Loading...
nl

mijn tuinieren

Takhihiii
Takhihiii mrt 1 '09
Ik probeer elk jaar een paradijsje van mijn tuin te maken en elk jaar wordt het weer een puinhoop.

Ten eerste ben ik gewoon lui en dat kan je als boer(tje) niet zijn.

Het volgende punt is onkruid; een konflikt tussen wat vanzelf groeit in mijn tuin en wat ik wil dat er groeit.

Ik wil groenten, fruit en bloemen.
In de tuin groeit klimop en brandnetel.

natuurlijk kun je brandnetel ook eten.

Nu groeit er een prachtige fatsia (vingerplant) op een schaduwrijke plek. Hij doet het geweldig, heeft de vorstperiodes afgelopen winter glansrijk doorstaan, maar hij is zo groot dat hij met zijn bladeren alle licht van plantjes onder hem ontneemt. Zo gaat dat met alle planten die het goed doen in mijn tuin.

Als ik wil dat de plantjes onder de fatsia het goed doen, moet ik die prachtige fatsia vermoorden. Als ik dat niet doe, vermoordt de fatsia de planten onder hem.
Delen:
Helma
Helma mrt 1 '09
Tja, Takhihiii, wil je een handlanger zijn van de dood, of wil je gewoon een mooie tuin laugh

Vraag jezelf af of je kunt leven, samen met de Fatsia, en daar van genieten, of kijk je telkens met spijt in je hart naar deze moordende vingerplant: de keus is aan jou.

Kun je niet 'per ongeluk' onkruidverdelger strooien rondom het boompje op een winderige dag? Of maak ik mij nu medeschuldig aan heulen met de Dood? grin
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 1 '09
Origineel bericht van: Takhihiii
Als ik wil dat de plantjes onder de fatsia het goed doen, moet ik die prachtige fatsia vermoorden. Als ik dat niet doe, vermoordt de fatsia de planten onder hem.


Ha, ha. Jouw tuin, jouw keuzes!

Snoeien?!
Helma
Helma mrt 1 '09
Ja! Snoeien! laugh

Soms snoeien we ook in ons leven: we stellen onze mening bij, veranderen van visie, of relaties gaan op de schop, of nieuwe komen erbij...

Niks nieuws onder de zon!
Muin
Muin mrt 1 '09
Quote:
Vraag jezelf af of je kunt leven, samen met de Fatsia, en daar van genieten, of kijk je telkens met spijt in je hart naar deze moordende vingerplant: de keus is aan jou.


Zo komt zijn boodschap bij mij ook over, Phoenix.

Quote:
Als ik wil dat de plantjes onder de fatsia het goed doen, moet ik die prachtige fatsia vermoorden.
Als ik dat niet doe, vermoordt de fatsia de planten onder hem.


Mijn indruk is dat je heel erg gesteld bent op die Fatsia. Je schreef “ die prachtige fatsia” maar je hebt de planten niet bij de naam genoemd. Hoeveel waarde hecht je dan aan die planten? Wat voor plantjes zijn dat?

Quote:
Een konflikt tussen wat vanzelf groeit in mijn tuin en wat ik wil dat er groeit.


Wat weerhoudt jou om ervoor te zorgen dat jouw wil geschiedt? Ben je iemand die alles op zijn beloop laat of ben je iemand die het heft in eigen handen neemt? De huidige situatie is een gevolg van hoe je (geweest) bent. Als ik een Botanische tuin wil dan moet ik er wat voor doen. Het komt niet vanzelf aanwaaien.

De keus is inderdaad aan jou. Maar niet kiezen is ook kiezen.

Hans heeft bij een ander topic dit geschreven :

Je moet als het ware eerst de (soms beroerde) situatie helemaal doorleven en tot je laten doordringen, tot op je botten, zodat je daarna uit de situatie kunt komen.

Ik ben benieuwd wat je met die prachtige Fatsia gaat doen.
Takhihiii
Takhihiii mrt 1 '09
Onder de fatsia groeien ook potentieel prachtige plantjes, die nu niet zo prachtig zijn omdat ze onder de fatsia staan.

Snoeien is geen optie, dan is de fatsia niet prachtig meer. Het lijkt erop dat mijn mening over schoonheid uiteindelijk bepalend is.

De daad is het moeilijkst. Maar als de fatsia eenmaal weg is, zal ik hem makkelijk kunnen vergeten.

Maar ik zal eerst eens vragen wat de fatsia, de plantjes onder hem en de tuin ervan vinden.

*edit*Volgens mij heeft de tuin trouwens al antwoord gegeven, want de fatsia heeft een jonge uitloper gemaakt.
Helma
Helma mrt 2 '09
Takhihiii: '*edit*Volgens mij heeft de tuin trouwens al antwoord gegeven, want de fatsia heeft een jonge uitloper gemaakt.'

Wat zegt dit jou dan? Want je kunt dat antwoord op je eigen manier interpreteren. Wat is jouw waarheid? wink
Muin
Muin mrt 6 '09
Ik ben een liefhebber van Keltische bomen. Ben je ooit in Beukenbossen geweest? Jouw Fatsia doet me aan een Beuk denken. Onder een beuk is er bijna geen ondergroei mogelijk (door het dichte bladerdak bereikt maar zeer weinig zonlicht de bodem). Grappig dat die plantjes toch blijven groeien onder die Fatsia.

Quote:
Maar als de fatsia eenmaal weg is, zal ik hem makkelijk kunnen vergeten.


Waarom staat die Fatsia er dan nog? Wat gebeurt er dan met jou als die Fatsia er niet meer is?
Takhihiii
Takhihiii mrt 9 '09
De fatsia, die staat er nog.

Elke winter kapt de groendienst talloze bomen en hele stukken duin worden van begroeiing ontdaan. Toen ik nog hovenier wilde worden, heb ik ook een tijdje bij de gemeente mogen werken. We velden esdoorns in de parken. Esdoorns doen het goed en zouden anders alle andere bomen verdringen. Om opnieuw uitlopen te voorkomen, spleten we de stronken in tweeën. Als het even kan, wil ik me met dat soort werk niet meer bezig houden.

Maar het was mooi weer afgelopen zondag en ik heb de middag gebruikt in mijn tuin om de halve populatie brandnetel uit te roeien met wortel en al. Tijdens het werk kwam het roodborstje een liedje zingen. De jonge uitlopers heb ik gekookt als spinazie.

Die bomen gaan tegenwoordig direct door de versnipperaar. Tientallen jaren staat zo'n boom soms te leven, vogels maken er hun nesten, gallen op de bladeren en dan in een oogwenk is er alleen nog maar een hoopje snippers op de grond.

Ik heb maar een kleine tuin en ik heb inmiddels ook een paar boompjes moeten weghalen. Het hout heb ik in de tuin laten liggen en er groeien nu paddestoelen op. Uiteindelijk zal die fatsia ook wel weggaan, maar het zal zeker niet zo gebeuren zoals de gemeente het doet.

Ik ken de beuk beter als solitair tussen andere bomen. Ik weet wel een leuk beukenbosje, daar wil ik van de paden aflopen, want er groeit niets wat me tegenhoudt. Alleen is me geleerd dat de wortels dat niet zo fijn vinden, omdat ze heel oppervlakkig groeien. De zon die door beukenbladeren schijnt vind ik ook heel speciaal. Toch heb ik liever eiken.
Helma
Helma mrt 9 '09
Achter in mijn tuin staan vier enorm hoge eiken, grenzend aan nog tientallen eiken achter de schutting. Ze zijn op zich wel mooi, maar zo smalletjes! Als het hard waait, ritselen de bladeren heerlijk, maar ze zwiepen heen en weer als een rietkraag aan de oever...

Nog een paar weken en dan ontstaat er een waas van groen... ik kan daar vol van schieten, zo prachtig om te zien! en binnen twee weken zitten alles weer dicht. Heerlijk veel schaduw en veel gelegenheid voor vogels. In het najaar is het ietsje minder: ik krui zo'n 20 containers vol blad naar het bosje achter.

Maar ik zou mijn tuin voor geen goud willen missen: ik wil hier dood gaan smilemaar nu nog niet.
Muin
Muin mrt 9 '09
Ik heb ooit herten beuken zien eten. Die beuken werden gesnoeid door herten. Echt grappig om te zien. Ik wist niet dat herten beuken lekker vinden totdat ik ze zo smakelijk zag eten.
Eiken zijn prachtige bomen. Wanneer ik me minder sterk voel dan omhels ik een eikenboom.
Helma
Helma mrt 9 '09
Damherten of reeën gebruiken ook de Beuk en de Berk om hun gewei mee te 'schillen': op een bepaalde tijd in het jaar gaat hun gewei vervellen, zoals dat heet, en ze schuren dan over een Beuk of Berk. Aan de grootte van de boom, en aan de hoogte van de plek op de boom (dit ziet eruit als een beschadiging van de bast), kun je ongeveer zien hoe oud het reekalf, of volwassen ree is. De boom gaat er niet dood van, de beschadiging is niet heel erg...
Muin
Muin mrt 9 '09
Ja dat ook, maar ze eten verse bladeren van die beuken echt op. Dat heb ik gezien. Echt waar blush
Die herten heb ik op de heide gezien.
Muin
Muin mrt 9 '09
Wat heb je allemaal in jouw tuin staan, Takhi?
Takhihiii
Takhihiii mrt 10 '09
2 appels en een peer, wat coniferen en een sering. De appels zijn heerlijk maar de peer geeft nooit vrucht.
Helma
Helma mrt 10 '09
Och, lieve Muin, ik geloof je wel hoor laugh
Ik heb nog nooit herten op muizenjacht gezien, dus ja, ze eten alles wat groen is, echte grazers!
Muin
Muin mrt 11 '09
Herten op muizenjacht? Leuk bedacht Phoenix. grin
Die herten jagen niet op muizen omdat ze geen rugpijn willen. Die muizen zijn zo klein en voor zo’n jacht moeten die herten vaak bukken. Daar hebben ze geen zin in.
Vraag je je nooit af waarom er geen groene muizen zijn? Sommige kikkers kunnen van kleur veranderen. Maar herten jagen ook niet op groene kikkers. Ik denk dat herten graag op hun gemak willen eten. Gedoe allemaal met bukken en rennen. tongue

Takhi, ik heb twee seringen in mijn tuin. Ze ruiken heerlijk. Nog twee maandjes en dan kan ik volop van ze genieten. Van seringen worden ook wierrook en olie gemaakt. Weet je dat sering een plant is uit de Olijffamilie?
Takhihiii
Takhihiii mrt 12 '09
Mijn buren hebben ook een sering over de heg hangen dus eigenlijk heb ik er ook twee. De olijffamilie? Ah, de wetenschappers zullen ongetwijfeld overeenkomsten hebben gevonden, maar ik zie ze niet.
Muin
Muin mrt 12 '09
Mijn buren plukken mijn vijgen leeg. Ik eet ze zelf niet maar ik vind ze wel mooi om te zien. De buren maken er een vijgentaart, vijgenjam en vijgensoep van. Ik heb geen appel of peer in mijn tuin maar wel twee grote vleeskersen bomen. Ze zijn heerlijk zoet en als ik een keertje vergeet een net overheen te doen dan eten de vogels ze binnen een paar dagen op.

Heb je ook kruiden in jouw tuin Takhi?
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki