Loading...
nl

mijn tuinieren

Takhihiii
Takhihiii mrt 15 '09
Ik ga dit jaar alsem (artemisia absinthium) proberen te kweken. Het zaad is miniscuul, dus ik kon het niet in mijn mond houden, zoals ik met de courgettezaden heb gedaan. Ik ben benieuwd of daar iets uit komt. Als je zaden in je mond houd, zouden de vruchten die daaruit voortkomen precies die stoffen bevatten, die jij persoonlijk kan gebruiken. Staat in de boeken van Anastasia, schijnt. Ik heb ze zelf niet gelezen, maar er is hier een groepje mensen dat behoorlijk fanatiek met Anastasia en permacultuur bezig is, en van hen hoor ik dan zulk soort dingen... altijd leuk om te proberen en het voelt heel natuurlijk aan.

Eigenlijk vind ik alles wat uit je eigen tuin komt al zo kruidig, dat ik niet speciaal kruiden hoef te kweken. Ik verheug me al op de vlijmscherpe radijsjes.

Ik heb trouwens de fatsia nog niet geslacht, maar wel twee coniferen. De dorre takken daarvan heb ik gebruikt om mijn pas gezaaide goed te beschermen tegen katten en duiven.
Muin
Muin mrt 16 '09
Misschien kan je jouw speeksel in een potje doen met alsem zaden daarbij. Even goed doorroeren, daarna giet je ze in een potje met potgrond. Zodra je de planten uit het potje ziet groeien, kan je ze in jouw tuin zetten.

Hoe ben je op het idee gekomen om Alsem in jouw tuin te planten? Als je veel last hebt van slakken dan is het handig om alsem in jouw tuin te hebben. En je kan er thee van maken (net als bij munt en salie, jammer alleen dat alsem heel erg bitter smaakt). Het kruid is goed tegen griepje en verkoudheid.

Schitterende foto’s ! (vroeger dacht ik dat Anastasia tuinen iets van vrouwen met eigen zadenbanken waren.)
http://www.spiritualiteit.info/anastasia/tuin.php

Ik vind het belangrijk om te weten welke tuin bij mij past en hoe ik mijn tuin om kan zetten in een organische tuin. Wat is voor mij wezenlijk binnen de tuin en hoe ik daar een vorm aan kan geven?


Muin
Muin mrt 17 '09
Jammer dat het niet mogelijk is om berichten te verwijderen of ze een dag later te wijzigen.
...
Ik moet ze niet op het idee brengen.

Ben heel vroeg opgestaan vanochtend en moet even denken aan jouw peer, appel en radijs. Je schreef dat je appels heerlijk zijn maar dat de peer geen vrucht geeft. Dat is vreemd. Ik vind tuinieren heel erg leuk omdat eten van mijn eigen tuin toch een heel bijzonder gevoel geeft dan wanneer ik mijn groenten en kruiden van de groenteboer koop.
Lena
Lena mrt 17 '09
Origineel bericht van: Muin
Jammer dat het niet mogelijk is om berichten te verwijderen of ze een dag later te wijzigen. .... Ik moet ze niet op het idee brengen.



misschien dat een mod zich ook verantwoordelijk voelt en dit gedeelte voor je wil verwijderen?
Muin
Muin mrt 17 '09
Nee Lena, er is niets verwijderd. (Hans: is inmiddels wel gebeurd)
Ik heb vanochtend goed gekeken naar de tuinen van de buren. Ik zag daar geen combi van appel en peer. Ze hebben appels of ze hebben peren in hun tuinen.
Hun peren zijn heerlijk zoet en hun appels zijn lekker zoetzuur (dat weet ik nog van vorig jaar). Takhi, misschien is het niet zo handig om de peer en de appels bij elkaar te zetten in een klein tuintje.

Phoenix, wat heb je allemaal in jouw tuin staan? tongue
Lena
Lena mrt 18 '09
Origineel bericht van: Muin
Nee Lena, er is niets verwijderd.



misschien moet je een seintje geven wink
admin
admin mrt 18 '09
Ik heb als moderator enkele berichten bewerkt en zinnen verwijderd. Ik ga ervan uit dat dit voldoende is. Zo niet, dan hoor ik dat graag.
Helma
Helma mrt 18 '09
Enorm veel laulierstruiken voor de privacy, coniferen, een pruimeboom, een appel- en een kerseboom. Ook ongeveer 10 soorten kruiden. Tot acht jaar geleden had ik ook een pereboom. Alles gaf en geeft vrucht. De pereboom heb ik in een woedende bui verwijderd, net na de scheiding van de vader van mijn kinderen. Achteraf erg jammer, want toen kwam ik er pas achter dat het stoofperen waren, en daar zijn we hier erg gek op! Verder heb ik hortensia's, een duivelswandelstok, pampusgras, een winterjasmijn, vlinderstruik, forsythia, kamperfoelie, azalea en verder alles wat ik vergeten ben laughOh ja, vier grote eikebomen, drie vogelhuisjes waaronder een uilekast! En heel veel klimop.
Muin
Muin mrt 18 '09
Klinkt heel erg warm en gezellig Phoenix. smile
Wat ik in mijn tuin mis is een vijver..
Ik zal graag een vijver in mijn tuin willen hebben…
Ik ben een watermens….
Wanneer ik me verdrietig voel
of tot rust wil komen dan zoek ik het water op.
En jij?
Helma
Helma mrt 18 '09
Achter in de tuin is een flink afdak van tien vierkante meter. dat was eerst deels gesloten om rotzooi in te zetten, maar sinds kort is het open. Ik heb er een mooi zitje onder gemaakt. Helaas kijk ik dan naar de huizen, terwijl ik veel liever naar bomen kijk, dus de opening had aan de achterkant moeten zitten. Maar in de zomer is het waarschijnlijk wel lekker koel om daar te zijn.

Ik zit twee kilometer bij het Veluwemeer vandaan: daar ga ik wel eens heen om alles op een rijtje te zetten, al vind ik het erg moeilijk om daar te zijn momenteel: te veel herinneringen. Veel liever ben ik in mooie, dichte bossen, met jong fris groen, zonnestralen door de takken, of herfstbladeren in het najaar. Fantastisch vind ik dat! En dan vooral zwijgen.
Muin
Muin mrt 18 '09

Ik zal graag een weekje in het bos willen wonen..
Helma
Helma mrt 18 '09
Ja, en dan in een piepklein huisje, met alleen een kabbelend beekje, zonnestralen tussen de bomen door, en geen geluid van snelwegen, vliegtuigen of brommende apparaten: alleen maar fluitende vogels! En niets of niemand die zegt wat je doen moet.

Maar Muin: misschien kunnen we dat visualiseren, doen we net alsof! Volgens mij moet je dan een heel eind komen. Misschien leuk, om net voor het slapen te doen, en er dan echt middenin te gaan zitten. Misschien dromen we er dan wel over! Wat zou de temperatuur moeten zijn? Een graad of 18? Zonder al te veel wind? Heerlijk lijkt me dat.

Ik denk nu ineens: zouden er aan Gene Zijde ook temperatuursverschillen zijn? Ik denk zelf van niet namelijk...

(tjonge, het gaat allang niet meer over de tuin van Takhihiii; of misschien juist wel laugh)
Takhihiii
Takhihiii mrt 19 '09
Ik heb wel eens gekampeerd op het natuurkampeerterrein Drie bij het Speulderbos, we liepen met volle maan door het hoge bomenbos, ik waadde later op die dag nog door een beekje, daar was allemaal niets aan gevisualiseerd!

In het sjamanisme heb ik veel gevisualiseerd, dan moest je een plek maken waar je jezelf thuis voelde, ik had er verschillende; het grasveldje in frankrijk uit mijn jeugd, een boomcirkel, maar ook een eenzame oase in de woestijn en daar was ik nog het liefste. Die fata morgana zal ik niet aan de realiteit toetsen.
Muin
Muin apr 6 '09
Jouw verhaal doet me aan mijn (sjamanistische) transreis denken die ik ooit heb gehad. Ik was niet aan het visualiseren maar ik zag toen echt plaatsen en wezens die ik in de realiteit niet zou tegenkomen. Tijdens een zweethutceremonie kreeg ik ook beelden te zien. Ik weet nog steeds niet waar die beelden vandaan kwamen. Maar..een eenzame oase in de woestijn is echt niets voor mij. Ik hou niet van de woestijn maar die oase misschien wel.. grin

Ja, een zweethut in mijn tuin lijkt me ook wel wat. Wij gaan in mei een kampvuur maken in de tuin. Maken jullie ook een kampvuur in de tuin Phoenix en Takhi? En de hele nacht in de tuin slapen. Heerlijk!
Kinki DeVille
Kinki DeVille apr 8 '09
Het lijkt me de ideale vakantie! Niks van stedentrip waarbij je alles gezien Moet hebben... maar gewoon genieten, en dat door niks te kunnen doen zonder het gevoel te hebben dat je nog zoveel had kunnen doen:P
'k Zie t al helemaal voor me!
Oh en trouwens,
kennen jullie het genot van een kiemplantje dat zich nog net ontdoet van het zaadomhulsel? Ik kan er eindeloos naar kijken...
En de geur van tomatenplanten als je ze moet gaan dieven, mm
Ik hou van de lente!
Muin
Muin apr 8 '09
Ik kijk graag naar kiemplantjes, ik vind ze schattig omdat ze zo klein zijn en sommigen ruiken ook zo heerlijk. In mijn keuken heb ik tuinkers, alfalfa, basilicum, rucola- en broccoli kiemen. In mijn moestuin heb ik slechts één tomatenplant en één paprikaplant. De rest zijn allemaal kruidenplanten. Ik voel me het meest gelukkig in mijn tuin.

Ik heb ooit pompoen gehad in mijn tuin maar die werd op een gegeven moment zo groot en nam teveel ruimte in. Die heb ik.. vorig jaar weggehaald. Courgette, aubergine en maïs heb ik ooit gehad maar ze smaakten een beetje vreemd. Die heb ik ook weggehaald.
Blijf het moeilijk vinden om iets uit de tuin weg te halen. Het lijkt alsof ik een levend wezen heb gedood. Een soort rouwverwerking heb ik gehad (ik vond mezelf egoïstisch). Mijn buren vonden dat ik overdreef maar ik voel me echt verbonden met alles wat in mijn tuin leeft.
Kinki DeVille
Kinki DeVille apr 8 '09
Weet je dat je courgette niet naast pompoen mag zetten? dan bevruchten ze elkaar en krijg je slechte vruchten. ikzelf heb niet zo'n moeite met het weghalen, maar ik kan me voorstellen dat jij dat wel hebt. gewoon doorgaan op je eigen manier! jij hoort je tenslotte goed te voelen in je eigen tuin:)
Muin
Muin apr 8 '09
Dank je wel, Kinki DeVille. Dat wist ik niet. Ik vind het heerlijk dat ik van dit forum zoveel kan leren. Dit forum is een soort bibliotheek geworden voor mij. tongue

Ik droom wel van een tuin vol met watermeloen, ananas, mango en papaja (blijft natuurlijk een droom). In de zomer eet ik mijn buikvol met watermeloen.

Wat zijn jouw (jullie) favorieten vruchten? In mijn oude huis in Utrecht had ik druiven.. Ze waren zuur in sommige jaren en soms ineens heel erg zoet. In mijn huidige woning heb ik bewust niet voor druiven gekozen.
gast
gast apr 8 '09
Quote:
Ik droom wel van een tuin vol met watermeloen, ananas, mango en papaja


Moet je op Curacao komen wonen wink
Kinki DeVille
Kinki DeVille apr 8 '09
Tomaat! Misschien vooral vanwege de geur... Of de rode kleur.
Jonge pompoenplanten vind ik altijd prachtig, stevig plantje,
vol vocht en dan die kleine haartjes aan de stengel.
Ik houd erg van peren, maar heb zelf meer met appelbomen.
Wil ook graag leren enten... snap de theorie, maar durf het niet
uit te voeren.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki