Loading...
nl

drukte of stilte

Helma
Helma feb 20 '09
Als mijn oudste dochter in huis is, is het hectisch en druk hier: ze praat honderduit, en ze heeft óf haar vriendje of een vriendin om zich heen: ik ervaar die drukte (altijd al) als storend, want er is geen rustig gesprek meer te voeren.
Zodra ze de deur uit is valt het hier stil, en geniet ik enorm van de stilte. Dit weekend gaat ze met haar vriend naar Frankrijk, en ik kijk nu al uit naar die rust.

Mijn jongste dochter zei me gisteren dat het saai is als de oudste weg is: ze vindt mij dan akelig stil, en ze wil dan altijd muziek aan, wat op zich logisch is. Ik vroeg haar hoe ze die stilte dan ervaart, en het voelt voor haar als spanning, en ze denkt dan dat ik boos op haar ben, omdat ik dan zo stil ben. Ik probeerde haar uit te leggen dat ik er juist van geniet, en dat ik me oplaad voor als het gekakel weer losbarst. Daar had ze maar weinig begrip voor. Ze moest zelfs huilen daarbij.

Ik heb haar uitgelegd dat ook de weekenden dat ze bij hun vader zijn, er veel stilte is in huis, want dat voelt weldadig voor mij, en geeft me rust van binnen. Ik stelde voor, dat we misschien allebei iets water bij de wijn moeten doen. Dat ze niet van mij kan verwachten dat ik de stilte opvang door constant tegen haar te praten, maar dat ik zal proberen om me bewust te zijn hoe die stilte is voor haar, en dat ik meer zal kletsen met haar, maar niet constant. Ook vroeg ik haar om zich bewust te zijn hoe prettig die stilte is voor mij.

De oudste wil gaan samenwonen met haar vriend, en ook dan zullen we het samen moet redden. Het zal vreemd zijn, want vanaf dat moment zullen we meer op elkaar aangewezen zijn, en ons leven aangenaam moeten maken om het samen te rooien.

Ik was me er totaal niet bewust van dat dit zo voelt voor haar, en ik zal er wel iets aan moeten doen. Ook mijn jongste is wel eens stil tijdens tv kijken, of als ze computert, of een boek leest: op die momenten ga ik ook mijn eigen gang en ben me nauwelijks bewust van haar aanwezigheid.
Ik zou de oudste ook eens kunnen vragen om iets in te binden, en ons ook de mond te gunnen, want ze walst wel eens over ons heen met haar vrienden en haar verhalen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Delen:
Helma
Helma feb 20 '09
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zet het me nog meer aan het denken. Ik zal de band met mijn jongste meer moeten versterken. Omdat ze altijd zo traag is in alles, ben ik vaker met haar in gesprek over zaken als opruimen, huiswerk en meer van dat soort zaken. Maar echte gesprekken over leuke dingen, over koetjes en kalfjes, hebben we niet zoveel.

Ik zal me bewuster moeten zijn van ons samenzijn, weet ik nu.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 21 '09
Ik denk eigenlijk dat iedereen anders is, en je dus ook niet iedereen gelijk kunt behandelen. Vraag wat ze willen, en kijk of je dit ook kunt bieden. Kun je dit niet, leg dan ook uit, waarom niet.

Blijven communiceren is volgens mij de enige manier om een relatie goed te houden. Mensen van wie je houdt, moet je ook op de tenen kunnen trappen.
Helma
Helma feb 22 '09
Ja, daar ben ik het mee eens Nims.
Wel jammer dat mijn oudste zo'n kort lontje heeft, echt een puber die je met zijden handschoentjes aan moet pakken. De jongste daarentegen is soms erg teruggetrokken, maar als ze de kans krijgt en goed in haar vel zit, kletst ze me de oren van mijn hoofd, maar wel op een gezellige manier.

Ik moet met hen op een verschillende manier communiceren, en dat is soms best lastig als ze allebei aanwezig zijn...
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 22 '09
Ik kan me jullie beiden voorstellen. Je dochter dat ze de stilte moeilijk vindt, jou, dat je van de rust geniet.

Ik denk er verder even over na.
admin
admin feb 22 '09
Stilte kan heel positief zijn.
En meer zeggen dan woorden.
Hemelwandelaar
Dat is wel zo, maar het kan ook heel ongemakkelijk zijn voor mensen.
Helma
Helma feb 22 '09
Soms ervaar ik de stilte ook als ongemakkelijk, maar dat is maar zelden.

Als stilte onplezierig is, dan zit er 'iets tussen'.
Hemelwandelaar
Naar jouw mening, wat zit er dan tussen?
Helma
Helma feb 22 '09
Oh, dat zou van alles kunnen zijn (denk ik): angst om iets fouts te doen of zeggen; spanningsvelden die je dan sterker voelt; het niet weten wat de ander dwars zit, en het niet op gang kunnen krijgen van dat gesprek; een sfeer voelen die negatief is, enz. Ik denk dan ook, dat dat gevoel dat er iets is, alleen maar aanwezig is als er meerdere in je omgeving zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je spanning ervaart als je in je eentje bent.

Tijdens mijn jeugd en in mijn huwelijk was er altijd die afschuwelijke stilte: ik deed er alles aan om die stilte te doorbreken, ik werd er gek van.

Maar ik kan het mis hebben, misschien dat jullie het anders zien?
Hemelwandelaar
Origineel bericht van: Phoenix

Maar ik kan het mis hebben, misschien dat jullie het anders zien?

Nee hoor lieve Phoenix.
Misschen is dit precies waarom jouw dochter het ook moeilijk vind in stilte te zijn. Ik heb ook geleerd dat stilte waardevol kan zijn. Om de rust of juist om de informatie die je krijgt van de ander.

Kan je daar iets mee?

Liefs

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske