Loading...
nl

kernkwadranten

Helma
Helma feb 8 '09
In aansluiting op het stuk wat Beschermengel net plaatste, 'Spiegeltje, spiegeltje', vraag ik me af wie hier het principe van de kernkwadranten kent.

Pak een vel papier. Zet in het midden een verticale streep en een horizontale streep, zodat het elkaar kruist in het midden van het papier.

Plaats in het vak linksboven een kwaliteit van jezelf, bijvoorbeeld: ZORGZAAM.

In het vak rechtsboven plaats je je valkuil; iets wat voort kan komen vanuit je zorgzaam zijn naar anderen, in dit geval bijvoorbeeld GRENZENLOOS, NAÏEF, MISBRUIK LATEN NEMEN VAN JEZELF DOOR ANDEREN, of OVERRULEND.

In het vak rechtsonder plaats je dan je uitdaging, dat zou in dit geval kunnen zijn OPKOMEN VOOR JEZELF, GRENZEN AANGEVEN, AFSTAND BEWAREN, zaken die je moeilijk vindt, omdat je het altijd zo deed.

In het vak linksonder plaats je dan je allergie; dit kunnen mensen zijn die gedrag laten zien als EGOCENTRISCH, ASSERTIEF-ZIJN, of GRENS-AANDUIDEND. Dit veroorzaakt dan een allergische reactie bij jou, omdat die mensen stiekem iets kunnen wat je zelf niet lukt. Zo heb ik bijvoorbeeld een collega naast mij met een grote bek, die alles bereiken kan omdat ze voor zichzelf opkomt; zij zit in mijn allergie, omdat ze iets durft te laten zien wat ikzelf stiekem ook zou willen kunnen; opkomen voor mezelf.

Dit is misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar je kunt dit leermoment toepassen op alle goede eigenschappen van jezelf. Mij heeft het heel erg geholpen bij bijvoorbeeld de goede eigenschap van GEVEN. Het inzicht wat het me gaf heeft wel wat weg van het verhaal van Beschermengel. Je omgeving, andere mensen waar je tegenaan kijkt, zijn als een spiegel. Door je allergie te erkennen, krijg je vanzelf inzichtelijk waar je nu zo over struikelt. Je zou ook kunnen beginnen bij bijvoorbeeld je uitdaging, en dan zo het klokje rond gaan. In mijn geval bijvoorbeeld als uitdaging MINDER STREBERIG, wat mijn werk betreft. Allergie is dan MENSEN DIE ER EEN ZOOITJE VAN MAKEN; mijn kwaliteit is dan ZORGVULDIG IN MIJN WERK en de valkuil is dan PERFECTIONISTISCH.

Vaak laten andere mensen je dus zien waar je zelf nog in te leren hebt, want diegenen waar je allergisch op reageert, hebben iets waar je zelf nog iets mee moet; zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Ik had dit liever uitgelegd aan de hand van een schema, maar dat is wat lastig. Ik hoop dat jullie aan de hand van mijn rommelige verhaal begrijpen wat ik bedoel.

Delen:
Beschermengel
Beschermengel feb 8 '09
Quote:
Vaak laten andere mensen je dus zien waar je zelf nog in te leren hebt, want diegenen waar je allergisch op reageert, hebben iets waar je zelf nog iets mee moet; zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.



Heel goed! smileen het laatste wat je zegt ..zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten...dat spreekwoord gebruik ik heel veel en is zo waar!! en dat geldt natuurlijk ook voor de andere persoon. smile
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 8 '09
Origineel bericht van: Phoenix
In aansluiting op het stuk wat Beschermengel net plaatste, 'Spiegeltje, spiegeltje', vraag ik me af wie hier het principe van de kernkwadranten kent.



Ik!!!

En ik vind het een perfect middel om mezelf te doorgronden.

Ben me ook bewust dat je de werking van het kernkwadrant kunt omkeren. Dwz, zoals jij het beschrijft (en dat is correct) gaat rechtsom. Je kunt er ook voor kiezen iemand anders te benaderen via de omgekeerde manier, linksom. Maar dat is voor de gevorderen onder ons....

Het is overigens een hele heftige manier om reactie van iemand te krijgen....
Helma
Helma feb 8 '09
Ja he, behoorlijk heftig! Maar ikzelf durf dat nog niet zo goed aan, al kan ik me wel voorstellen dat als het gesprek goed is, je als vanzelf en ongemerkt soms tot die kern kan komen. Als iemand het moeilijk heeft, vertel ik ze soms een verhaal over mezelf, wat er dan zijdelings op lijkt: hierdoor kun je soms verduidelijken zonder kwetsend te zijn, omdat je het bij jezelf houdt. Ik draai dan om de hete brij heen, maar is soms nodig om het boven water te krijgen bij de ander, zonder de ander het gevoel te geven alleen te staan in zijn/haar moeilijkheid.
Beschermengel
Beschermengel feb 8 '09
Quote:
Als iemand het moeilijk heeft, vertel ik ze soms een verhaal over mezelf, wat er dan zijdelings op lijkt: hierdoor kun je soms verduidelijken zonder kwetsend te zijn, omdat je het bij jezelf houdt. Ik draai dan om de hete brij heen, maar is soms nodig om het boven water te krijgen bij de ander, zonder de ander het gevoel te geven alleen te staan in zijn/haar moeilijkheid


Dit doe ik zelf ook! smileik probeer dan ook aan te geven of te helpen via mijn verhaal. Het is voor mij de manier om te helpen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki