Loading...
nl

Weg van de Veluwe

Helma
Helma mrt 2 '09
De jongste had vanochtend Duits, en ze begonnen met de dagopening (gebed enzo). Vervolgens vraagt de docent: wie van jullie gelooft er in God? En van de 27 staken er 6 de vinger op! Toen vroeg hij: wie gelooft er in de evolutietheorie? En toen stak er niemand de vinger op! Rara, hoe kan dat...

Vervolgens ontstond er een heftige discussie tussen de refo's en de non-believers: het schijnt dat de refo's verschrikkelijk vasthoudend waren, en door elkaar riepen, met woorden als evolutietheorie bullshit!, enzovoorts. Ik had er wel bij willen zijn! Sandra heeft niet echt deelgenomen aan de discussie. Op zich verstandig, want zij is meer iemand van even aftasten waar het gesprek heengaat...
Maar uiteindelijk leidde het gesprek nergens toe, dus alles liep met een sisser af.

Voor mij een hele geruststelling dat zij bij de 21 hoorde die een non-believer waren: de docent zal daarentegen vast op zijn neus gekeken hebben! laugh
gast
gast mrt 2 '09
Nu gingen ze wel uit van het godsbeeld van de refo's neem ik aan. Gelukkig is die niet de enige wink
Helma
Helma mrt 2 '09
Gast, die begrijp ik niet. Kun je het uitleggen? Of ben ik nou zo blond? wink
Helma
Helma mrt 3 '09
Vandaag stond er een stukje in de plaatselijke krant, naar aanleiding van de folder waar ik op de 1e pagina in dit topic over schreef. Het is geschreven door een hele 'lichte' dominee:

Meditatief moment
Schepping of evolutie?

In dit jaar van Darwin en Calvijn doet de eerste meer stof opwaaien door de "coming-out" van Knevel waarin hij de evolutie erkent. De folder uit Urk stelt de vraag: "Evolutie of schepping. Wat geloof jij?" Ik geloof in geen van beide, want ik vind dit geen goede vraag. Ik geloof van harte in God de Schepper van hemel en aarde zoals de geloofsbelijdenis zegt. Dat is wat anders dan geloven in de schepping, want die is het maaksel van de Schepper. Zonder God is er geen schepping, want hij spreekt zijn scheppende woorden van leven.
Ik geloof ook niet in de evolutie en daar hóéf je ook niet in te geloven. De aarde heeft een lange geschiedenis van ontwikkeling achter de rug. De ijstijd hebben de bergen in Europa gevormd en kortgeleden vond met het skelet van een reuzenslang in Colombia. Ik vind dat interessant en het doet mij verwonderd staan over wat er is gebeurd in het verleden. maar moet ik gelóven in die feiten? Daar zijn ze niet voor bedoeld en dat is ook teveel eer. We maken het probleem groter dan nodig is lijkt mij.
Je gelooft in de Schepper en daarom zie je Zijn goddelijke hand in de schepping. Je vertrouwt God op zijn Woord in de bijbel, dat is een zaak van het hart. Je erkent de wetenschappelijke stand van zaken en dat is een zaak van het hoofd.

Tot zover het stukje van de dominee. Ik ben het lang niet met alles eens wat hij schrijft, maar ik vond het wel treffend, want hij ontkracht hiermee de folder die door Urkers is verspreid in ons dorp. En dat voor een dominee! En ik kan mij vinden in de manier waarop hij probeert de tweedeling, die hiermee bewerktstelligd wordt, een halt toe te roepen.

Het blijft me boeien, alles wat ik hier tegenkom.
gast
gast mrt 3 '09
Wijze dominee.
Helma
Helma mrt 3 '09
Ja he, Gast, lijkt mij ook smile
Helma
Helma mrt 9 '09
De blik in haar ogen verandert de kleur van mijn dag
Het is niet te geloven zo zwart als ze boos is,
tot blauwer dan blauw als ze lacht
De zon hangt voordurend verliefd om haar heen,
de maan laat haar nooit een seconde alleen
Een woord van haar lippen kan telkens weer wonderen doen
Het is niet te voorspellen soms klinkt ze als onweer,
en soms als een zonnig seizoen
Maar hoe hard het ook vriest,
ze is zo weer ontdooid
Zolang ze bij mij is verveel ik me nooit

Want zij, zij is de zon en de maan voor mij,
zij heeft het beste van allebei
Zo mysterieus, en zo warm tegelijk
en ze doet iets met mij
Ze is vrij,
vrij om te gaan, maar ze blijft bij mij
Zij is de eb en de vloed erbij
Ze is onweerstaanbaar,
ze zegt me gewoon wat ze vindt
Een vrouw en een kind
Ze is wind en windstilte,
en zij, zij hoort bij mij

En zij, opent een wereld voor mij
Zij is de zon op mn huid, en de regen
Wind mee en wind tegen,
zij zit in alles voor mij
Ze maakt me blij,
zij houdt me vast maakt me vrij
Zij is er altijd
Ja zij maakt me deel van haar grote geheel
Zij is de betere helft, van mij

Zij,, nanananana, nananana

Zij, zij is de zon en de maan voor mij,
zij heeft het beste van allebei,
Zo mysterieus en zo warm tegelijk,
en ze doet iets met mij
Ze is vrij, vrij om te gaan,
maar ze blijft bij mij
Zij is de eb, en de vloed erbij
Ze is onweerstaanbaar
Ze zegt me gewoon wat ze vindt,
een vrouw en een kind
Ze is wind, en windstilte
En zij,
een vrouw en een kind
Ze is wind en windstilte,
en zij,
ja zij,
Ze hoort bij mij.



