Loading...
nl

Hoe blijf je positief in negatieve werksfeer?

Maryssa
Maryssa feb 15 '09
Na mijn arbeidsconflict bij vorige werkgever vond ik vrij snel een andere baan. Maar mn intuitie gaf me al signalen, maar ik dacht alleen "godzijdank ik ben onderdak en heb inkomen" Terwijl eigenlijk had ik moeten staan stuiteren van blijdcshap dat ik die baan had gekregen. Dat was al gelijk niet zo en drukte ik weg. Ik dacht dat ik gewoon geen zin had in het werkritme (vroeg opstaan etc) Nu heb ik net mn eerste 2 weken achter de rug en het is niet wat ik ervan verwacht had. Het werk dat ik doe is weinig uitdagend en ik zit op een afdeling met extreem negatieve sfeer en mensen die niet snappen dat als je veel moppert etc je in die sfeer blijft hangen. Er is afgunst, negativiteit, gemopper etc. Ik vraag me af hoe jullie dat doen. En daarmee bedoel ik jezelf staande houden (en positief blijven) als je omgeving zo negatief is. Ik probeer mn zonnevlecht af te sluiten en te aarden steeds als ik naar het toilet ga maar jee dat kost me een energie! Nu maar weer verder aan het kijken en alle vacaturesites dagelijks aan het uitpluizen.
Delen:
Lena
Lena feb 15 '09
helaas kan ik veel met je meevoelen, het lijken soms wel slangenkuilen die werkvloeren.
maar heb ook geleerd om dingen de tijd te geven zeker een jaar smilevol te houden om er echt goed over te kunnen oordelen,
dit advies kreeg ik van mijn man wink
maar in iedere nieuwe baan neem jij jezelf mee,en begint alles weer overnieuw
ik ben wel blij dat mensen die negatief zijn naar mij op de werkvloer mij nu niet kunnen raken als het afgunst jalouzie of gewoon mij niet mogen betreft
voor serieuze aantijgingen of tekortkoming van mij,daar zal ik zeker op voor staan.
wat ik uit jou verhaal lees is dat je gevoel hebt weggedrukt......
ja dan is uitkijken naar een nieuwe baan nog niet zo.n gek idee.
werken is toch belangrijk als je er plezier in hebt toch?
Maryssa
Maryssa feb 15 '09
Hey Lena, Ja inderdaad slangenkuil is een mooie benaming. Terwijl iedereen hetzelfde doel heeft en dat is op een prettige manier werken voor hetzelfde doel. Maar wat voor de 1 prettig is is dat voor de ander juist niet. Ik denk ook wel na over of het iets over mij zegt dat ik er zo'n last van heb (of het een allergie is) Maar het is gewoon de negativiteit. Wat je man zegt daar zit wel wat in. Maar op de 1 of andere manier zegt alles in mij "wegwezen". Op dit moment heb ik 1 sollicitatie lopen en nu maar hopen dat ik volgende week of die week erna wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik las laatst ergens een spreuk "Geef me een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken" Wel een toepasselijke nu! wink
Lena
Lena feb 15 '09
smileje bent niet voor niets al aan het solliciteren dus het antwoord zat al in jou.
vertrouwen op jezelf en als dat is wegwezen....
wegwezen dan maar laugh
Maryssa
Maryssa feb 15 '09
Dat is zo thanx, Lena! smile
gast
gast feb 16 '09
HEt kan gebeuren dat je zo'n plek treft. Heb je het ook voorgelegt aan je collega's dat het je opgevallen is dat er zo negatief gesproken wordt? Je hebt nu nog niet echt binding met die mensen dus zou het nu niet zo moeilijk hoeven te zijn om er over te spreken met hun. Het is toch niet van jou, dus waarom zou je je het dan aantrekken?
Ik begrijp uit je woorden dat het ook niet de baan is die je ervan verwacht hebt. Laat het lekker gaan en zoek ondertussen naar wel iets dat beter bij je past.
Kom je het steeds weer tegen dan zou ik toch nog eens goed bij mezelf naar binnen kijken want als je je eigen donkere kant niet kan/wil zien dan kom je het steeds weer tegen en steeds een tikje erger tot je er niet meer omheen kunt.
Er is niets mensenlijker dan een donkere "negatieve" kant, je kunt hem maar beter kennen en herkennen dan kun je er iets mee. Je neemt jezelf overal mee naar toe, die kun je dus maar beter door en door kennen.

