan het op een heel andere manier ervaren en invullen juist door dit persoonlijke perspectief.
Iedereen eet, maar wat ie eet is niet voor iedereen hetzelfde.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 6 '09
Origineel bericht van: gast
Ken je je schaduwkant dan komt de rest vanzelf.


Ken en zie je schaduwkant. Het is onderdeel van je.
Als je deze kent, kan je er naar handelen.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki