Ja, volgens mij zit er ook niets achter.
Dan is je stelling eigenlijk wel duidelijk:
"Tegenover angst staat een onvervulde behoefte."
Dit klopt dus gewoon niet
.
Nee NiMS absoluut niet mee eens. Misschien heb je dingen te gefaseerd gelezen. In (voor mij logische volgorde)zet ik het neer.
Ik vind de stelling kracht in zich hebben om een oplossing voor iemands angst te kunnen bieden. Ik hou de stelling graag in de eerste graad. Als voorbeelden:
Angst om te falen staat tegenover behoefte aan succes
Angst voor conflicten staat tegenover behoefte aan harmonie
----------
Tekst van mij voor Gast:
Voorbeeld wat ik gaf: faalangst vs. behoefte succes, zie jij de link tussen die twee?
Wat ik er interessant aan vind is dat al je iemand signaleert met faalangst en die persoon heeft er last van en wil geholpen worden, kan je de oplossing dus zoeken in zijn behoefte aan succes.
Wat zit er voor emotie op, wat zit er eventueel achter. Zo kan je die persoon inzicht geven en kan hij werken aan zich te bevrijden van de faalangst. Een faalangst draagt niets bij. Een faalangst remt.
----------
Later stel jij:
Ik ben benieuwd hoe je dit in het licht van fobieen zet. Bijvoorbeeld vliegangst. Welke onvervulde behoefte zit er achter vliegangst? Ik noem dat de tweede graad. Het is niet direct. Zie maar het antwoord dat Hans geeft.
Hans:
Vliegangst: dat je je leven uit handen geeft, en in de macht legt van techniek+piloot.
Ofwel: vertrouwen hebben in een ander. Zie je waarom tweede graad? Er komt een denkstap/interpretatie achteraan
Ik:
ik koppel het antwoord op jouw vraag aan een fobie die ik heb, waarvan ik weet waardoor die ontstaan is. Ik weet dat daar geen onvervulde behoefte achter zit.
Ik heb onder bepaalde omstandigheden last van claustrofobie. Ik weet waardoor dat onstaan is. Helaas, er staat voor mij geen onvervulde behoefte in 1e graad tegenover.
Huh? 1e graad? Weet ook niet waarom ik dat zeg, maar Hans redeneert een slag verder. En dat is niet zoals ik de kracht van de stelling ervaar.-------
Zie je de twee verschillen?
Concreet: Ja ik ben het met je eens NiMS dat deze vergelijking in de tweede graad geen toegevoegde waarde heeft.
Nee, ik ben het niet met je eens als je
dus stelt dat de stelling niets toevoegd. In de eerste graad vind ik het voor nu een mooi en waardevol iets om mensen te kunnen helpen.
Ik hoor graag wat jij NiMS, maar ook anderen vinden.