Eén tip; wees niet koste wat kost "positief". Het "negatieve" eist zijn aandacht ook op.
Maryssa
Maryssa feb 16 '09
Daar heb ik over gedacht, Gast, om het bespreekbaar te maken. Maar dat gemopper is echt a way of life daar. Mensen wentelen zich er in, genieten van de aandacht die het oplevert. Ik wil niet als nieuweling als bet weter overkomen. Ja ik weet dat zoiets ervaren ook met mezelf te maken zou kunnen hebben.(al voelt het nu op dit moment niet zo) Ik hou het in de gaten bij een nieuwe baan en ben als het daar weer zo is niet bang om het aan te gaan.
Precious1
Precious1 feb 16 '09
Quote:
(al voelt het nu op dit moment niet zo)


Dan is dat niet zo. wink
Luister naar je gevoel Maryssa en zoek niet constant de schuld bij jezelf. Een negatieve sfeer is een negatieve sfeer en dat heeft niets met jou te maken.
gast
gast feb 16 '09
Precious ik ben het met je eens dat er op sommige plaatsen (soms op wel heel veel plaatsen wink) gewoon een negatieve sfeer hangt zonder dat het iets met jouw te maken heeft. Wanneer het wel met jouw te maken kan hebben is wanneer je je het aantrekt, het invloed op jouw eigen zijn gaat hebben of als je er een oordeel over gaat vellen (dan wordt het van jezelf binnen de kortste keren) Het is vaak moeilijk om het je niet eigen te maken en daarom is het denk ik ook wel goed als je een andere plek gaat zoeken, vooral als je er verder niets mee kunt.

Maryssa, misschien is dit wel het ideaal van die mensen daar. Lekker veilig gevoel om over alles en nog wat te klagen dan hoef je niet naar jezelf te kijken. Deze mensen moet je ws niet alleen in een kamertje opsluiten want dan worden ze gillend gek van zichzelf. Het is vaak een dekmantel om maar niet jezelf te hoeven zien, en ws ontstaan vanuit onzekerheid.
Uitkijken dat je ze geen voedingsbodem geeft.
Maryssa
Maryssa feb 16 '09
@Gast ik denk dat het bijna niet anders kan dan dat je als je in een negatieve sfeer zit het invloed op je zijn gaat hebben. Jezelf voor 100% afsluiten gaat volgens mij niet dus komt er altijd wat van binnen. Wat ik zie tijdens het gemopper is dat de aandacht het aanwakkert. Het wordt een neerwaartse spiraal.

@Precious ik zie in deze situatie wel dat het negatieve hun stuk is en niet met mij te maken heeft. Toch voel ik wel dat ik mezelf de schuld geef dat ik hierin terecht ben gekomen. Omdat ik die baan heb aangenomen terwijl mn intuitie toch wel signalen gaf.

In ieder geval wil ik weg daar en daar ben ik druk mee bezig. Nu grieperig thuis dus daar even alle tijd voor
gast
gast feb 16 '09
Maryssa, als je je er al voor af moet sluiten betekend dit toch dat het weerklank heeft in jezelf. Wat is er eigenlijk mis mee als je dit soort dingen mee maakt en je trekt het je aan om eens in jezelf te kijken voor je je er voor afsluit? Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat dit juist momenten zijn die je juist meer over jezelf laten leren. Ik grijp die momenten nu met beide handen vast omdat ik wil weten wat er in mij leeft. Wat je kent kun je veranderen wat je niet kent overvalt je op meestal de verkeerde momenten.
Een mens bestaat nu eenmaal uit twee kanten, of je dit nu wel of niet leuk vind. Het weg stoppen of niet toestaan van één van die kanten werkt niet en zal er voor zorgen dat de druk zo groot wordt dat het er op een gegeven moment ongecontroleerd uit komt.
Dit telt niet alleen voor jouw maar voor iedereen. Helaas heerst het nogal onder "spirituele" mensen dat je alleen maar positief mag zijn en toelaten. Pak eerst het "negatieve" aan zou ik zeggen dan weet je wat je in huis hebt en kun je er wat mee, dan heb je echt een keus.
Takhihiii
Takhihiii feb 16 '09
Mopperen hoort soms gewoon bij het cultuurtje. Op mijn werkplek kunnen we er ook wat van, wij mopperen over de leiding, de polen die ons werk inpikken, de klanten, de leveranciers en de pennelikkers. Een paar van ons menen dat serieus, maar de meesten van ons kunnen er ook wel om lachen. We kunnen heus nog wel wat anders dan alleen maar mopperen, maar het is gemakkelijk en iets wat ons bindt. En als een nieuwe eens een keer over iets positiefs wil praten, gaan we daar graag in mee hoor. Gezellig toch! grin
Maryssa
Maryssa feb 16 '09
Ik ben zeker bereid om naar mezelf te kijken om te zien of het iets met mijzelf te maken heeft. In dit geval voelt het NIET zo. Ik trek het me niet aan ik heb er gewoon last van. Dat is iets anders. Als HSP pik ik gewoon snel sferen op. Het is niet zo dat ik daar als MRS Positief met een aureool boven mijn hoofd rondwandel want ja ook ik mopper en vloek wel eens maar ik ben me bewust van de effecten daarvan op mezelf en anderen en stop op een gegeven moment.
Precious1
Precious1 feb 17 '09
Quote:
Wat is er eigenlijk mis mee als je dit soort dingen mee maakt en je trekt het je aan om eens in jezelf te kijken voor je je er voor afsluit? Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat dit juist momenten zijn die je juist meer over jezelf laten leren. Ik grijp die momenten nu met beide handen vast omdat ik wil weten wat er in mij leeft. Wat je kent kun je veranderen wat je niet kent overvalt je op meestal de verkeerde momenten.