Provided by songteksten.nl
gast
gast mrt 10 '09
JA dat is een mooie tekst.
Helma
Helma mrt 10 '09
Ja he! En Gast, ik ben gisteravond begonnen in het 'gouden' boekje, van Geert Kimpen: ik heb het gevoel dat het heel bijzonder gaat worden. Hij lag al een tijdje op mijn nachtkastje, maar ik had ook zo veel te lezen! Hij zat bij de Happinez, in een folie, en ik was hem al bijna vergeten. Heb jij hem al uit? Het leest makkelijk weg...
liesanne
liesanne mrt 11 '09
Helma en gast,
bedankt nog voor jullie lieve en mooie woorden...

Dat 'gouden' boekje heb ik ook, heb je ook het artikel over Tsultrim Allione gelezen in de Happinez, Helma? Ik heb intussen haar boek 'bevrijd je demonen' en ik ben het momenteel in een ruk aan het lezen, ik vind het gewéldig...


Tsultrim Allione heeft een methode ontwikkeld die gebaseerd is op een eeuwenoude, vrouwelijke, boeddhistische traditie. Kort gezegd komt het er op neer, dat wij in het Westen geneigd zijn te vechten tegen onze 'demonen' om ze zo te overwinnen. Tsultrim Allione bepleit een heel andere manier om hier mee om te gaan: accepteren van je schaduwkanten en het voeden van de behoefte die aan de demon ten grondslag ligt. Om dit voor elkaar te krijgen heeft ze een vijf stappen model ontwikkeld, dat gebaseerd is op een eeuwenoude boeddhistische traditie. De methode is simpel en makkelijk uit te voeren, zeker als je ervaring hebt met meditatie en visualiseren. Concreet voorbeeld? Neem bijvoorbeeld verslaving. De verslavende substantie op zich is niet de demon, de innerlijke behoefte die leidt tot een verslaving wel. Het heeft dus op zich weinig zin de verslavende substantie uit je leven te bannen en te denken dat je er daarmee bent (al is het natuurlijk wel een eerste stap). Zo zie je bijvoorbeeld maar al te vaak dat iemand de ene verslaving 'inruilt' voor een andere, aan de oorzaak is immers niks gedaan. Of dat de spanning zo hoog oploopt dat iemand weer terugvalt. Onder een verslaving, of een andere demon, zit altijd iets anders. Angst bijvoorbeeld of een behoefte aan liefde, aandacht, harmonie, intimiteit etc. Door die onderliggende gevoelens te voeden verdwijnt de demon, omdat je jezelf geeft wat je nodig hebt.
Een mooie methode, het boek is bovendien prettig en helder geschreven. Wat mij betreft een aanrader!


bron: Recensies AngelCoaching
liesanne
liesanne apr 21 '09
Afgelopen zondag heb ik de schoonheid van de Veluwe zeker mogen ervaren! Ik heb met twee vriendinnen een tocht van ongeveer 15 kilometer gelopen. Een goede training, want we (mijn man en ik) zijn ook bezig het Pieterpad te lopen. Het was de bedoeling dat we naar het Solse gat en ‘Boschhuis Drie’ zouden lopen vanuit Ermelo. Vroeger voelde ik me op de een of andere manier aangetrokken door deze plek en ik wilde die graag nog eens bezoeken...
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Solse_Gat )
Uiteindelijk liep anders. We kwamen zonder het te weten terecht in het landgoed Leuvenum, waar ook de Hierdense beek stroomt. Daar was het ook erg mooi... we gingen maar gewoon mee met de stroom…. smile(http://nl.wikipedia.org/wiki/Leuvenum )
Natalie1986
Natalie1986 apr 21 '09
De veluwe is heel mooi he!!

Vroeger gingen wij altijd op vakantie naar Ermelo!!
Helma
Helma apr 21 '09
Ja, qua natuur zit je op de Veluwe goed! De Hierdense Beek is een bijzondere plek: als je naar de uitmonding zou gaan(het Veluwemeer) zou je daar maar zo de Zeearend aan kunnen treffen!

Het gouden boekje was oké: er zaten wel wat delen in waar ik niks mee kon, maar ja, voor ieder wat wils he!
liesanne
liesanne apr 21 '09
Ik ben geboren in Ermelo (in het ziekenhuis dan) wink.

Kennen jullie het Solse gat en de mysterieuze legende(s)?



admin
admin apr 21 '09
Origineel bericht van: liesanne
Ik ben geboren in Ermelo (in het ziekenhuis dan) wink.

Kennen jullie het Solse gat en de mysterieuze legende(s)?


Ja, ik ken het. En ik ben er ook geweest. Er hangt een vreemde stemming is dat curieuze gat in het bos. Vond het niet prettig.
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki