Weg van de Veluwe.
(Ik was vertrokken van Merudi dacht ik, maar vertrekken is soms helemaal geen weggaan, dat blijkt. Maar dat terzijde. Dit is zo’n onderwerp waar ik gewoon even op móet reageren…
)
Ik woonde zelf op de Veluwe, aan de rand. Haar schoonheid kon ik zien, maar minder goed ervaren. Ik voelde vooral beklemming. Ik kén het beeld van vrouwen in lange rokken met plastiek tasjes en mensen in het zwart op weg naar de kerk maar al te goed. Ik liep er ooit ook tussen, want fietsen op zondag kon je toen eigenlijk ook beter niet doen.
Ik heb ze ook gelezen, de boeken van Maarten ’t Hart, Jan Siebelink e.a. Het bracht me herkenning, maar ook het besef dat het allemaal nog veel zwaarder kan…. En ja, intussen noem ik het orthodox-christelijk fundamentalisme..
Ik ging weg van de Veluwe naar de grote stad…. Ik liet het orthodoxe geloof ook achter, al was dat nog niet zo gemakkelijk. (ik schreef hier eerder al eens over…
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/19950/God_en_de_grote_Angst.html#Post19950 ) Weer later ging ik wonen op het Drentse platteland. Het bleek dat ik weer in een (orthodox) christelijke gemeenschap terecht kwam. En ja, hoe heb ik in de afgelopen jaren naar ‘gelijkgestemden’ verlangd en ook, hoe heb ik me soms eenzaam gevoeld…..Hoe heb ik de mensen veroordeeld die zondags in dezelfde kerk zitten en intussen de buurman zijn stukje land niet gunnen….
Is het beter ‘iets’ te geloven dan niets? Ik weet het niet. Het is geen pretje in een oordelend en verterend ‘God’ en een ‘brede’ weg die naar de ‘hel’ leidt te moeten geloven. Dat dergelijke boodschappen letterlijk ziekmakend kunnen zijn, daar weet ik alles van. Is het niet zo dat calvinistische denkbeelden een (grote) rol kunnen spelen in het ontstaan van depressies…
Intussen kan ik ik zien dat zij die roepen het zo zeker te weten misschien vooral ónwetend zijn… er zijn me al heel wat schellen van de ogen gevallen. Wij (ook de zware gelovigen onder ons) zijn mensen met gaten in ons systeem: onze angsten. En die laten zich niet wegbidden (vlgs Robert Hartzema). ‘Tot God gaan’ wordt dan een manier om daaraan te ontvluchten en dat kan een vorm van zelfbedrog inhouden. Voor velen is God een projectie van hun angsten en wensen geworden.
Wat maakt dat wij groepen mensen als 'fundamentalistisch' beoordelen? Maken we hen daarmee niet tot onze ‘vijand’, ver verwijderd van onszelf…? Fundamentalisme kent vele vormen. We mogen de spiegel ook aan onszelf voorhouden…..
Ik geloof dat ’vijandelijkheid’ pas ophoudt te bestaan als wij het kunnen ‘omarmen’. Tegenstellingen worden opgeheven wanneer we naar wérkelijke eenheid streven.
‘Satan’ (in de bijbel) blijkt vooral een vertaalfout vanuit het Hebreeuws te zijn. In de originele teksten wordt w.s ‘tegenstander’ of ‘vijand’ bedoeld. En wat zou Jezus boodschap zijn geweest toen hij zei: heb je vijanden lief en zegent wie jou vervloekt?
Aan ons de taak een ‘lichtend’ licht te zijn in de ons omringende schaduwen. Die van anderen én onszelf. Aan ons de taak een schakel te zijn tussen (schijnbare) tegenstellingen.
Waar dan ook....
Op mijn reis verder ga ik vandaag 'de Veluwe' aandoen. En ik ga proberen vooral haar schoonheid te ervaren…..
@Meer lezen over fundamentalisme:
http://vvgkteksten.blogspot.com/2005/12/samen-leven-1.html
@Inneke plaatste ooit een stuk van Robert Hartzema:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/17757/Trauma_spiritualiteit_en_werke.html#Post17757