Waarom zou je zo ver moeten graven en het steeds weer bij jezelf zoeken?
Het is wat het is, niet meer niet minder.
Je hoeft jezelf toch ook niet te veranderen? Je bent al goed en uniek zoals je bent en als je jezelf goed kent weet je al wat er in jezelf speelt, dat hoef je dan toch niet uit en ten treure te moeten uitdiepen?
Maryssa ervaart wat ze ervaart en het is niet van haar.
That's all. wink
gast
gast feb 17 '09

Quote:
Waarom zou je zo ver moeten graven en het steeds weer bij jezelf zoeken?


Om de grootste schat te vinden die er maar is in deze wereld: je ware zelf

Quote:
Het is wat het is, niet meer niet minder.


Ik kan je alleen maar gelijk geven indeze. Maar dit telt wel voor alles wat IS dus ook die negatieve sfeer die je voelt. Waarom mag dat er dan niet zijn en is dit altijd buiten jezelf?

Quote:
Je hoeft jezelf toch ook niet te veranderen? Je bent al goed en uniek zoals je bent en als je jezelf goed kent weet je al wat er in jezelf speelt, dat hoef je dan toch niet uit en ten treure te moeten uitdiepen?


Nee, je bent goed zoals je bent. Maar dit telt net zo goed voor alles in je omgeving. Zolang je je nog afvraagd waar negatieviteit bij anderen vandaan komt, ken je jezelf nog niet.

Quote:
Maryssa ervaart wat ze ervaart en het is niet van haar.
That's all. wink


Daar ben ik het dus niet mee eens. We zijn m.i. allemaal onderdeel van een hologram. Kenmerk van een hologram is dat ieder stukje van het hologram het hele plaatje in zich heeft. Het is dus net zo veel van degene die het ervaart als van die ander waar ze het op projecteren.

Bewustzijn betekend het hele plaatje kennen. En het is makkelijker naar je eigen innerlijke plaatje te kijken, jij weet wat er in je om gaat, dan die van een ander proberen te annaliseren.
Lena
Lena feb 17 '09
Origineel bericht van: Precious1

Waarom zou je zo ver moeten graven en het steeds weer bij jezelf zoeken?
Het is wat het is, niet meer niet minder.
Je hoeft jezelf toch ook niet te veranderen? Je bent al goed en uniek zoals je bent en als je jezelf goed kent weet je al wat er in jezelf speelt, dat hoef je dan toch niet uit en ten treure te moeten uitdiepen?
Maryssa ervaart wat ze ervaart en het is niet van haar.
That's all. wink


smileja je kunt het laten voor wat is......
maar als negativiteit regelmatig op je pad komt en jij gaat daarvoor bv van baan veranderen zou je je ook kunnen afvragen wat is dit toch?
door er juist goed naar te kijken kun je er mee afrekenen en het achter je laten cool
de eerst volgende keer dat negativiteit je pad dan kruist voelt dit dan echt heel anders.

Dat maryssa het niet als iets van haar ervaart is omdat ze niet ziet waar het vandaan komt......
Maryssa
Maryssa feb 17 '09
Quote:
Dat maryssa het niet als iets van haar ervaart is omdat ze niet ziet waar het vandaan komt......


Die begrijp ik niet helemaal Lena. smile
Lena
Lena feb 17 '09
Origineel bericht van: Maryssa
Quote:
Dat maryssa het niet als iets van haar ervaart is omdat ze niet ziet waar het vandaan komt......


Die begrijp ik niet helemaal Lena. smile


ja dat is ook lastig...
negativiteit hangt om ons heen net als positiviteit, yin en yang smile
als hsp kun je het extra voelen,maar niet gelijk achterhalen.
ook al is die nagativiteit niet van jou het komt wel op je pad gevraagd of ongevraagd
als je er overnadenkt hier wil ik van af of hier wil ik niet zijn,dan pas ga je kijken waar het vandaan komt.....
en dan is er een keus doe ik er wat mee of niet?
positiviteit kunnen we makkelijker laten zijn omdat het prettig is......
Precious1
Precious1 feb 17 '09
Het kan toch ook gewoon een teken zijn dat het niet haar weg is? Dat die baan niet voor haar is? Of dat ze zich tussen mensen begeeft die niet op haar energie-nivo zitten?

Ik heb ook heel lang banen gehad waar er veel negativiteit heerste. Dit had niets met mijzelf te maken maar alles met het feit dat die banen en werkomgevingen niet bij mijn persoontje pasten, niet matchten met mijn energie.

Na de zoveelste negatieve werkomgeving wist ik dat ik uit dat circuit (het harde bedrijfsleven) moest en een ander circuit (non profit) in moest.
Daar werk in nu en ik voel me er heerlijk.

Heb een mooi metaforisch verhaaltje. smile

Hier een metaforisch verhaaltje van de eekhoorn.
Ik zie elke dag dat een eekhoorn zich volkomen thuis voelt in de wereld van de bomen. Maar stel je voor dat je zo’n eekhoorn midden in een woestijn neerzet. Dat mooie beestje zal ineens depressief, angstig, verward en verloren zijn. Er zijn genoeg dieren die zich thuis voelen in de woestijn, maar de eekhoorn niet. Er is niet echt iets mis met de mistroostige eekhoorn in de woestijn. Hij is volkomen in orde, maar alleen wanneer hij thuis is, op een plek met veel bomen. In de woestijn is de eekhoorn een ongelukkig buitenbeentje.
Stel je voor dat je iets dommigs doet: je gaat met de eekhoorn in de woestijn naar een therapeut omdat je graag wilt dat hij zich beter voelt. Dat is gewoon krankzinnig, zoals de eekhoorn zelf zou zeggen. Je kunt eeuwig doorgaan met de eekhoorntherapie, maar zolang de eekhoorn in de woestijn blijft, zal hij zich diep ongelukkig blijven voelen. Je hoeft hem echter maar op te pakken en naar een plek met bomen te brengen en hij is thuis en gelukkig.
gast
gast feb 18 '09
Onvergelijkbaar in mijn ogen. De eekhoorn heeft er niet zelf voor gekozen om naar die woestijn te gaan. En dan; je meet iets dat niet mens is menselijke eigenschappen aan. Menselijk dat is dat wel wink
Een dier zal zich ten alle tijden aanpassen aan de omstandigheden waar het in terecht komt. En niet omdat ie dat zo graag wil maar omdat dit door zijn overlevingsdrift zo gebeurd.
Neemt niet weg dat hij zich in zijn natuurlijke omgeving waar het is opgegroeid het best kan redden.
Kijk maar eens in Nederland waar veel natuurlijke habitten van dieren door mensen zijn ingepikt maar de dieren leven er meestal nog steeds. Ze hebben zich gewoon aangepast. Natuurlijk zijn er ook soorten weg gejaagd door de mens of zelf uitgestorven.
Maar dan nog is het aanpassingsvermogen van dieren vele malen groter dan die van de mens.

Ik kan het me trouwens goed voorstellen dat je het niet uithield in de commerciele wereld, zou de mijne ook niet zijn. Het is ook een heel onnatuurlijk wereldje dat nu aardig op instorten staat door de ressesie. Kaartenhuizen gebouwd op drijfzand. Kun je maar beter niet komen wink
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki