Loading...
nl

Verhaaltjes

Muin
Muin mrt 13 '09


Twee monniken komen bij een beekje waar een geishameisje probeert over te steken zonder haar zijden kimono nat te maken. De oudste monnik neemt de jonge vrouw in zijn armen, draagt haar over de stroom en zet haar aan de overkant op de oever neer. Ze wisselen een paar vriendelijke woorden uit. De twee monniken vervolgen hun weg.

Enige tijd later barst de jongste monnik los :"Wat dacht je dat je aan het doen was met die vrouw daarnet ?
Je weet best dat het voor een monnik absoluut verboden is om een vrouw in zijn armen te dragen!" De oudste monnik is verrast. Dan zegt hij : "Draag jij de vrouw nog steeds bij je? Ik heb haar bij de rivier al neergezet."


Zen verhaal
Muin
Muin mrt 14 '09

Eens zei de oceaan tegen de Ganges:

"hoe komt het eigenlijk dat je in de regentijd zoveel enorme boomstammen met je meevoert, maar helemaal geen gras, geen rietstengel en geen rietpluimen? Vind je ze te min voor je omdat ze zwak zijn en zo weinig weerstand bieden? Of, hoe zit dat eigenlijk?"

Toen zei de Ganges:

"Dat wil ik je wel uitleggen, lieve oceaan. Het gras, de halmen, de rietstengels bewegen en buigen op tijd als ik met grote golven kom. Ze kennen het juiste gedrag voor het juiste moment. Ze zijn niet overmoedig en star. Daarom buigen ze voor de macht van het water en de storm en als ik over hen heen ben gestroomd, staan ze weer rechtop en stevig op hun oude plaats. De bomen echter komen om door hun starre trots, ze willen door onbeweeglijk te zijn weerstand bieden, ze buigen niet en daarom worden ze door mij geknakt hoewel ze veel groter en machtiger zijn dan de rietstengels."

Zinnige verhalen.nl
Muin
Muin mrt 14 '09
De papegaai

Er was eens een man die graag luisterde naar een heilige leraar, maar nooit de moeite nam diens lessen in praktijk te brengen.

Eens vroeg zijn papegaai, die goed kon spreken, waar hij elke dag naar toe ging.

De man antwoordde dat hij graag het een en ander over God en bevrijding wilde weten en dat hij daarom ging luisteren naar een heilige man. De papegaai vroeg de man uit zijn naam de heilige de volgende vraag te stellen: "Hoe kan ik bevrijd worden?"

De man legde de vraag voor aan de heilige en deze zeeg onmiddellijk ter aarde, alsof hij plotseling bewusteloos raakte. De omstanders waren erg kwaad op de man, omdat hij zo'n onbehouwen vraag had gesteld en ze vroegen hem meteen te vertrekken. Toen de man thuis kwam, vertelde hij het hele verhaal aan de papegaai.

De volgende morgen vond hij de papegaai, onbeweeglijk in zijn kooi liggen. De man ging ervan uit dat hij dood was en opende de kooi om hem eruit te halen.

De papegaai vloog echter onmiddellijk naar de tak van een boom en zei: “Ik heb de boodschap van de heilige begrepen en nu ben ik vrij. Het zou goed voor je zijn, als jij ook de aanwijzingen van de heilige zou opvolgen.”

Zinnige verhalen.nl
Muin
Muin mrt 29 '09
Zen verhaal

Een man werd eens gevraagd,
hoe hij ondanks zijn vele bezigheden zo ingekeerd kon zijn.
Hij antwoordde:
'Als ik sta dan sta ik;
als ik ga dan ga ik;
als ik zit dan zit ik;
als ik eet dan eet ik;
als ik spreek dan spreek ik....'

Degenen die de vraag stelden, zeiden: 'Dat doe wij toch ook?
Maar wat doet u nog meer?'
Hij antwoordde wederom:
'Als ik sta dan sta ik ,
als ik ga dan ga ik;
als ik zit dan zit ik;
als ik eet dan eet ik;
als ik spreek dan spreek ik....'

Weer zeiden de mensen: 'Dat doen wij toch ook?'
Maar hij zei tot hen:
'Nee, als je zit, dan sta je al;
als je staat dan loop je al;
als je loopt dan ben je er al;
als je eet dan ben je al klaar.' grin
Muin
Muin mrt 29 '09
De man van Tao.

De man in wie Tao zonder belemmering handelt,
doet geen ander wezen kwaad door zijn handelingen,
toch weet hij niet dat hijzelf vriendelijk en goed is.
De man in wie Tao zonder belemmering handelt
maakt zich niet druk over zijn eigen interesses
en veracht niet anderen die dit wel doen.
Hij spant zich niet in om geld te krijgen
en maakt van armoede geen deugd.
Hij gaat zijn weg zonder op anderen te steunen,
en is niet trots op zichzelf omdat hij alleen rondtrekt.
Terwijl hij de massa niet volgt
zal hij anderen niet beklagen die dat wel doen.
Status en beloning spreken hem niet aan.
Ongenade en schande schrikken hem niet af.
Hij zoekt niet steeds het juiste en foutieve
door altijd te beslissen tot ja of nee.
De Ouden zeiden daarom:
De man van Tao blijft onbekend,
volmaakte deugd leidt tot niets,
geen-zelf is het ware-zelf,
en de grootste man is
Niemand.

Chaung Tze.
Muin
Muin mrt 29 '09

De geest spreekt tot Hermes

Je moet zó over God denken; Hij heeft alle ideeën in zich, de Godsidee, de idee van de Kosmos, de ideeën van alles. Als je jezelf niet aan God gelijk maakt, kun je je geen begrip van God vormen; want het gelijke wordt alleen door het gelijke gekend. Maak jezelf groter tot je beantwoordt aan Hem die onmetelijk groot is. Verhef je boven alles wat ruimtelijk is, stijg uit boven de tijdelijkheid en word een eeuwig Wezen, dan zul je God kennen. Overtuig jezelf dat voor jou niets onmogelijk is en houd voor ogen, dat je alles kunt kennen, iedere kunst, iedere wetenschap, de aard van elk levend wezen. Klim hoger dan de hoogste hoogte, daal dieper af dan de diepste diepte.

Neem de gevoelens van alle schepselen in jezelf op, van vuur, water, droog, vochtig. Stel je voor, dat je alomtegenwoordig bent, in de aarde, in de zee, aan de hemel, voor je verblijf in de moederschoot, in de moederschoot, jong, oud, dood, in het hiernamaals. Als je je dat alles tegelijk bewust hebt gemaakt, tijden, plaatsen, dingen, kwaliteiten, kwantiteiten, dan kun je verstaan wat God is.

Maar als je je ziel opsluit in je lichaam en haar kleineert en zegt: “Ik ken niets, ik kan niets, ik ben bang van de zee, ik kan niet ten hemel varen, ik weet niet wie ik in een vorig leven was, ik weet niet wie ik in een toekomstig leven zal zijn, hoe zou je dan God kennen? Dan kun je, zinnelijk en slecht als je bent, ook niets moois of goeds kennen…

Corpus Hermeticum
Muin
Muin mrt 29 '09
Een monnik liep op een dag door het woud, toen een kleine aap een kokosnoot op zijn hoofd liet vallen.
Hij raapte de kokosnoot op, brak hem open en dronk de kokosmelk. Nadat hij het kokosvlees had gegeten om zijn honger te stillen, gebruikte hij een van de helften van de schaal als bedelnap.
Als iemand iets naar je toe gooit, maak er dan iets van dat je kunt gebruiken.

"Het juiste begrip laat ons op een positieve manier kijken naar een negatieve situatie."

Uit Oog in oog met het leven, Mansukh Patel
koenewoen
koenewoen mrt 30 '09
Een mooi verhaaltje die ik via mail gekregen heb!

De geur van regen

Er was een koude maartse wind, toen de dokter de kamer van Diana Blessing binnenliep. Ze was nog draaierig van de operatie.
Haar echtgenoot David, hield haar hand vast terwijl zij zich gereed maakten voor het laatste nieuws.
Die middag had Diana, 24 weken zwanger, wegens complicaties een keizersnee ondergaan en er was een dochtertje geboren: Dana Lu blessing.
Met 1 pond,9 ons en slechts enkele cm was ze zeer prematuur.
Desondanks klonken de woorden van de arts als een bom:
Ik denk niet dat ze het gaat halen, zei ze zo vriendelijk als het kon
Slechts 10% kans dat ze door de nacht heenkomt, en zelfs dan,
als ze door een wonder het haalt, zal haar toekomst er erg naar uitzien.
Vol ongeloof luisterenden Diana en David naar de uitleg van de arts:
-Zij zou nooit lopen, nooit praten, misschien blind zijn. waarschijnlijk verlamd en mentaal een achterstand hebben.
Zij hadden zo lang gedroomd over een dochter in hun gezin.
Nu zou binnen uren, hun droom ten einde zijn.
Maar toen de eerste dagen voorbij waren, kwam er nog meer bij. Ze konden Dana nog steeds niet aanraken; Zij konden hun baby niet tegen de borst houden en hun liefde overdragen.
Alles wat zij konden doen, was bidden, opdat God dicht bij het kleine meisje zou zijn.
Geen moment was Dana opeens sterker aan het worden.
Maar terwijl de weken voorbij gingen, kwam ze voorzichtig wat aan en werd sterker.
Toen Dana 2 maanden oud was,mochten haar ouders haar voor het eerst vasthouden.
En weer 2 maanden later, terwijl de artsen steeds vertelden, dat de overlevingskansen bijna nihil waren, mocht Dana naar huis, net zoals haar moeder voorspeld had.
5 jaar later, was Dana een klein pittig meisje met glinsterende ogen,en een wil om te leven.
zij vertoonde geen tekenen van geestelijke achterstand; zij was alles wat een kind kon zijn. Maar het eind van dit verhaal is het nog niet..
Op een winderige midag in de zomer van 1996 zat Dana op de schoot van haar moeder in een parkje waar haar broertje Justin
baseball aan het spelen was.
Zoals gewoonlijk, was Dana aan het kwebbelen, toen ze plotseling ineens stopte en zei: 'Ruik je dat?'
Diana rook en antwoordde: 'Ja, het ruikt naar regen'
Dana sloot haar ogen en zei weer:'Ruik je dat?'
En haar moeder zei: 'Ik denk, dat we straks nat worden.Het ruikt naar regen.'
Dana schudde haar hoofd, raakte haar schouders aan en vertelde: 'Nee, het ruikt naar Hem'
Het ruikt naar God toen ik met mijn hoofd op zijn borst lag.
Tranen kwamen opzetten,toen Dana opsprong op met de andere kinderen te gaan spelen.
Voordat de regen begon, hadden de woorden van haar dochter al bevestigd, wat de Blessingfamilie, in hun hart, al hadden geweten.
Tijdens de lange dagen en nachten van die eerste 2 maanden van haar leven, toen zij nog te gevoelig was om haar aan te raken, had God haar tegen zijn borst gehouden en het was Zijn geur die zij zich zo goed herinnerde.

Even op youtube een filmpje gezocht over dit meisje.

Beschermengel
Beschermengel mrt 31 '09

Erg mooi!! ik had het al eens eerder gelezen weet alleen niet meer waar, maar vondt het toen al een prachtig verhaal.

Fijn dat je er een filmpje bij gedaan hebt! smile
Muin
Muin apr 4 '09
Awakening in Life



Love is begging us

to awaken.

Pleading, calling, urging.

This is why the holy books

sound so weighty.

A call of a parent

afraid for her child,

a lover longing for the

Beloved, now.

The Friend does not want

us to miss the awesome

beauty of our life,

to miss the chance to die

before we die, to become

who we truly are.

To be happiness, joy light and praise.

Come, the beloved says

let us give up being so predictable,

with all the familiar routines that make us dull.

Leap into the Dance, listen every moment for the voice

that melts your heart, that asks you to accept pain,

to forgive, forge, open.

To love, to love and to love.

It is time and there is no other time.

Resurrection is today.

Every objection, every concept and hesitation

every desperate calling wound,

can melt away and reveal an open door.

It is time in this amazing improbable moment,

to remember, to live and to bow in gratitude to Mystery.



From “An Emerald Earth”

by Felicia Norton and Charles Smith
Muin
Muin apr 7 '09

Zou dat nu echte liefde zijn?

Een oud koppel van boven de 80 jaar gaat in een Mc Donalds eten.
Ze zetten zich aan een tafel en de man gaat naar de toog en komt terug met:
Één broodje, één portie friet, één cola.
Hij snijdt het broodje perfect doormidden en legt de helft neer bij zijn vrouw.

Dan schudt hij de frieten op een plateau en verdeelt ze in twee gelijke porties,
En legt een portie voor zijn vrouw…..
Hij drinkt een slokje van de cola en dan zijn vrouw een slokje….
Hij begint te eten…… terwijl zijn vrouw zit toe te kijken.

Een jongeman die in de buurt zit, heeft dat gezien en vindt het erg zielig, dat die oude mensen zich samen maar één portie kunnen permitteren.
Hij gaat naar de vrouw en zegt: "Mevrouw, bestel gerust een portie, ik zal de rekening wel betalen".

De vrouw zegt: "Dat is niet nodig meneer, we zijn al 60 jaar getrouwd en we zijn gewend alles samen te delen".

De jongeman gaat zitten en ziet dat de vrouw niks eet. Ze blijft wachten terwijl haar man verder zijn helft opeet.
Hij kan het niet meer aanzien, gaat terug naar de vrouw en zegt: "Mevrouw, eet gerust uw deel op, ik bestel een nieuwe portie".
Maar de vrouw zegt weer: "Nee, bedankt, meneer, wij zijn gewend alles samen te delen".
Waarop de jongeman zegt: "Waarop wacht u dan zolang om te beginnen met eten?"

De vrouw zegt:

OP ZIJN KUNSTGEBIT……………..
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 7 '09
Whahaha!
koenewoen
koenewoen apr 7 '09
Leuk!
admin
admin apr 8 '09
LOL !
Hij is leuk Anna. Dank je!
Beschermengel
Beschermengel apr 8 '09

hahaa....erg leuk!
Muin
Muin apr 13 '09

"Whatever you give a woman, she will make greater."
If you give her sperm, she'll give you a baby.
If you give her a house, she'll give you a home.
If you give her groceries, she'll give you a meal.
If you give her a smile, she'll give you her heart.
She multiplies and enlarges what is given to her.
So, if you give her any crap...
Be ready to receive a ton of shit.

Author Unknown
admin
admin apr 13 '09
smilesmilesmile
Is dit nu een verhaaltje, of afdeling humor? smile
Muin
Muin apr 13 '09
nee..afdeling waarheid blush
admin
admin apr 13 '09
wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki