hi hi hi oordeelloos zijn..
Maar zonder een oordeel te hebben kun je ook geen ambitie hebben lijkt mij.
Synoniemen 'oordeel': convictie, discretie, gevoelen, inzicht, mening, opinie, opvatting, overtuiging, standpunt, stellingname, zienswijze
oordeel (zn): doorzicht, inzien, kijk, onderscheid, prudentie, verstand, zicht
oordeel (zn): arrest, berechting, jurering, uitspraak, vonnis, wijzing
oordeel (zn): beoordeling, beslissing, doem, judicium
En dat lijkt mij toch van belang om bijvoorbeeld je eigen 'ik' te vormen.
Of met oversteken van een weg of met wildebessen eten dan lijkt het mij toch van belang om te oordelen anders ben je een beetje hersenloos bezig!!^^
Misschien is hier een ander woord beter voor...bijvoorbeeld:
onbewogen (bn) : afgestompt, cool, emotieloos, hard, ijskoud, koel, koelbloedig, koud, meedogenloos, onaangedaan, onberoerd, ongevoelig, onverschillig, strak, wreed
koel (bn) : beheerst, droogjes, kalm, koelbloedig, nuchter, onaandoenlijk, onaangedaan, onbewogen, onderkoeld, rustig
lauw (bn) : flauw, flegmatiek, onaangedaan, ongevoelig, onverschillig, slap, zwak
koud (bn) : harteloos, onaangedaan, onbewogen, onverschillig, onvriendelijk
koelbloedig (bn) : beheerst, flegmatiek, kalm, onaangedaan, onverschrokken
vlak (bn) : koel, onaangedaan, onbewogen, uitdrukkingsloos
effen (bn) : koel, onaangedaan, onbewogen
onberoerd (bn) : onaangedaan, onbewogen .
Maar dan vind ik weer dat je passieloos leeft...en dus lang niet alles eruit haal wat in het leven zit, een beetje verdoofd misschien wel:
onverschillig (bn): apathisch, achteloos, gedesinteresseerd, harteloos, ijskoud, indifferent, flegmatiek, kalm, koel, koud, laconiek, laks, lauw, lusteloos, nonchalant, onachtzaam, onbekommerd, ongeboeid, ongevoelig, ongeïnteresseerd, onoplettend, sloom, slordig, traag, zorgeloos
onverschillig (bn): onverstoorbaar
onverschillig (bw): egaal, gelijk, om het even, ongeacht
Maar dan denk ik weer dit word niet met de dag tekst bedoelt ik denk dat de diepere achterliggende bedoeling ervan is:
sereen (bn) : bedaard, bezadigd, kalm, onberoerd, rustig, vredig, vreedzaam.
Sereen met jezelf zijn.
Sereen met de omgeving leven.
Sereen reageren.
Sereen denken.
Sereen is denk ik kalm en vredig .
kalm (bn) : bedaard, beheerst, berustend, bezadigd, flegmatiek, gematigd, gemodereerd, koel, koelbloedig, nuchter, onaandoenlijk, onbewogen, onverstoorbaar, onverstoord, rustig, sereen, stil, vredig, vreedzaam
vredig (bn) : kalm, ongestoord, rustig, sereen, stil, vreedzaam
Alles kan je beter met mate doen, zeggen, beleven, willen, voelen enz.
Alles waar 'te' voor staat is niet best voor behalve tevreden.^^